Μπ.Σκούφα: «Ο θεσμός των Σχολείων Δεύτερης Ευκαιρίας, πρέπει να στηριχθεί περεταίρω, προσφέροντας κίνητρα και δίνοντας προοπτικές στους ανθρώπους που φοιτούν»

Ερώτηση της Βουλεύτριας Πιερίας ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ 

106

Την περεταίρω στήριξη του θεσμού των Σχολείων Δεύτερης Ευκαιρίας, καθώς και λήψη μιας σειράς πρωτοβουλιών έτσι ώστε ο συγκεκριμένος θεσμός που μετρά ήδη μια δεκαετία να είναι ελκυστικός, ανταγωνίσιμος και κυρίως να δίνει προοπτική στην αγορά εργασίας, ζητά με Ερώτησή της η Βουλεύτρια Πιερίας ΣΥΡΙΖΑ- ΠΣ Ελισσάβετ (Μπέτυ) Σκούφα, την οποία συνυπογράφουν 27 ακόμη Βουλευτές της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης.

Προτάσεις για κίνητρα και επιβράβευση των μαθητών

Η παροχή κινήτρων για την παρακολούθηση των Σχολείων Δεύτερης Ευκαιρίας, όπως η συμμετοχή τους σε επιδοτούμενα προγράμματα πρόσληψης στον ιδιωτικό ή δημόσιο τομέα μετά την αποφοίτησή τους, η «επιβράβευση» τους εάν προχωρήσουν τη φοίτηση σε επόμενη βαθμίδα εκπαίδευσης, η υλοποίηση προγράμματος στήριξης της πρωινής εργασίας ώστε απερίσπαστοι να μπορούν να παρακολουθούν τα απογευματινά μαθήματα των ΣΔΕ, είναι μερικές από τις προτάσεις που περιλαμβάνονται  στην Ερώτηση, ζητώντας την παρέμβαση των υπουργών Παιδείας και Εργασίας.

Το πλαίσιο λειτουργίας των 76 Σχολείων Δεύτερης Ευκαιρίας

Τα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας  (ΣΔΕ), παρέχουν τη δυνατότητα σε ενήλικες, 18 ετών και άνω, που δεν έχουν ολοκληρώσει την εννιάχρονη υποχρεωτική εκπαίδευση, να συνεχίσουν τις σπουδές τους και να αποκτήσουν τίτλο ισότιμο με το απολυτήριο του Γυμνασίου. Τα ΣΔΕ αποτελούν συγχρηματοδοτούμενο πρόγραμμα από το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο και το Ελληνικό Δημόσιο και  στοχεύουν στην ολοκλήρωση της υποχρεωτικής εκπαίδευσης των ενηλίκων, παρέχοντάς τους ταυτόχρονα τη δυνατότητα να συνδεθούν με τα συστήματα εκπαίδευσης και κατάρτισης, να αποκτήσουν σύγχρονες γνώσεις και δεξιότητες, να ενισχύσουν την προσωπικότητά τους ανακτώντας την αυτοεκτίμηση και την αυτοπεποίθησή τους, να ενταχθούν στην αγορά εργασίας ή να βελτιώσουν τη θέση τους στον χώρο της δουλειάς τους και να ενισχύσουν την αυτοεκτίμησή τους. Η διάρκεια της φοίτησης είναι 18 μήνες (δύο σχολικά έτη) και οι ώρες διδασκαλίας 25 κάθε εβδομάδα. Τα μαθήματα γίνονται απογευματινές ώρες από Δευτέρα έως Παρασκευή. Από το 2000 μέχρι σήμερα ιδρύθηκαν 76 ΣΔΕ σε όλη τη χώρα όπως και αρκετά παραρτήματα (23 τμήματα εκτός έδρας). Δώδεκα ΣΔΕ λειτουργούν μέσα σε σωφρονιστικά καταστήματα.

Όπως  επισημαίνεται στην Ερώτηση, ένα μεγάλο ποσοστό των αποφοίτων των ΣΔΕ συνεχίζει στην επόμενη βαθμίδα εκπαίδευσης σε Εσπερινά Σχολεία (ΕΠΑ.Λ., Γενικό Λύκειο), ενώ μερικοί εξ αυτών στην συνέχεια μέσω των Πανελλαδικών εξετάσεων και στο Πανεπιστήμιο.  Οι  ενήλικοι μαθητές και μαθήτριες είναι στην πλειοψηφία τους είτε άνεργοι που αναζητούν εργασία είτε εργαζόμενοι στον ιδιωτικό τομέα, με ό,τι το τελευταίο συνεπάγεται σε σχέση με τα ελαστικά ωράρια και την αδυναμία κατ’ επέκταση παρακολούθησης των απογευματινών μαθημάτων στα ΣΔΕ.

Πλέγμα προστασίας και επικαιροποίησης των στόχων τους

Στην Ερώτηση τίθονται ερωτήματα όπως εάν υπάρχει συγκεκριμένο και κοστολογημένο πρόγραμμα για την περαιτέρω στήριξη του θεσμού των Σχολείων Δεύτερης Ευκαιρίας και αν ναι ποιο είναι αυτό, εάν υφίσταται διϋπουργική ομάδα συνεργασίας για την εκτίμηση της υπερδεκαετούς εμπειρίας και πορείας του θεσμού των ΣΔΕ, την καταγραφή των σημερινών κινήτρων παρακολούθησης των ΣΔΕ και την επικαιροποίηση των στόχων τους, εάν έχουν διερευνηθεί οι πιθανοί ενεργητικοί και παθητικοί τρόποι ένταξης των αποφοίτων ΣΔΕ στην αγορά εργασίας και αν ναι, ποιοι είναι αυτοί. Επιπλέον εάν εξετάζεται  το ενδεχόμενο παροχής σύγχρονων κινήτρων για την παρακολούθηση ΣΔΕ, όπως η συμμετοχή των αποφοίτων (μετά τα ΣΔΕ) σε επιδοτούμενα προγράμματα πρόσληψης στον ιδιωτικό ή δημόσιο τομέα, η «επιβράβευση» των αποφοίτων για την συνέχιση της φοίτησής τους σε επόμενη βαθμίδα σε Ημερήσια ή Εσπερινά Σχολεία μέσω συγκεκριμένων προγραμμάτων στήριξης της εργασίας, αλλά και  το ενδεχόμενο υλοποίησης προγράμματος στήριξης πρωϊνής εργασίας ώστε οι μαθητές και μαθήτριες απερίσπαστοι να παρακολουθούν τα απογευματινά μαθήματα των ΣΔΕ.