Κέτσαπ: Διατροφική αξία, σημαντικά οφέλη υγείας, αλλά και 4 πιθανές παρενέργειες

Η κέτσαπ είναι μια γλυκιά και πικάντικη σάλτσα. Φτιάχνεται από πολτοποιημένες ντομάτες και καρυκεύματα, όπως σκόρδο, κρεμμύδι και μπαχάρι.

77

Η κέτσαπ ταιριάζει καλά ως συνοδευτικό για διάφορα φαγητά, όπως χάμπουργκερ, χοτ ντογκ και τηγανητές πατάτες.

Αν και είναι συνυφασμένη με το γρήγορο φαγητό, προέρχεται από μια εξαιρετικά θρεπτική τροφή, τις ντομάτες. Αν αναρωτιέστε αν και κατά πόσον η κέτσαπ είναι υγιεινή, δεν είστε μόνοι.

Σε αυτό το άρθρο εξετάζουμε τη διατροφική της αξία, των πλεονεκτημάτων της για την υγεία, αλλά των πιθανών παρενεργειών για ορισμένους ανθρώπους.

Κέτσαπ: Διατροφική αξία

Οι συνταγές για σάλτσες κέτσαπ ποικίλλουν, αλλά όλες βασίζονται στο ίδιο σετ συστατικών:

  • ντομάτες
  • ζάχαρη
  • αλάτι και
  • ξύδι

Αυτό εξηγεί τη γλυκιά αλλά πικάντικη γεύση που έχει. Μπαχαρικά όπως μπαχάρι, γαρύφαλλο, κόλιανδρος, ακόμα και κανέλα ή τζίντζερ μπορούν επίσης να προστεθούν.

1 κουταλιά της σούπας (17 γραμμάρια) κέτσαπ περιέχει:

  • Θερμίδες: 17
  • Υδατάνθρακες: 4,5 γραμμάρια
  • Πρωτεΐνη: λιγότερο από 1 γραμμάριο
  • Φυτικές ίνες: λιγότερο από 1 γραμμάριο
  • Λίπος: λιγότερο από 1 γραμμάριο
  • Ζάχαρη: 7% της Ημερήσιας Αξίας (DV)
  • Νάτριο: 7% DV

Σε σύγκριση με άλλα καρυκεύματα, 1 κουταλιά της σούπας κέτσαπ περιέχει σχεδόν διπλάσιες θερμίδες από την μουστάρδα, αλλά λιγότερες από το 25% των θερμίδων που περιέχει ίση ποσότητα μαγιονέζας.

Όσον αφορά τη ζάχαρη, τείνει να περιέχει περισσότερη από την μαγιονέζα και την μουστάρδα. Η μαγιονέζα και η μουστάρδα περιέχουν λιγότερο από το 1% DV ζάχαρη/μερίδα 1 κουταλιάς σούπας (17 γραμμάρια).

Κέτσαπ: Οφέλη για την υγεία

Μερικοί θεωρούν ότι η εν λόγω σάλτσα περιέχει “κενές θερμίδες” επειδή περιέχει αλάτι και ζάχαρη, χωρίς πολλές βιταμίνες, ή μέταλλα.

Όμως, τα κύρια συστατικά της είναι οι ντομάτες, οι οποίες είναι γεμάτες με υγιεινές φυτικές ενώσεις.

Έρευνες υποδηλώνουν τα όποια οφέλη της για την υγεία προέρχονται πιθανότατα από το καροτενοειδές λυκοπένιο στις ντομάτες.

Το λυκοπένιο πιστεύεται ότι έχει αντικαρκινικές, αντιφλεγμονώδεις και αντιδιαβητικές ιδιότητες. Ωστόσο υπάρχουν λίγες έρευνες που να υποδεικνύουν ότι η κατανάλωση κέτσαπ θα έχει τα ίδια αποτελέσματα.

Μια πρόσφατη μελέτη συνέδεσε την κατανάλωση μιας ποικιλίας πλούσιων σε λυκοπένιο  τροφών με βάση την ντομάτα, με χαμηλότερο κίνδυνο γαστρικού καρκίνου.

Μάλιστα, η κέτσαπ είναι μια από τις πιο συγκεντρωμένες πηγές λυκοπενίου. Κατά την παραγωγή της, η θερμότητα που χρησιμοποιείται για την επεξεργασία της ντομάτας επιτρέπει στο σώμα να απορροφά το λυκοπένιο πιο εύκολα.

