Πώς να διαχειριστώ τον θυμό;

Ο θυμός δεν είναι συναίσθημα που πρέπει να σταματήσουμε να νιώθουμε. Το να μάθουμε να τον ελέγχουμε και να τον καταλαβαίνουμε είναι πολύ πιο χρήσιμο...

82

Ο θυμός δεν είναι ένα συναίσθημα ξένο. Σχεδόν όλοι θα τον νιώσουν κάποια στιγμή στη ζωή τους. Στην πραγματικότητα, ο θυμός είναι απαραίτητος – όπως όλα τα αρνητικά μας συναισθήματα – γιατί λειτουργεί ως μια μορφή προστασίας από μια πιθανή απειλή.

Παρ’ όλα αυτά, εάν εμφανίζετε συχνά σημάδια οργής, μπορεί να έχετε πρόβλημα που να χρειάζεται διαχείριση. Ίσως είστε απογοητευμένοι από κάτι, ή να οργίζεστε όταν κολλάτε στην κίνηση, ή ίσως ακόμη και όταν βλέπετε ένα αθλητικό ματς—όλα αυτά είναι φυσιολογικό να συμβαίνουν, αλλά η αυξημένη συχνότητα είναι ανησυχητική.

  • Θυμώνετε πολύ εύκολα
  • Ο θυμός σάς φέρνει δύσπνοια
  • Νιώθετε την όρασή σας να θολώνει όταν είστε θυμωμένοι
  • Ανεβαίνει η αρτηριακή σας πίεση και οι παλμοί της
  • Ο θυμός σας εκφράζεται συνήθως με κάποια έκρηξη, χωρίς κάποια προειδοποίηση προς τους γύρω.

Μπορεί αυτό να επηρεάσει την υγεία μου;

Εάν είστε επιρρεπείς σε απρόβλεπτες και εκτός ελέγχου κρίσεις θυμού, αυτή η συμπεριφορά μπορεί να σας δημιουργήσει κοινωνικά, σωματικά, ακόμη και ψυχολογικά προβλήματα. Αυτές οι δυσκολίες μπορούν να εκδηλωθούν με τους εξής τρόπους.

Κοινωνικά θέματα

Με πολύ απλά λόγια, οι άνθρωποι που θυμώνουν και εκρήγνυνται στους γύρω τους δυσκολεύονται να διατηρήσουν μακροπρόθεσμα σχέσεις. Εάν, μετά από μερικά βίαια ξεσπάσματα, παρατηρήσετε ότι οι φίλοι ή οι συνάδελφοί σας επιλέγουν προσεκτικά τις λέξεις τους και φαίνεται να είναι υπερβολικά τυπικοί όταν αλληλεπιδρούν μαζί σας, αυτό μπορεί να οφείλεται στο ότι φοβούνται μήπως πυροδοτήσουν το θυμό σας.

Θέματα σωματικής υγείας

Εάν νιώθετε συχνά θυμωμένοι, μπορεί τελικά να μείνετε σε μια κατάσταση όπου η αρτηριακή σας πίεση είναι διαρκώς αυξημένη. Αυτό μπορεί ακόμη και να εμποδίσει τη δουλειά που κάνει το σώμα σας για να μειώσει την αρτηριακή πίεση καθώς κοιμάστε. Επιπλέον, τα συχνά συναισθήματα θυμού μπορεί να προκαλέσουν διαταραχές στον καρδιακό ρυθμό και προβλήματα με τα αιμοφόρα αγγεία. Ο υπερβολικός θυμός μπορεί επίσης να επηρεάσει τον τρόπο ζωής σας, ενθαρρύνοντας ανθυγιεινούς τρόπους ζωής όπως το κάπνισμα, η υπερβολική κατανάλωση καφεΐνης, η κατανάλωση τροφών με πολλές θερμίδες ή η κατανάλωση μεγάλων ποσοτήτων αλκοόλ.

Επιπτώσεις στην ψυχολογία

Εάν ζείτε με άγχος και βλέπετε συνεχώς τον εαυτό σας να θυμώνει, υπάρχει πιθανότητα ο θυμός και το άγχος να συνδέονται. Μελέτες έχουν δείξει ότι τα έντονα και συχνά συναισθήματα θυμού μπορεί να είναι ψυχολογική απόκριση στο στρες, ειδικά σε άτομα που δεν έχουν βρει τρόπους να ελέγχουν το καθημερινό τους άγχος.

Πώς να αντιμετωπίσετε τον θυμό

Ο σκοπός δεν είναι να εξαφανίσετε τον θυμό από το συναισθηματικό σας λεξιλόγιο. Ο θυμός είναι πολύ απαραίτητο συναίσθημα, από το οποίο μαθαίνουμε πολλά για τον εαυτό μας. Αυτοί είναι μερικοί τρόποι για να τον διαχειριζόμαστε σε ένα πιο υγιές ψυχολογικό πλαίσιο.

Ασκήσεις αναπνοής

Μπορεί να ακούγεται κλισέ, αλλά λειτουργεί. Οι ασκήσεις αναπνοής μπορούν να σας βοηθήσουν να μάθετε πώς να ηρεμείτε τα νεύρα σας τη στιγμή που είναι έτοιμα να εκραγούν, και να σας σώσει από πολλές άσχημες καταστάσεις. Εξίσου κλισέ αλλά και εξίσου λειτουργική είναι η κλασική συμβουλή “Μέτρα μέχρι το δέκα”. Αν μη τι άλλο, δέκα δευτερόλεπτα είναι αρκετός χρόνος για να συνειδητοποιήσει το μυαλό μας αν ο θυμός μας είναι δικαιολογημένος ή όχι.

Μιλήστε με τα αγαπημένα σας άτομα

Οι κρίσεις θυμού είναι καλό να προσεγγίζονται σαν κάθε άλλο ψυχολογικό πρόβλημα για το οποίο θα ζητούσαμε βοήθεια από τους αγαπημένους μας ανθρώπους. Από μια απογοήτευση μέχρι ζητήματα εθισμού, αντιμετωπίστε τον θυμό σας σαν ένα ζήτημα που μπορεί να λυθεί με υπομονή και πολύ διάλογο.

Κρατήστε ημερολόγιο

Είναι πολύ καλός τρόπος για να εκφράζεστε σε υγιή πλαίσια, αλλά και να παρακολουθείτε τα συναισθήματά σας. Σημειώστε τα ερεθίσματα που σας ωθούν σε ξεσπάσματα, καθώς και τις σκέψεις σας όταν συμβαίνει αυτό για να κατανοήσετε καλύτερα αυτά που νιώθετε.

Μιλήστε με έναν ειδικό

Δεν είναι ντροπή να ζητήσουμε βοήθεια, ειδικά αν φοβόμαστε ότι αυτό επηρεάζει την κοινωνική μας ζωή και τις σχέσεις μας σε μεγάλο βαθμό. Η ψυχοθεραπεία είναι ένας τρόπος να έρθετε σε επαφή με αυτά που νιώθετε, αλλά και να καταλάβετε καλύτερα τις αιτίες πίσω από αυτά.