Παιδιά και οθόνες: Έως και 5 ώρες την ημέρα δεν είναι πρόβλημα

375

Είχαν ήδη γίνει έρευνες, σχετικές με τις συνέπειες που έχει η πολύωρη έκθεση των παιδιών σε οθόνες (τηλεόρασης, κονσόλας, κινητών τηλεφώνων ή υπολογιστή). Ακολούθησαν και άλλες και το 2018 προέκυψε η μελέτη της Αμερικανικής Ακαδημίας Παιδιατρικής, που συνιστούσε “το πολύ μια ώρα θέασης υψηλής ποιότητας, για παιδιά κάτω των 6 χρόνων”.

Το 2020 το Πανεπιστήμιο της Σιγκαπούρης ενημέρωσε -κατόπιν μελέτης- ότι όσες περισσότερες ώρες περνούν τα παιδιά μπροστά στην τηλεόραση, τόσο μειώνεται η σωματική δραστηριότητα και επιβεβαιώθηκαν τα ευρήματα προηγούμενων ερευνών, κατά τα οποία ο υπερβολικός χρόνος σε οθόνες σχετίζεται με διάφορα προβλήματα υγείας -όπως η παχυσαρκία, τα προβλήματα στον ύπνο, το άγχος και η μειωμένη νοητική ανάπτυξη.

Τη σήμερον ημέρα έρχονται επιστήμονες ψυχολογίας, νευροεπιστήμης και συμπεριφορικής γενετικής (μελετά πώς οι διαφορές που υπάρχουν στο DNA των ανθρώπων επηρεάζουν τις δράσεις και τις δυνατότητες του) του University of Colorado Boulder να γκρεμίσουν όσα ξέραμε.

Σύμφωνα με τη μελέτη που δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό περιοδικό PLOS One, δεν βρέθηκε σύνδεση μεταξύ των ωρών που περνούν τα παιδιά αγκαλιά με μια οθόνη, με το άγχος και την κατάθλιψη.

Αφότου οι μελετητές ανέλυσαν τα δεδομένα σχεδόν 12.000 μετεχόντων που πήραν μέρος στην Adolescent Brain Cognitive Development Study (μελέτη για τη γνωστική ανάπτυξη του εφηβικού εγκεφάλου), δηλαδή τη μεγαλύτερη σε όγκο και διάρκεια μελέτη του είδους στις ΗΠΑ. Στο δείγμα ανήκαν και παιδιά ηλικίας 9 και 10 χρόνων, από διαφορετικά υπόβαθρα, επίπεδα εισοδήματος και εθνικότητες. Ερευνήθηκε πώς ο χρόνος που περνούν μπροστά σε οθόνες, συνδέεται με μερικές από τις πιο κρίσιμες πτυχές της ζωής τους, όπως ο ύπνος, η ψυχική υγεία, η συμπεριφορά και οι φιλίες.

Όπως επισημάνθηκε, δεν φάνηκε να είναι επιβλαβείς ακόμα και οι πέντε ώρες την ημέρα μπροστά με μια οθόνη. Τουναντίον, όπως αναφέρουν οι επιστήμονες δεν βρέθηκε συσχετισμός που να επιβεβαιώνει πως ο περισσότερος χρόνος μπροστά σε οθόνη προβλέπει υψηλότερα επίπεδα προβλημάτων προσοχής, χειρότερο ύπνο, φτωχότερες ακαδημαϊκές επιδόσεις και αύξηση της επιθετικότητας και της κακής συμπεριφοράς.

Στην ερώτηση “η screen time είναι καλή ή κακή;” οι μελετητές απάντησαν “ενδεχομένως να μην ισχύει τίποτα από τα δύο. Βάσει αυτής, προέκυψε διαφορά μόνο 2% μεταξύ καλών και κακών βαθμών στο σχολείο, που εξηγείται και από πολλές μεταβλητές -όχι μόνο την έκθεση στην οθόνη που είναι ένα μικρό κομμάτι της γενικότερης εικόνας”. Δηλαδή; Έφηβοι που περνούν πολλές ώρες μπροστά σε οθόνη ενδεχομένως να εμφανίζουν περισσότερα συμπτώματα επιθετικότητας “αλλά δεν μπορούμε να πούμε με ασφάλεια πως τα προκαλεί ο χρόνος έκθεσης. Ίσως τα πιο επιθετικά παιδιά λαμβάνουν συσκευές με οθόνη, για να τους αποσπάσουν την προσοχή και να ηρεμήσουν τη συμπεριφορά τους”.

Συμπερασματικά, οι επιστήμονες λένε πως οι γονείς πρέπει να βεβαιώνονται πως τα παιδιά τους κάνουν σωστή χρήση της οθόνης, εν τούτοις η έρευνα υποδηλώνει πως το μεγάλο χρονικό διάστημα μπροστά σε οθόνη δεν συγκεντρώνει πολλές πιθανότητες να οδηγεί σε τρομερές συνέπειες.