Μπορεί η διατροφή να επηρεάσει τη στοματική υγεία των παιδιών;

82

Η υγιής ανάπτυξη και διατήρηση της υγείας των παιδικών δοντιών αποτελεί τη βάση για τη διατήρηση της στοματικής υγείας κατά την ενήλικη ζωή. Η ισορροπημένη διατροφή που περιλαμβάνει όλες τις ομάδες τροφίμων παίζει πολύ σημαντικό ρόλο για την υγεία των δοντιών προκειμένου να μην αναπτύσσεται τερηδόνα και άλλα οδοντικά προβλήματα.

Ωστόσο, η παρουσία μεγάλων ποσοτήτων υδατανθράκων στη διατροφή, σακχάρων (σε κέικ, μπισκότα, καραμέλες, γάλα, χυμούς φρούτων και άλλα σακχαρούχα τρόφιμα και ποτά) και αλμυρών σνακ (όπως τα πατατάκια) μπορεί να προκαλέσουν τερηδόνα. Επιπλέον, η διάρκεια παραμονής αυτού του τύπου υδατανθράκων στα δόντια είναι ο κύριος ένοχος που οδηγεί στην τερηδόνα.

Δείτε παρακάτω μερικές συμβουλές σχετικά με την καλύτερη επιλογή τροφών για τη στοματική υγεία των παιδιών:

Φρούτα και λαχανικά

Επιλέγετε φρούτα και λαχανικά για να τα προσφέρετε ως «υγιεινά σνακ» αντί για άλλες επιλογές που είναι πλούσιες σε υδατάνθρακες και ζάχαρη

Προτιμήστε φρούτα και λαχανικά που περιέχουν μεγάλη ποσότητα νερού, όπως αχλάδι, πεπόνι, αγγούρι, και περιορίστε τις μπανάνες και τις σταφίδες, καθώς περιέχουν περισσότερη ζάχαρη. Ενθαρρύνετε το βούρτσισμα των δοντιών αμέσως μετά την κατανάλωση αυτών των φρούτων.

Γλυκό για επιδόρπιο και όχι ως σνακ

Προσφέρετε στα παιδιά κάποιο γλυκό που περιέχει ζάχαρη με τα γεύματα ως επιδόρπιο, και όχι ως σνακ. Συνήθως υπάρχει αυξημένη ποσότητα σάλιου στο στόμα την ώρα του φαγητού, καθιστώντας ευκολότερο το πλύσιμο των υπολειμμάτων τροφής από τα δόντια. Η κατανάλωση νερού μετά το φαγητό βοηθά επίσης στην απομάκρυνσή τους από τα δόντια.

Αποφύγετε τις κολλώδεις, μασώμενες τροφές

Σταφίδες, αποξηραμένα σύκα, μπάρες δημητριακών, φυστικοβούτυρο, ζελεδάκια, καραμέλες, μέλι, γλειφιτζούρια και σιρόπια κολλάνε στα δόντια, δυσκολεύοντας την απομάκρυνσή τους με το σάλιο. Εάν το παιδί σας καταναλώσει τέτοια προϊόντα, ζητήστε του να βουρτσίσει τα δόντια του αμέσως μετά το φαγητό.

Τυρί

Σερβίρετε τυρί μαζί με το μεσημεριανό γεύμα ή ως σνακ. Τα τυριά συμβάλλουν στην ενεργοποίηση της ροής του σάλιου, το οποίο βοηθά στην απομάκρυνση των υπολειμμάτων τροφής από τα δόντια.

Συνηθίστε τα παιδιά σας να τρώνε όσο το δυνατόν λιγότερα σνακ

Η συχνότητα των σνακ είναι πιο σημαντική για τη στοματική υγεία από την ποσότητα που καταναλώνεται κάθε φορά. Ο χρόνος που μεσολαβεί μεταξύ των γευμάτων επιτρέπει στο σάλιο να ξεπλύνει τα υπολείμματα της τροφής που διαφορετικά θα συνέβαλαν στην ανάπτυξη των βακτηρίων. Το συχνό τσιμπολόγημα, χωρίς βούρτσισμα αμέσως μετά, οδηγεί σε ανάπτυξη πλάκας και τερηδόνας. Προσπαθήστε να περιορίσετε τα σνακ όσο το δυνατόν περισσότερο και σε όχι περισσότερα από δύο την ημέρα.

Αποφεύγετε τα ροφήματα που περιέχουν ζάχαρη και δώστε προτεραιότητα στο νερό

Οι χυμοί, τα αναψυκτικά ακόμη και το γάλα περιέχουν ζάχαρη, οπότε περιορίστε τις ποσότητες κατανάλωσής τους όσο το δυνατόν περισσότερο.

Συμπεριλάβετε καλές πηγές ασβεστίου στη διατροφή του παιδιού σας

Το ασβέστιο εκτός από τη σκελετική συμβάλλει και στην οδοντική υγεία καθώς είναι απαραίτητο για τη δόμηση γερών δοντιών. Το γάλα και τα προϊόντα του, το μπρόκολο, τα αμύγδαλα και τα μικρά ψάρια που καταναλώνονται με το κόκκαλο είναι καλές πηγές ασβεστίου.