Η τριπλή διαπραγμάτευση της κυβέρνησης για τα πρωτογενή πλεονάσματα με “συνταγή” Τόμσεν

253

Της Δήμητρας Καδδά

Με αργά βήματα η ελληνική πλευρά διαμορφώνει τη στρατηγική της για τη μείωση -άμεση ή έμμεση- των πρωτογενών πλεονασμάτων την οποία θα προωθήσει στους ευρωπαίους δανειστές με αρχή από το EWG της 25ης Νοεμβρίου.

Η ιδιαιτέρως θετική έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την 4η αξιολόγηση της χώρας σε καθεστώς ενισχυμένης εποπτείας (που θα ανακοινωθεί την Τετάρτη αλλά μέρος της διέρρευσε σήμερα),  μαζί με την -επίσης θετική- αποτίμηση του προϋπολογισμού του 2020 (σ.σ. που προδικάζει ότι θα επιτευχθούν οι δημοσιονομικοί στόχοι, εν αντιθέσει με τη θέση του ΔΝΤ) αποτελούν ένα ακόμη “λιθαράκι” για αυτό το επόμενο βήμα.

Το θετικό “πρόσημο” της θέσης της Κομισιόν θεωρείται πολύ μεγάλης σημασίας γιατί θα αποτελέσει το “αντίβαρο” για τα αρνητικά σχόλια του ΔΝΤ, αλλά και διότι θα διευκολύνει τις ελληνικές επιδιώξεις αναφορικά με τα πρωτογενή πλεονάσματα.

Ο στόχος είναι τριπλός. Προωθείται η αλλαγή χρήσης των κερδών ομολόγων ώστε να χρηματοδοτήσουν επενδύσεις  (σ.σ. μία απόφαση που επιχειρείται να ληφθεί το πρώτο 3μηνο του έτους) αλλά και ο μεγάλος τελικός στόχος για χαμηλότερα πλεονάσματα στο 2% του ΑΕΠ από το 2021.

Ο νέος στόχος και “μεταφορά” υπερπλεονασμάτων

Πλέον στο τραπέζι εισάγεται και ένα τρίτο “εργαλείο” μεγαλύτερης δημοσιονομικής ευελιξίας που φέρει τη σφραγίδα του ΔΝΤ, αφού ουσιαστικά αυτό το πρότεινε. Και η ελληνική πλευρά το επικρότησε ως σκέψη.

Συγκεκριμένα, όπως φάνηκε από την έκθεση του ΔΝΤ η ελληνική πλευρά τάχθηκε υπέρ της πρότασης του Ταμείου για έναν “μηχανισμό εξομάλυνσης” ή όπως διαφορετικά αναφέρεται, για έναν “κανόνα δαπανών” ο οποίος “θα επιτρέπει προσωρινές συμμετρικές διαφοροποιήσεις από τον στόχο των πρωτογενών πλεονασμάτων”, χωρίς όμως αυτό να σημαίνει “παρεκτροπή των δημοσιονομικών πολιτικών”.

Ουσιαστικά πρόκειται για έναν μηχανισμό “μεταφοράς” υπερπλεονασμάτων ανάμεσα στα έτη. Στόχος είναι ένα υπερπλεόνασμα να μην “χάνεται” οδεύοντας για τη μείωση του χρέους, όπως συμβαίνει τώρα αφού απαγορεύεται από τους κανόνες της ΕΕ η μεταφορά εσόδων σε επόμενο έτος. Να μπορεί εναλλακτικά να χρησιμοποιείται ως έσοδο την επόμενη χρονιά πέραν του δημοσιονομικού στόχου. Έτσι, θα βοηθά και σε καλύτερο προγραμματισμό…

Οι εν λόγω συζητήσεις φαίνεται ότι δεν έχουν καν αρχίσει επισήμως σε επίπεδο ΕΕ. Άλλωστε και η Ελλάδα προς το παρόν έχει επικεντρωθεί στα επόμενα βήματα.

Τα γεγονότα

Μία μέρα μετά τις εκθέσεις της Κομισιόν, στις 21 Νοεμβρίου, καταθέτει το Υπουργείο Οικονομικών στη Βουλή το σχέδιο προϋπολογισμού. Παράλληλα έως την Παρασκευή ή το αργότερο τη Δευτέρα αναμένεται να έχουν ολοκληρωθεί οι προσαρμογές στο φορολογικό νομοσχέδιο από πλευράς ΥΠΟΙΚ προκειμένου και αυτό να οδεύσει προς τη Βουλή.

Οι πολιτικές συναντήσεις σε επίπεδο Θεσμών ξεκινούν στις 25 Νοεμβρίου με τη σύνοδο του Euroworking Group, ενώ στις 4 Δεκεμβρίου το Eurogroup θα επικυρώσει πολιτικά τα κείμενα της Επιτροπής. Πρώτο μέλημά της είναι η έγκριση “εκταμίευσης” του πακέτου παρεμβάσεων στο χρέος. Ωστόσο, ανοίγει και ο δρόμος για τις διαπραγματεύσεις που θέλει να διεξάγει η κυβέρνηση αναφορικά με την τόνωση των επενδύσεων και τα πρωτογενή πλεονάσματα.

Πηγή: capital.gr