Ξεκίνησε η αποκλιμάκωση στις τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων

484

Οι τιμές των αεροπορικών ναύλων στην Ευρώπη και την Ασία αρχίζουν να υποχωρούν, γεγονός που υποδεικνύει ότι η παρατεταμένη ταξιδιωτική έκρηξη που ακολούθησε την πανδημία αρχίζει να φθίνει, πλήττοντας τις αεροπορικές εταιρείες που αγωνίζονται να ανταποκριθούν εν μέσω υψηλότερου κόστους και περιορισμένης διαθεσιμότητας αεροσκαφών.

Όπως αναφέρει το Reuters, η μετά Covid περίοδος στον τομέα των αεροπορικών ταξιδιών χαρακτηρίζεται από μια ανισορροπία μεταξύ της προσφοράς και της ιδιαίτερα αυξημένης ζήτησης, κάτι που οδήγησε στην αύξηση των τιμών των εισιτηρίων.

Ωστόσο, στελέχη του κλάδου, επενδυτές και αναλυτές δηλώνουν πλέον ότι η τάση “ταξίδια με κάθε κόστος” εξισορροπείται, καθώς ολοένα και περισσότεροι πελάτες αντιδρούν στις τιμές – ιδιαίτερα αν μέσω ενός πληθωριστικού οικονομικού περιβάλλοντος που έχει ανεβάσει το κόστος ζωής.

Ο διευθύνων σύμβουλος της RYA.I, του οικονομικού αερομεταφορέα Ryanair, Michael O’Leary, προειδοποίησε αυτό το μήνα ότι οι τιμές των εισιτηρίων θα αυξηθούν λιγότερο από το αναμενόμενο, δήλωση που συνοδεύτηκε με πτώση των μετοχών των ευρωπαϊκών αεροπορικών εταιρειών.

Αναφερόμενος στη μειωμένη ζήτηση, ο O’Leary σημείωσε πως “δεν είμαστε αρκετά σίγουροι αν αυτό οφείλεται στο καταναλωτικό συναίσθημα ή στην ύφεση που επικρατεί στην Ευρώπη”.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του ομίλου ταξιδιωτικών ερευνών ForwardKeys, οι τιμές των ναύλων παρέμειναν αμετάβλητες τους πρώτους μήνες του τρέχοντος έτους σε σύγκριση με το 2023.

Η εικόνα μάλιστα είναι εντονότερη στην περιοχή της Ασίας-Ειρηνικού, όπου οι ναύλοι έχουν μειωθεί περισσότερο, ήτοι περίπου 16% σε ετήσια βάση για την περίοδο Ιανουαρίου-Απριλίου.

Ενδεικτικό είναι πως η Singapore Airlines, ένας εκ των μεγαλύτερων αερομεταφορέων στην Ασία, παρότι ανακοίνωσε ρεκόρ ετήσιων κερδών, βλέπει τα καθαρά της κέρδη να μειώνονται τα τρία τελευταία τρίμηνα.

Υπενθυμίζεται πως η Ασία καθυστέρησε να άρει τους περιορισμούς λόγω Covid σε σχέση με άλλες περιοχές του πλανήτη, όπως και την αύξηση των πτήσεων προς υπερπόντιους προορισμούς.

“Πιστεύουμε ότι η προσφορά και η ζήτηση θα εξισορροπηθούν … Οι τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων θα συνεχίσουν να εξομαλύνονται καθ’ όλη τη διάρκεια του 2024”, δήλωσε ο Ronald Lam, διευθύνων σύμβουλος της Cathay Pacific με έδρα το Χονγκ Κονγκ.

Τα ταξίδια από την Κίνα προς αγορές όπως η Ευρώπη, η Αμερική και η Αυστραλία δεν έχουν ανακάμψει. Η οικονομία της Κίνας είναι υποτονική και οι διεθνείς πτήσεις παραμένουν περίπου στο 70% των προ της πανδημίας επιπέδων, ενώ τα δρομολόγια ΗΠΑ – Κίνας βρίσκονται μόλις στο 16,5%.

Η Flight Centre Travel Group δήλωσε ότι οι διεθνείς τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων που πωλήθηκαν στην Αυστραλία μειώθηκαν κατά 12,8% σε ετήσια βάση τους πρώτους τρεις μήνες του έτους.

