Νέους θεσμούς εισάγει στην ελληνική αγορά το νομοσχέδιο για τον “Ηρακλή”

225

Της Νένας Μαλλιάρα

Νέους θεσμούς θα εισαγάγει στη λειτουργία του ελληνικού Asset Protection Scheme για τη μείωση των μη εξυπηρετούμενων δανείων των τραπεζών, το νομοθέτημα για τον “Ηρακλή” που ετοιμάζεται πυρετωδώς.

Τις λεπτομέρειες του νομοσχεδίου προετοιμάζουν νομικές επιτροπές του Υπουργείου Οικονομικών, του ΤΧΣ, της Τράπεζας της Ελλάδος και των τραπεζών, με στόχο το νομοσχέδιο να κατατεθεί στη Βουλή στα τέλη του μήνα. Νωρίτερα, το νομοσχέδιο θα έχει αποσταλεί στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και στην Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα προκειμένου να λάβει γνωμοδότηση και να γίνουν τυχόν διορθώσεις. 

Το ελληνικό APS βασίζεται μεν στο μοντέλο των κρατικών εγγυήσεων (GACS) που χρησιμοποιήθηκε για τη μείωση των κόκκινων δανείων στην Ιταλία, ωστόσο, παρουσιάζει σημαντικές διαφοροποιήσεις, με πρώτη και βασική την έλλειψη επενδυτικής βαθμίδας στην περίπτωση της Ελλάδας. Ως αποτέλεσμα ο νόμος για τον “Ηρακλή”, κάθε άλλο παρά ένα copy paste του ιταλικού μοντέλου είναι, αφού όχι μόνο έχει υπερκεράσει την έλλειψη επενδυτικής βαθμίδας, αλλά εισάγει επίσης νέους θεσμούς στην ελληνική αγορά.

Οι νέοι θεσμοί

Σύμφωνα με τις πληροφορίες του Capital.gr, στο νομοσχέδιο προβλέπονται:

α) Ο θεσμός του Monitoring Trustee, ο οποίος θα παρακολουθεί για λογαριασμό της Κομισιόν τη λειτουργία του μηχανισμού του “Ηρακλή”, ώστε να διασφαλίζεται η τήρηση των προβλεπόμενων στο νόμο.

β) Αρχή, η οποία θα είναι αρμόδια για τη συλλογή των data από τις συναλλαγές που θα γίνονται μέσω του “Ηρακλή”, έτσι ώστε να διασφαλίζεται η διαφάνεια που ζητούν οι ευρωπαϊκές Αρχές και οι επενδυτές.

γ) Μηχανισμούς που θα διέπουν τη λειτουργία των εταιριών διαχείρισης που θα αναλάβουν τη διαχείριση των τιτλοποιημένων NPLs. H λειτουργία των servicers είναι κρίσιμη για την επιτυχία του “Ηρακλή” και ο σχετικός νόμος επιδιώκει να διασφαλίζεται η αποτελεσματικότητα του έργου τους. Στο πλαίσιο αυτό, ο νόμος θα περιλαμβάνει όχι μόνο τα κατάλληλα κίνητρα για την επαρκή λειτουργία των servicers, ώστε αυτοί να έχουν χρηματορροές με τις οποίες θα πληρώνεται το SPV, αλλά και ρυθμίσεις που θα προβλέπουν ότι αν η απόδοση των διαχειριστών είναι  ανεπαρκής, αυτοί θα αντικαθίστανται.

Ειδικότερα, το υπό παρασκευή νομοσχέδιο προβλέπει ότι εάν κατά την ημερομηνία καταβολής της αμοιβής του διαχειριστή, η σχέση μεταξύ του εισπραχθέντος ποσού και αυτού που είχε προϋπολογιστεί και που είχε ληφθεί υπόψιν για την πιστοληπτική αξιολόγηση των ομολόγων υψηλής διαβάθμισης (senior notes) υπολείπεται κατά 30%, η καταβολή της αμοιβής του διαχειριστή θα αναβάλλεται τουλάχιστον κατά 20%. Εάν για δύο διαδοχικές περιόδους, εξαιτίας αμέλειας του διαχειριστή, οι καθαρές εισπράξεις υπολείπονται κατά 30% και καταπέσουν οι εγγυήσεις του Ελληνικού Δημοσίου, ο διαχειριστής θα αντικαθίσταται.

Σύμφωνα με τις πληροφορίες, τόσο η Κομισιόν, όσο και οι ξένοι επενδυτές ζητούν τη δημιουργία credit registry (πιστωτικού μητρώου) για τις εταιρίες διαχείρισης που θα επιλεγούν και οι οποίες, σε κάθε περίπτωση, θα πρέπει να είναι ανεξάρτητες. Ειδικότερα ζητείται η εκ των προτέρων παροχή στοιχείων για το ιστορικό επιδόσεων (track record) των υποψήφιων διαχειριστών, τη μετοχική σύσταση και την επενδυτική στρατηγική τους, τις χρηματορροές τους, τον χρόνο στον οποίο πραγματοποιούν τις ανακτήσεις οφειλών και κάθε άλλο στοιχείο που μπορεί να εγγυηθεί την αποτελεσματική διαχείριση των τιτλοποιήσεων του “Ηρακλή”. 

Πέρα από την ευκρίνεια των data, κρίσιμο στοιχείο στον εφαρμοστικό νόμο του “Ηρακλή” είναι ο μηχανισμός αδειοδότησης των servicers, αλλά και ο μηχανισμός επίβλεψης της λειτουργίας τους. Τελικό ζητούμενο τόσο από την Κομισιόν, όσο και από την επενδυτική κοινότητα είναι ένα πλαίσιο που θα διασφαλίζει την αξιοπιστία των εταιριών διαχείρισης που θα αναλάβουν τις τιτλοποιήσεις του SPV, θα δίνει σοβαρά κίνητρα στους διαχειριστές να επείγονται για τις ανακτήσεις από τα κόκκινα δάνεια και θα πιέζει τις τράπεζες να επιταχύνουν τιτλοποιήσεις και ανακτήσεις για τη μείωση των NPLs.  

Πηγή: capital.gr