Οι 5 στόχοι του ΥΠΟΙΚ για φοροελαφρύνσεις, NPLs, αγορές, μεταρρυθμίσεις και πλεονάσματα

212

Της Δήμητρας Καδδά

Μείωση του ιδιωτικού χρέους με εφαρμογή του σχεδίου Ηρακλής αλλά και με την αλλαγή του πτωχευτικού κώδικα ώστε να κλείσουν τα “παράθυρα” για τους κακοπληρωτές, εφαρμογή του σχεδίου πρόσθετων φορολογικών ελαφρύνσεων μέσω της διασφάλισης των εσόδων και της πάταξης της φοροδιαφυγής, επιτάχυνση σε μία σειρά από μεταρρυθμίσεις που εκκρεμούν για να διασφαλισθεί η ταχύτητα ολοκλήρωσης των αξιολογήσεων της χώρας σε καθεστώς ενισχυμένης εποπτείας αλλά και εφαρμογή της εκδοτικής δραστηριότητας του δημοσίου είναι μαζί με το επίσημο αίτημα για χαμηλότερα πλεονάσματα οι 5 στόχοι που θέτει το ΥΠΟΙΚ για τους πρώτους μήνες του 2020.

Οι εν λόγω στόχοι αποτελούν σε μεγάλο βαθμό συγκοινωνούντα δοχεία και από την επιτυχία τους θα κριθεί και η πορεία της ανάπτυξης, αλλά και για καλή “εικόνα” της χώρας προς τις αγορές και προς τους επενδυτές. Και τούτο έχοντας κατά νου ότι η διεθνής συγκυρία γίνεται πιο δυσμενής για τη χώρα, καθιστώντας ακόμη πιο αναγκαία την ταχύτερη δυνατή θωράκιση της οικονομίας.

Το νέο πτωχευτικό

Η ριζική αλλαγή του τρόπου αντιμετώπισης των κόκκινων δανειοληπτών από την 1η Μαΐου πρέπει πλέον να θεωρείται δεδομένη. Η παράταση που δόθηκε στον εξωδικαστικό και στα υπόλοιπα “σχήματα” ρύθμισης και προστασίας θεωρούνται πλέον η τελευταία ευκαιρία και η διαδικασία προώθησης των αλλαγών ξεκίνησε στο ΥΠΟΙΚ με την συνεδρίαση της αρμόδιας επιτροπής η οποία θα πρέπει να διαμορφώσει το νομικό πλαίσιο εκποίησης των 8 σήμερα σχεδίων ρύθμισης οφειλών πριν το τέλος Απριλίου.

Παράλληλα προωθείται η άμεση εφαρμογή του σχεδίου Ηρακλής αλλά και πιθανού 2ου σχήματος το οποίο θα έχει ως αφετηρία την πρόταση που αναμένεται να καταθέσει η ΤτΕ. Στόχος είναι να υπάρχει συμπληρωματικότητα και να γίνει αποδεκτό από την ΕΕ.

Η μείωση ΕΝΦΙΑ – έκτακτης εισφοράς

Η μείωση της έκτακτης εισφοράς από το 2020, αλλά και η μείωση του ΕΝΦΙΑ που δρομολογείται είναι οι πρώτοι στόχοι του ΥΠΟΙΚ στο πεδίο της πρόσθετης μείωσης των φορολογικών βαρών. Τα επόμενα βήματα συνδέονται με την μείωση των ασφαλιστικών εισφορών πέραν του 0,9% που ήδη προωθείται.

Συνδέονται με τις οικονομικές επιδόσεις το 1ο τρίμηνο του 2020 αλλά και με την πορεία των εσόδων όπως θα αποτυπωθούν στα στοιχεία του Απριλίου. Ξεκινά παράλληλα προσπάθεια ενίσχυσης του “νοικοκυρέματος” δαπανών αλλά και της πάταξης της φοροδιαφυγής με πιο οργανωμένο τρόπο όχι μόνο μέσα από τις ηλεκτρονικές συναλλαγές αλλά και σε κλάδους όπως είναι τα καύσιμα και τα τσιγάρα.

Μεταρρυθμίσεις

Η πορεία των ιδιωτικοποιήσεων που αποτελούν προαπαιτούμενα αλλά και της εξόφλησης των οφειλών του κράτους προς ιδιώτες αποτελούν κάποια από τα προαπαιτούμενα της ενισχυμένης εποπτείας στα οποία δίνουν ιδιαίτερη έμφαση οι θεσμοί. Το ίδιο ισχύει και για τι; Τομές στο δημόσιο αλλά και για τις παρεμβάσεις στις αγορές.

Το ΥΠΟΙΚ επιχειρούσε τις προηγούμενες ημέρες να επιταχύνει το έργο κάτι που θα συνεχισθεί και τις πρώτες έβδομες του 2020 εν όψει της καθόδου των θεσμών στην Αθήνα η οποία έχει προγραμματισθεί να λάβει χώρα σε 2 κύματα μέσα στον Ιανουάριο (13-14/1 σε επίπεδο τεχνικών κλιμακίων και περί τις 20/1 σε επίπεδο επικεφαλής).

Έξοδος στις αγορές

Σημαντική είναι η ομαλή εφαρμογή του εκδοτικού σχεδίου του ελληνικού δημοσίου. Έχει ήδη ανακοινωθεί από τον ΟΔΔΗΧ και προβλέπει δύο σενάρια για το πρόγραμμα δανεισμού του 2020.

Το πρώτο προβλέπει έξοδο στις αγορές για 4 δισ. ευρώ και μείωση του υπολοίπου των εντόκων (T-bills’ stock) κατά 4,4 δισ. ευρώ. Το δεύτερο σενάριο προβλέπει την άντληση από τις αγορές 8 δισ. ευρώ, τη μείωση των εντόκων αλλά και μία νέα πιθανή κίνηση “πρόωρης αποπληρωμής δανείων του δημόσιου, αλλά και του ιδιωτικού τομέα” αξίας συνολικά 7,4 δισ. ευρώ.  

Μείωση πλεονασμάτων

Στο πεδίο των πλεονασμάτων, η κυβέρνηση σχεδιάζει την κίνησή της παράλληλα με την σύνταξη του Μεσοπροθέσμου Προϋπολογισμού, κάτι που πρέπει να γίνει τον Απρίλιο, αν οι δημοσιονομικές και γενικότερα οι αναπτυξιακές συνθήκες το επιτρέψουν.

Σημειώνεται ότι  η Τράπεζα της Ελλάδος πρόσφατα τοποθετήθηκε υπέρ μίας αλλαγής στόχου στο 2,2% του ΑΕΠ (από 3,5% σήμερα) χωρίς να επηρεάζεται η βιωσιμότητα του χρέους, βασιζόμενη όμως σε βραδύτερη ανάπτυξη από αυτή στην οποία προσβλέπει η κυβέρνηση.

Διαβάστε ακόμα: 

* Από πότε και πόσο μειώνεται η εισφορά αλληλεγγύης

* Πρώτα η μείωση των εισφορών των επιχειρήσεων, μετά των φορολογικών συντελεστών

Πηγή: capital.gr