Τι αλλάζει στη απόδοση ΑΦΜ και στην έναρξη/μεταβολή επιχείρησης

246

Οι ατελείωτες ουρές και η πολύωρη αναμονή στα γκισέ του Μητρώου Εφορίας, για υποθέσεις που αφορούν τις δηλώσεις απόδοσης ΑΦΜ,  την έναρξη ατομικής επιχείρησης και τη μεταβολή στοιχείων φυσικού ή νομικού προσώπου, θα αποτελέσουν παρελθόν,  μετά την απόφαση του Διοικητή της ΑΑΔΕ Γιώργου Πιτσιλή.

Συγκεκριμένα με την απόφαση της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων:

  • Καθιερώνεται η χρήση των νέων δηλώσεων Μητρώου, Δ210 και Δ211 σε αντικατάσταση των παλαιότερων εντύπων, Μ1, Μ2, Μ6, Μ7 κλπ. Οι νέες δηλώσεις έχουν τη μορφή επεξεργάσιμου αρχείου PDF, μπορούν να συμπληρωθούν ψηφιακά και να αποσταλούν στις ΔΟΥ με την πλατφόρμα «Τα Αιτήματά μου», της πύλης myAADE.
  • Καταργείται η υποβολή φωτοαντιγράφου της αστυνομικής ταυτότητας ως στοιχείο ταυτοποίησης κατά την απόδοση ΑΦΜ ή τη μεταβολή ατομικών στοιχείων μητρώου, είτε μέσω ΔΟΥ, είτε μέσω myAADElive. Η ΑΑΔΕ διασταυρώνει την αστυνομική ταυτότητα μέσω διαλειτουργικότητας με την Ελληνική Αστυνομία.
  •  Καταργείται, από 31 Ιανουαρίου 2022, η υποχρέωση προσκόμισης βεβαίωσης του eΕΦΚΑ κατά την υποβολή δήλωσης έναρξης ή μεταβολής επιχειρηματικής δραστηριότητας.
  •  Προβλέπεται η δυνατότητα αίτησης απόκτησης ΑΦΜ από τον διαχειριστή κτηρίου, του οποίου η ιδιότητα προκύπτει από το πρακτικό της γενικής συνέλευσης εκλογής του. Σε περίπτωση, που δεν υπάρχει διαχειριστής, αίτηση μπορεί να υποβάλει οποιοδήποτε πρόσωπο έχει εξουσιοδοτηθεί με απόφαση της απαιτούμενης πλειοψηφίας, επί της νόμιμης απαρτίας των συνιδιοκτητών του κτηρίου, όπως την ορίζει ο κανονισμός.
  •  Οι πολυκατοικίες δεν έχουν υποχρέωση απόκτησης ΑΦΜ με συγκεκριμένη προθεσμία. Μπορούν να αποκτήσουν ΑΦΜ όποτε το αποφασίσουν και να καταθέσουν τη σχετική δήλωση χωρίς πρόστιμο.
  •  Προβλέπεται, πέραν της ταχυδρομικής διεύθυνσης, και η ταχυδρομική θυρίδα, ως στοιχείο επικοινωνίας του φορολογουμένου με τη φορολογική διοίκηση.

Ταυτόχρονα, με την ίδια απόφαση, ρυθμίζονται μια σειρά από ζητήματα ξεκαθαρίζοντας το πλαίσιο κανόνων και προϋποθέσεων για την έναρξη και τη διακοπή επιχειρήσεων.

Ειδικότερα:

– Τίθεται προθεσμία δύο ετών στα υπό ίδρυση νομικά πρόσωπα και νομικές οντότητες για να ολοκληρώσουν τη διαδικασία ίδρυσής τους. Σε περίπτωση, που δεν ολοκληρώνεται η ίδρυση του νομικού προσώπου ή της νομικής οντότητας, η ΑΑΔΕ προβαίνει σε διακοπή με οίκοθεν διαδικασία.

– Τίθεται προθεσμία ενός έτους για τη διακοπή επαγγελματικής δραστηριότητας ατομικής επιχείρησης μετά τον θάνατο του επιχειρηματία.

– Με σκοπό την αποφυγή δήλωσης στο Μητρώο της ΑΑΔΕ διακριτικών τίτλων που δεν έχουν δηλωθεί στο ΓΕΜΗ, κατά την έναρξη ατομικής επιχείρησης εισάγεται η προσκόμιση βεβαίωσης από το ΓΕΜΗ για τη διαθεσιμότητα του διακριτικού εμπορικού τίτλου.

– Με σκοπό την ορθή τήρηση της νομοθεσίας για την παροχή αδειών διαμονής υπηκόων τρίτων χωρών, προβλέπεται έλεγχος του δικαιώματος, που παρέχει η άδεια διαμονής, για την άσκηση ανεξάρτητης οικονομικής δραστηριότητας, κατά την έναρξη ατομικής επιχείρησης από υπηκόους τρίτων χωρών.

Όπως δήλωσε ο Διοικητής της ΑΑΔΕ, Γιώργος Πιτσιλής, «Με αυτές τις αλλαγές,  περιορίζονται στο ελάχιστο δυνατόν οι γραφειοκρατικές διαδικασίες, βελτιώνεται δραστικά η εξυπηρέτηση των φορολογουμένων και μειώνoνται οι επισκέψεις στις ΔΟΥ, ενώ ταυτόχρονα διασφαλίζεται το δημόσιο συμφέρον και η ορθότητα των δεδομένων του Μητρώου της ΑΑΔΕ».