Παρόλα αυτά, οι τιμές στην περιοχή Ασίας-Ειρηνικού είναι αυξημένες πάνω από 7% σε σύγκριση με το 2019, με τους ναύλους να είναι 70% υψηλότεροι το 2021 σε σύγκριση με το 2019.

“Ευαισθησία” στις τιμές

Οι οικονομολόγοι και οι επενδυτές δεν είναι ακόμη απαισιόδοξοι. Τα ταξίδια εξακολουθούν να αποτελούν προτεραιότητα δαπανών για τους περισσότερους καταναλωτές, ιδίως στην Ευρώπη και τις Ηνωμένες Πολιτείες.

Ωστόσο, οικονομολόγοι και αναλυτές δήλωσαν ότι οι πιο επίπεδες ευρωπαϊκές τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων υποδηλώνουν χαμηλότερα ποσοστά κερδών και αποταμιεύσεων σε ολόκληρη την ήπειρο, γεγονός που οδηγεί τους καταναλωτές να αναζητούν φθηνότερες επιλογές, ειδικά από τη στιγμή που τα ξενοδοχεία και η ενοικίαση αυτοκινήτων γίνονται πιο ακριβά.

“Παρόλο που οι καταναλωτές εξακολουθούν να ενδιαφέρονται για ταξίδια, οι Ευρωπαίοι καταναλωτές είναι πολύ ευαίσθητοι στις τιμές”, δήλωσε η Natalia Lechmanova της Mastercard.

Φθηνότεροι προορισμοί όπως η Τουρκία, η Ρουμανία και τα Βαλκάνια αυξάνουν τη δημοτικότητά τους μεταξύ των Ευρωπαίων ταξιδιωτών που αναζητούν εναλλακτικές λύσεις σε σχέση με τη Γαλλία ή την Ιταλία, είπε η ίδια.

Τα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ταξιδίων έδειξαν ότι οι καταναλωτές θα ξοδέψουν 742,8 δισ. ευρώ στην ήπειρο φέτος, αυξημένα κατά 14,3% σε σχέση με πέρυσι. Αλλά αυτό θα μπορούσε σε μεγάλο βαθμό να οφείλεται σε πιο πλούσιους, Αμερικανούς τουρίστες, δήλωσαν ειδικοί του κλάδου.

Η Αμερική ταξιδεύει

Καθώς οι Ευρωπαίοι προσπαθούν να αποταμιεύσουν, η καταναλωτική δαπάνη στις ΗΠΑ αντέχει, με τη ζήτηση να είναι ιδιαίτερα ισχυρή για τα premium ταξίδια.

Περίπου 16 εκατ. Αμερικανοί ταξίδεψαν στο εξωτερικό το πρώτο τρίμηνο του 2024, σημειώνοντας νέο ρεκόρ και ξεπερνώντας τον προ της πανδημίας όγκο, σύμφωνα με το οικονομικό ινστιτούτο Mastercard.

Οι οικονομολόγοι δήλωσαν ότι παρά τις μειωμένες αποταμιεύσεις των νοικοκυριών, η ισχυρή αγορά εργασίας στις ΗΠΑ βοηθά τους καταναλωτές να ταξιδεύουν.

Η μέση ταξιδιωτική δαπάνη ανά αμερικανικό νοικοκυριό μειώθηκε μόλις κατά 1,5% σε ετήσια βάση τους πρώτους πέντε μήνες του έτους, αλλά ήταν 13% υψηλότερη σε σύγκριση με το 2019, σύμφωνα με τα στοιχεία της Bank of America για τις πιστωτικές και χρεωστικές κάρτες.

Στελέχη παγκόσμιων αεροπορικών εταιρειών δήλωσαν ότι οι καταναλωτές εξακολουθούν να θέλουν να ξοδεύουν για ταξίδια, δίνοντας προτεραιότητα στις εμπειρίες έναντι των αγαθών.

“Πρόκειται για έναν εξαιρετικά κυκλικό κλάδο που είναι επίσης εξαιρετικά ευαίσθητος στη μακροοικονομία”, δήλωσε ο Jamie Lindsay, επενδυτής αεροπορικών εταιρειών στην Artemis Funds.

Ωστόσο, δεν αναμένει ότι η πτώση στην Ευρώπη και την Ασία θα οδηγήσει σε ευρύτερη ύφεση του κλάδου.