Η μέρα που δάκρυσε και ο Θεός: 19 χρόνια από το δυστύχημα στα Τέμπη που κόστισε τη ζωή σε 21 μαθητές

2071

Ξημερώνει 13 Απριλίου του 2003. Τίποτα δεν προμήνυε το κακό που πρόκειται να συμβεί. Στα Τέμπη σημειώνεται μία από τις μεγαλύτερες τραγωδίες στην άσφαλτο για την Ελλάδα, ίσως και η μεγαλύτερη.

Τέμπη – Νταλίκα με ξυλεία-νοβοπάν «θερίζει» πούλμαν με μαθητές της πρώτης λυκείου

«Στα Τέμπη όλοι… Σκοτώθηκαν παιδάκια, μικροί μαθητές…»! Η μαγκωμένη φωνή στα δημοσιογραφικά γραφεία έσκισε σαν «μαχαίρι» την ατμόσφαιρα. Άπαντες σίγησαν στο άκουσμα αυτής της τραγικής είδησης. Φορτηγό που μετέφερε ξύλα είχε πέσει πάνω σε πούλμαν με μικρούς μαθητές. Δεκάδες νεκροί ήταν η εκτίμηση από την πρώτη στιγμή.

13 Απριλίου 2003, ώρα 19:30. Ο χρόνος είχε σταματήσει, ο κόσμος είχε «παγώσει»

Τέμπη Τέμπη

Το χρονικό

Το πούλμαν με 49 μαθητές της πρώτης λυκείου επέστρεφε από εκδρομή που είχαν πάει τα παιδιά στην Αθήνα και γυρνούσαν στο Μακροχώρι Ημαθίας. Την ώρα που βρισκόταν στα Τέμπη στην κοιλάδα αυτών είχε εισέλθει μια νταλίκα με ρυμουλκούμενη καρότσα, η οποία μετέφερε φύλλα ξυλείας- νοβοπάν.

Στη στροφή ο οδηγός της νταλίκας χάνει τον έλεγχο, βγαίνει από την πορεία του και συγκρούεται πλαγιομετωπικά με το πούλμαν που μετέφερε τους μικρούς μαθητές. Τα ξύλα-νοβοπάν φεύγουν από τη θέση τους και σκίζουν την αριστερή πλευρά του πούλμαν, αλλά και… τους μικρούς μαθητές. Η τραγωδία είναι ανείπωτη, αλλά δεν σταματά εκεί.

Τρία ΙΧ αυτοκίνητα που ακολουθούν συγκρούονται με τα συντρίμμια και τυλίγονται αμέσως στις φλόγες.

  

Ο απολογισμός

Δύο ώρες χρειάστηκαν τα σωστικά συνεργεία, πυροσβεστικής και ΕΚΑΒ για να ανασύρουν ζωντανούς αλλά και νεκρούς μαθητές. Στις 02:00 τα ξημερώματα γνωστοποιήθηκε επίσημα ο τραγικός απολογισμός: 21 νεκροί μαθητές και 20 τραυματίες εκ των οποίων οι εννιά σε σοβαρή κατάσταση.

Τέμπη

Η σύλληψη και τα αίτια

Την επόμενη μέρα η αστυνομία προχωρά στη σύλληψη του οδηγού της νταλίκας που μετέφερε τα ξύλα-νοβοπάν. Η νταλίκα, όπως φάνηκε από το πόρισμα, ήταν σε κακή κατάσταση, το φορτίο που μετέφερε ήταν υπέρβαρο, τα ελαστικά φθαρμένα και η ταχύτητα μεγαλύτερη από το επιτρεπόμενο όριο. Ο οδηγός μάλιστα οδηγούσε έξι ώρες χωρίς διακοπή και ήταν… καινούριος.

Είχε πει τότε, πως «αισθάνομαι συντριβή γι’ αυτό που συνέβη και θα προτιμούσα να είχα σκοτωθεί και εγώ για να μη ζήσω αυτή την τραγωδία», ενώ για το φορτίο και την υπέρβαρη ξυλεία, είχε αναφέρει: «Στην έξοδο από το εργοστάσιο ζύγισα πάλι τη φορτωμένη νταλίκα και διαπίστωσα κατά την οδήγηση ότι ήταν υπέρβαρο το φορτίο μου κατά δύο ή τρεις τόνους. Ακόμη και αν ήξερα ότι ήταν υπέρβαρο κατά τη φόρτωση, δεν θα αρνιόμουν να εκτελέσω το δρομολόγιο μήπως με διώξουν από τη δουλειά, γιατί ήμουν και καινούργιος. Πιστεύω ότι, αν δεν ήταν υπέρβαρο το φορτίο μου και το ύψος μεγάλο, δεν θα έχανα τον έλεγχο του αυτοκινήτου».