Αθήνα – Θεσσαλονίκη σε εννέα ώρες με την Hellenic Train Από Φώτης Κόλλιας Στις 08:00, 13 Ιαν 2024

580
Ο διευθύνων σύμβουλος της Hellenic Train και υπεύθυνος του ιταλικού ομίλου Ferrovie dello Stato Italiane (FS) για την Ελλάδα Maurizio Capotorto © ΔΤ

Την ίδια ημέρα που στο υπουργικό συμβούλιο αποφασίστηκε να γίνει νέα απόπειρα, η τρίτη την τελευταία δεκαπενταετία, για την «ανάσταση» του ΟΣΕ και του ελληνικού σιδηροδρόμου, η κα Ηλέκτρα Ηλ. ταξίδευε με την αμαξοστοιχία IC 54 της Hellenic Train για Θεσσαλονίκη. Η κα Ηλέκτρα είναι από την Θεσσαλονίκη, μένει εδώ και δεκαετίες στην Αθήνα, αλλά έχει παιδιά και εγγόνια στη συμπρωτεύουσα. Γι’ αυτό είναι τακτικός επιβάτης στις επιβατικές αμαξοστοιχίες της Hellenic Train και γνωρίζει την ταλαιπωρία των τολμηρών που εξακολουθούν να χρησιμοποιούν το τρένο στην Ελλάδα. Αλλά όσα πέρασε την περασμένη Τρίτη είναι εξοργιστικά και δείχνουν την κατάντια του ελληνικού σιδηροδρόμου, όπου ο ανύπαρκτος διαχειριστής της υποδομής είναι το αιώνιο άλλοθι για τις χαμηλής ποιότητας υπηρεσίες που παρέχει η Hellenic Train που ανήκει στον ιταλικό όμιλο FSI.

Η FSI είναι ένας από τους μεγαλύτερους διαχειριστές τρένων στην Ευρώπη και όσοι έχουν χρησιμοποιήσει π.χ. την Trenitalia στην Ιταλία γνωρίζουν τις ποιοτικές υπηρεσίες και τις ταχύτητες των αμαξοστοιχιών της. Στην Ελλάδα, όμως, τα βρήκε σκούρα και είναι εμφανές πως η διοίκηση της Hellenic Train έχει σηκώσει εδώ και καιρό τα χέρια ψηλά!

Η κα Ηλέκτρα και οι άλλοι επιβάτες της αμαξοστοιχίας IC 54, που θα αναχωρούσε στις 14:58 από τον Σταθμό Λαρίσης προς Θεσσαλονίκη, επιβιβάστηκαν κανονικά. Λίγο πριν ξεκινήσουν ενημερώθηκαν πως λόγο πτώσης δέντρου η IC 54 δε μπορούσε να πραγματοποιήσει προσωρινά το δρομολόγιο. Πληροφορήθηκαν πως θα μεταφερθούν με λεωφορεία στις Αφίδνες προκειμένου από εκεί να πάρουν άλλη αμαξοστοιχία προς Θεσσαλονίκη.

Το απόγευμα της Τρίτης έβρεχε και είχε πολύ κρύο αλλά οι… τυχεροί επιβάτες της IC 54 αποβιβάστηκαν από τα λεωφορεία στη λάθος αποβάθρα του σταθμού στις Αφίδνες. Έτσι, μέσα στο κρύο έπρεπε να περάσουν την υπερυψωμένη γέφυρα για να βρεθούν στη σωστή πλευρά. Μια ηλικιωμένη, που χρησιμοποίησε τον ανελκυστήρα διαπίστωσε πως υπάρχει βλάβη και χρειάστηκε η παρέμβαση της πυροσβεστικής που έκοψε την πόρτα του ασανσέρ ώστε να βγει! Οι επιβάτες περίμεναν για αρκετή ώρα σε μια αποβάθρα χωρίς σκέπαστρο μέσα στο κρύο και στη βροχή καθώς ενημερώθηκαν πως τελικά θα έρθει να τους παραλάβει η IC 54 από την οποία είχαν κατέβει στο σταθμό Λαρίσης!

Τελικά, στην Hellenic Train διαπίστωσαν πως η IC 54 δε μπορεί να εκτελέσει το δρομολόγιο (!) και οι επιβάτες συνέχισαν το ταξίδι προς την Θεσσαλονίκη με την αμαξοστοιχία που αναχώρησε από τον σταθμό Λαρίσης στις 5 το απόγευμα. Γύρω στις 12 το βράδυ η κα Ηλέκτρα ήταν στη Θεσσαλονίκη. Οι υπεύθυνοι της Hellenic Train είχαν φροντίσει να δώσουν ένα μικρό μπουκαλάκι εμφιαλωμένο και ένα μελομακάρονο στους επιβάτες που, για άλλη μια φορά, μετάνιωσαν που πήραν το τρένο στην Ελλάδα!

Το ερώτημα είναι αν εποπτεύει κάποια αρχή το επίπεδο συντήρησης των συρμών της Hellenic Train. Την Τρίτη πάει στην επιτροπή της Βουλής που διερευνά την τραγωδία των Τεμπών η πρόεδρος της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) Ιωάννα Τσιαπαρίκου. Θα μπορούσε κάποιος από τους βουλευτές να τη ρωτήσει, λένε οι (τελευταίοι) λάτρεις του σιδηροδρόμου στη χώρα μας. Οι ίδιοι υποστηρίζουν πως εκτός της πολυετούς κακοδαιμονίας του ΟΣΕ, που διαχειρίζεται και συντηρεί ανεπαρκώς τη σιδηροδρομική υποδομή, υπάρχουν ζητήματα και με τη συντήρηση και την ηλικία του τροχαίου υλικού. Η FSI λίγο καιρό μετά την εξαγορά της ΤΡΑΙΝΟΣΕ (σήμερα Hellenic Train) είχε εξαγοράσει και την εταιρεία συντήρησης του τροχαίου υλικού του ΟΣΕ. Αξιολογείται από κάποιον το επίπεδο των υπηρεσιών συντήρησης; Γιατί δε μπορεί να αποτελεί η κακή ποιότητα, τα ανεπαρκή τεχνολογικά συστήματα και τα άλλα προβλήματα του σιδηροδρομικού δικτύου, αιώνιο άλλοθι για καθυστερήσεις που συνδέονται με τη συντήρηση του τροχαίου υλικού. Για να είμαστε, βέβαια, δίκαιοι, τα περισσότερα προβλήματα συνδέονται με τη σιδηροδρομική υποδομή που σπανίως συντηρείται επαρκώς.

Η κυβέρνηση επιχειρεί τώρα να δημιουργήσει έναν ισχυρό φορέα διαχείρισης της υποδομής με συγχώνευση εταιρειών που είχαν διασπαστεί προ 15ετίας από τον ΟΣΕ. Και πρόσληψη εξειδικευμένου διεθνούς συμβούλου, που θα αναλάβει να διαχειριστεί τον ΟΣΕ επί τριετίας προκειμένου να μεταφέρει τεχνογνωσία και να επιβάλλει διαδικασίες.