e-ΧΝΗΛΑΤΗΣ: Διαδρομές στην Εγνατία Οδό με χρήση “επαυξημένης πραγματικότητας

186

Την δυνατότητα να χαράξουνε τις δικές τους διαδρομές και περιηγήσεις στην Εγνατία Οδό με τη χρήση και επαυξημένης πραγματικότητας (augmented reality, AR) δίνει στους χρήστες η πλατφόρμα e-ΧΝΗΛΑΤΗΣ που υλοποίησε το Ινστιτούτο Τεχνολογιών και Πληροφορικής (ΙΠΤΗΛ) του Εθνικού Κέντρου Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης (ΕΚΕΤΑ) και χρηματοδοτείται από το ΕΣΠΑ.
Η εφαρμογή «τρέχει» σε υπολογιστή και σε κινητές συσκευές, ενώ το κομμάτι της που αφορά στην επαυξημένη πραγματικότητα, αποκλειστικά σε τάμπλετ.
Όπως εξήγησε, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ κατά τη διάρκεια της παρουσίασης της πλατφόρμας στη φετινή Βραδιά του Ερευνητή, ο βοηθός έρευνας στο ΙΠΤΗΛ Θανάσης Πατενίδης, η χαρτογραφική εφαρμογή του e-ΧΝΗΛΑΤΗ, μπορεί να μας προτείνει να αξιοθέατα τα οποία βρίσκονται εκατέρωθεν της Εγνατίας Οδού, με βάση τα ιδιαίτερα ενδιαφέροντα μας, αλλά και τον χρόνο που μπορούμε να διαθέσουμε
Όταν μπαίνουμε στο σύστημα του e-ΧΝΗΛΑΤΗ, δημιουργούμε ένα προφίλ χρήστη, στο οποίο δηλώνουμε τα ενδιαφέροντα μας (αρχαία μνημεία, σημεία γαστρονομικού ενδιαφέροντος, φυσικά τοπία, παραδοσιακοί οικισμοί) κλπ . Οι κατηγορίες αυτές, που είναι συνολικά 10, απεικονίζονται στον χάρτη με πινέζες διαφορετικού χρώματος.
«Του ορίζουμε σημείο εκκίνησης και τερματισμού, και το σύστημα υπολογίζει έναν μέσο χρόνο που κάνω για τη διαδρομή μου και μου προτείνει σημεία που λογικά με ενδιαφέρουν», τόνισε ο κ. Πατενίδης, προσθέτοντας ότι η πλατφόρμα μας προτείνει αξιοθέατα, που άλλοι χρήστες με παρόμοιο με το δικό μας προφίλ είχαν αξιολογήσει θετικά
Τα δεδομένα του e-ΧΝΗΛΑΤΗ προέρχονται από τις επίσημες ανοιχτές ιστοσελίδες. Μερικές χρήσιμες πληροφορίες που μπορεί να αντλήσει ο χρήστης, είναι αν υπάρχει πρόσβαση ή πάρκινγκ για ΑΜΕΑ, η κατάσταση του οδικού δικτύου, ο εκτιμώμενος μέσος χρόνος περιήγησης σε κάθε σημείο, η ύπαρξη η όχι εισιτηρίου εισόδου και ο καιρός.

Χάρτης και περιηγήσεις επαυξημένης πραγματικότητας 

Στον e-ΧΝΗΛΑΤΗ «τρέχει» μόνο σε τάμπλετ, και μια εφαρμογή επαυξημένης πραγματικότητας που μας δίνει χαρτογραφικά δεδομένα, ανάλογα με της πλατφόρμας, σε ανοιχτό χώρο
Συγκεκριμένα, η εφαρμογή παίρνει μετρήσεις από το GPS και από την πυξίδα της συσκευής και καταλαβαίνει που ακριβώς βρισκόμαστε. Στη συνέχεια εμφανίζει τα σημεία ενδιαφέροντος με τον ίδιο χρωματικό κώδικα, οπότε μπορούμε να βρούμε πού βρίσκεται αυτό που αναζητάμε. «Δηλαδή περιστρέφουμε τη συσκευή και μας τοποθετεί στην οθόνη μας μέσα, ενώ βλέπουμε την πραγματική εικόνα, πού βρίσκεται στον ορίζοντα μας το κάθε σημείο. Μπορούμε να πατήσουμε επάνω για να διαπιστώσουμε ότι όντως είναι αυτό το σημείο που ψάχνουμε. Μας λέει πόσο απέχει και πώς ονομάζεται και έχει τα ίδια στοιχεία που έχει και η πλατφόρμα», εξήγησε ο κ. Πατενίδης.
Μια άλλη εφαρμογή του e-ΧΝΗΛΑΤΗ, προσφέρει τη δυνατότητα περιήγησης με τη χρήση επαυξημένης πραγματικότητας, στο Μουσείο Αργυροτεχνίας στα Ιωάννινα.
Η κάμερα του τάμπλετ αναγνωρίζει την εικόνα σήμανσης (marker) που συνοδεύει το έκθεμα που μας ενδιαφέρει και το εμφανίζει ως τρισδιάστατο μοντέλο. Η εφαρμογή μπορεί να περιστρέψει το αντικείμενο σε αργή κίνηση συνεχόμενη, ή να κάνει ζουμ για να το περιεργαστούμε με μεγαλύτερη ακρίβεια.
Επίσης μας παρέχει την αρχαιολογική τεκμηρίωση σε περιεκτικό, αλλά και εκτενέστερο κείμενο.
Για το Μουσείο Μετάξης στο Σουφλί, η ερευνητική ομάδα δημιούργησε ένα παιχνίδι ερωτήσεων, τρεις από τις οποίες απαντώνται με τη βοήθεια της επαυξημένης πραγματικότητας. Το παιδί για να απαντήσει, θα πρέπει να αναζητήσει στο αντικείμενο το μουσείο και να εστιάσει την κάμερα του τάμπλετ στην εικόνα σήμανσης.
Ο e-ΧΝΗΛΑΤΗς λειτούργησε πιλοτικά μέσα στον Ιούλιο και οι παρατηρήσεις των χρηστών θα ενσωματωθούν στην επόμενη έκδοση της πλατφόρμας.