Η #1 διατροφική συνήθεια για την καλή υγεία του ήπατος, σύμφωνα με διαιτολόγο

Το ήπαρ είναι ένα από τα πιο σημαντικά όργανα στον οργανισμό. Εκτελεί περισσότερες από 500 λειτουργίες, σύμφωνα με τη διαιτολόγο Brittany Michels.

164

Μία από τις κύριες λειτουργίες του είναι να φιλτράρει τα “σκουπίδια” με τα οποία έρχεται σε επαφή ο οργανισμός μας σε καθημερινή βάση και εισχωρούν σε αυτόν.

“Τέτοια είναι ρύποι σε αέρα, νερό και τρόφιμα, αλλά και ουσίες από φάρμακα, αλκοόλ, μικροοργανισμούς όπως βακτήρια, μύκητες, ιούς και παράσιτα, καθώς και εσωτερικά παραγόμενες τοξίνες που δημιουργούνται από βασικές διαδικασίες του σώματος”, λέει η Michels. «Το συκώτι μας είναι το κύριο όργανο που είναι υπεύθυνο για την αποτοξίνωση του οργανισμού. Το επιτυγχάνει μετατρέποντας τις τοξίνες σε ενώσεις που μπορούν εύκολα να αποβληθούν από το σώμα. Το συκώτι φιλτράρει περίπου ένα λίτρο αίματος ανά λεπτό».

Σημειώνει ότι όταν το ήπαρ δεν λειτουργεί στα βέλτιστα επίπεδα, θα έχει μειωμένη αποτελεσματικότητα αποτοξίνωσης, ασκώντας πρόσθετη πίεση στο σώμα.

“Το συκώτι παράγει επίσης χολή, η οποία βοηθά τόσο στην απορρόφηση του λίπους όσο και στην μεταφορά των αποβλήτων (συμπεριλαμβανομένων αυτών των μετατρεπόμενων τοξινών) έξω από το σώμα μέσω του πεπτικού σωλήνα”, λέει η Michels.

Αποφύγετε τη διαιτητική πρόσληψη βαρέων μετάλλων

Το τι τρώμε μπορεί να έχει μεγάλο αντίκτυπο στην υγεία του ήπατος. Σύμφωνα με την Michels, η καλύτερη διατροφική συνήθεια για το συκώτι σας είναι ο περιορισμός της έκθεσης σε περιβαλλοντικές τοξίνες μέσω διατροφικών πηγών, ιδιαίτερα εντομοκτόνων, PCB (πολυχλωριωμένα διφαινύλια) και βαρέων μετάλλων (υδράργυρος, μόλυβδος, αρσενικό και κάδμιο).

“Η έκθεση σε αυτές τις τρεις περιβαλλοντικές τοξίνες σχετίζεται με αυξημένα ηπατικά ένζυμα, λιπώδη νόσο του ήπατος και κίνδυνο καρκίνου του ήπατος. Υπολογίζεται ότι πάνω από το 30% του πληθυσμού των ΗΠΑ έχει την πιο κοινή μορφή ηπατικής νόσου, που ονομάζεται μη αλκοολική λιπώδης νόσος του ήπατος, λέει η Michels.

Εξηγεί ότι τα ζωικά και λιπαρά τρόφιμα περιέχουν τα υψηλότερα επίπεδα PCB και φυτοφαρμάκων, επειδή αυτές οι προσμείξεις αποθηκεύονται στο λίπος.

“Τα PCB και τα φυτοφάρμακα συσσωρεύονται επίσης σε ποτάμια, λίμνες και ιζήματα της παράκτιας περιοχής και στη συνέχεια συσσωρεύονται στα ψάρια. Ψάρια, ζωμός οστών, ρύζι, φυτικά έλαια, φιστίκια, πατάτες, σιρόπια καλαμποκιού και συντηρητικά (όπως το βενζοϊκό νάτριο) είναι οι μεγαλύτεροι… ένοχοι για βαρέα μέταλλα, προσθέτει.

Συμβουλές για τον περιορισμό της έκθεσης σε βαρέα μέταλλα και άλλες τοξίνες όσον αφορά τις πρωτεΐνες

Ψάρια

«Είναι σώφρον να γνωρίζετε ποια ψάρια περιέχουν υψηλότερα επίπεδα PCB, φυτοφαρμάκων και βαρέων μετάλλων», λέει η Michels. «Τα κοινά εμπορικά ψάρια που έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε PCB και φυτοφάρμακα περιλαμβάνουν σολομό Ατλαντικού, ή εκτρεφόμενο σολομό, άγριο ριγέ λαβράκι μπλε καβούρι. Τα ψάρια με υψηλότερη περιεκτικότητα σε υδράργυρο και άλλα βαρέα μέταλλα περιλαμβάνουν γαλαζόψαρο, καρχαρία, ξιφία, σκουμπρί και κάποια είδη τόνου. Αφαιρέστε την πέτσα και όσο περισσότερο λίπος μπορείτε κατά την προετοιμασία αυτών των ψαριών, για να μειώσετε την έκθεσή σας σε τοξίνες και βαρέα μέταλλα».

Επιλέξτε άπαχη πρωτεΐνη

“Επιλέξτε άπαχες πηγές ζωικής πρωτεΐνης και αγοράστε βιολογικά προϊόντα πρωτεΐνης, όταν είναι δυνατόν, διότι οι περιβαλλοντικές τοξίνες μπορεί να συσσωρευτούν στο λίπος, λέει η Michels.

Σημειώνει, επίσης, ότι είναι επιφυλακτική με τα συμπληρώματα ιχθυελαίου:

“Αγοράστε ιχθυέλαιο που έχει ελεγχθεί από τις αρμόδιες υγειονομικές αρχές και που είναι εγγυημένο ότι δεν περιέχει βαρέα μέταλλα, όπως υδράργυρο, μόλυβδο και άλλες περιβαλλοντικές τοξίνες, όπως PCB και φυτοφάρμακα. Προτιμήστε ιχθυέλαια από σαρδέλες, γαύρο και σκουμπρί. Να αγοράζετε πάντα μάρκες που αποκαλύπτουν την πηγή του λαδιού, συμβουλεύει η Michels.