Όταν τρώτε κέτσαπ, μπορεί να αποκομίσετε μερικά από τα οφέλη του λυκοπενίου για την υγεία. Το λυκοπένιο μπορεί να συμβάλλει στα εξής:

  • Λειτουργεί ως αντιοξειδωτικό: Η ισχυρή αντιοξειδωτική δράση του λυκοπενίου μπορεί να προστατεύσει το DNA και τις κυτταρικές πρωτεΐνες από φλεγμονές.
  • Προστασία από τον καρκίνο: Μελέτες σε δοκιμαστικούς σωλήνες δείχνουν ότι το λυκοπένιο μπορεί να αποτρέψει τον καρκίνο του προστάτη. Μελέτες σε ανθρώπους συνδέουν την υψηλότερη διατροφική πρόσληψη λυκοπενίου από τις ντομάτες και την κέτσαπ με χαμηλότερο κίνδυνο καρκίνου του στομάχου.
  • Υγεία του εγκεφάλου: Μελέτες δείχνουν ότι το λυκοπένιο μπορεί να βοηθήσει στη θεραπεία καταστάσεων, όπως η νόσος του Αλτσχάιμερ και του Πάρκινσον. Μερικές πρώιμες έρευνες σε ζώα υποδηλώνουν ότι μπορεί να προστατεύει από την εγκεφαλική βλάβη λόγω χρόνιας νόσου.
  • Υγεία της καρδιάς: Τα αντιοξειδωτικά του λυκοπενίου μπορεί να βοηθήσουν στην καταπολέμηση των καρδιακών παθήσεων. Μελέτες σε ανθρώπους συσχετίζουν μια δίαιτα υψηλότερη σε λυκοπένιο με χαμηλότερο κίνδυνο καρδιακών παθήσεων. Μελέτες σε ζώα δείχνουν ότι το λυκοπένιο μειώνει τα επίπεδα λίπους και χοληστερόλης στο αίμα.
  • Αναπαραγωγικές διαταραχές: Μια ανθρώπινη μελέτη παρατήρησε χαμηλότερα επίπεδα λυκοπενίου στο αίμα σε υπογόνιμους άνδρες. Μια μελέτη σε ζώα βρήκε ότι τα συμπληρώματα λυκοπενίου (από το στόμα) είναι αποτελεσματικά στη θεραπεία της υπολειτουργίας των όρχεων, μια κατάσταση που μερικές φορές προκαλεί στειρότητα.

Εντούτοις, επειδή η σάλτσα κέτσαπ τρώγεται συνήθως σε μικρές ποσότητες, οι φρέσκες ή κονσερβοποιημένες ολόκληρες ντομάτες προσφέρουν σαφώς περισσότερο λυκοπένιο και λιγότερες θερμίδες, λιγότερη ζάχαρη και περισσότερα θρεπτικά συστατικά συνολικά.

Τέλος, θέματα υγείας όπως η γονιμότητα και η υγεία της καρδιάς μπορεί να αντιμετωπιστούν καλύτερα εστιάζοντας στην ποιότητα της διατροφής σας συνολικά. Η κέτσαπ και η περιεκτικότητά της σε λυκοπένιο δεν θα μετατρέψουν μια ανθυγιεινή διατροφή σε υγιεινή.

Κέτσαπ: Πιθανές παρενέργειες

Για τους περισσότερους είναι απόλυτα ασφαλής τροφή, όταν καταναλώνεται με μέτρο. Μπορεί εύκολα να συμπεριληφθεί σε μια καλά ισορροπημένη διατροφή.

Ωστόσο, η υπερβολική κατανάλωση κέτσαπ μπορεί να σας προκαλέσει ήπιες παρενέργειες.

Τα πιθανά μειονεκτήματά της είναι:

  • Αρκετά υψηλή περιεκτικότητα σε ζάχαρη: Εάν αγαπάτε την κέτσαπ και τρώτε 4-5 κουταλιές της σούπας με ένα μόνο γεύμα, θα μπορούσατε να καταναλώσετε 35% ή περισσότερο της DV σε ζάχαρη μόνο από αυτή.
  • Αρκετά υψηλή περιεκτικότητα σε αλάτι: Τα περισσότερα συσκευασμένα προϊόντα κέτσαπ έχουν επίσης υψηλή περιεκτικότητα σε αλάτι. Εάν είστε ευαίσθητοι στο αλάτι, η κατανάλωση υπερβολικού αλατιού μπορεί να συμβάλει σε υπέρταση, καρδιακές παθήσεις και άλλες καταστάσεις υγείας.
  • Είναι μια όξινη τροφή: Οι ντομάτες είναι όξινη τροφή. Τα συμπυκνωμένα προϊόντα ντομάτας, όπως η κέτσαπ, δεν διαφέρουν. Εάν υποφέρετε από καούρες, ή γαστροοισοφαγική παλινδρόμηση, η υπερβολική κατανάλωση κέτσαπ θα μπορούσε να επιδεινώσει αυτές τις καταστάσεις.
  • Πιθανές αλλεργίες: Αν και είναι κάτι σπάνιο, είναι πιθανό να έχετε αλλεργία, ή ευαισθησία στην σάλτσα κέτσαπ. Μια αλλεργία μπορεί να προκληθεί από ντομάτες, ή άλλα συστατικά της, όπως το ξύδι που περιέχει θειώδη, σαλικυλικά και γλουτένη.