Τα παιγνίδια του Άι Βασίλη κόλλησαν στα λιμάνια

296

Την περασμένη χρονιά ο Άι Βασίλης χάθηκε στο τελευταίο μίλι, διότι οι εταιρείες courier δεν κατάφεραν να ανταπεξέλθουν στον αυξημένο όγκο δουλειάς που κλήθηκαν να διεκπεραιώσουν.

Εφέτος, ο Άι Βασίλης, αντιμετωπίζει ένα άλλο πρόβλημα. Έχει κολλήσει στα λιμάνια της Ασίας, βασική παραγωγό περιοχή παιγνιδιών ανά τον κόσμο και φυσικά για την Ελλάδα. Κάτι που θα μπορούσε να προκαλέσει σοβαρά προβλήματα την περίοδο των Χριστουγέννων όπου τα παιγνίδια είναι από τα πιο εμπορεύσιμα προϊόντα.

Ήδη γνωστές διεθνείς εταιρείες εκφράζουν την ανησυχία τους για το πρόβλημα που έχει δημιουργηθεί στην εφοδιαστική αλυσίδα. Με τον διευθύνοντα σύμβουλο της MGA Entertainment να δηλώνει προ ημερών πως η εταιρεία έχει αυτή τη στιγμή απόθεμα που μπορεί να καλύψει το 65% των εκκρεμμών παραγγελιών της. Η MGA Entertainment που είχε προβλέψει αύξηση πωλήσεων 50% εφέτος, τώρα αναμένει αύξηση 18% έως 20%.

Η Hasbro “χρησιμοποιεί κάθε είδους τακτικές και τεχνικές για να διασφαλίσει ότι θα έχουμε το προϊόν που χρειαζόμαστε”, είχε πει τον Σεπτέμβριο, σε συνέδριο της Goldman Sachs, ο διευθύνων σύμβουλος της, που απεβίωσε πριν απο λίγες ημέρες. Η Mattel, όπως είχε δηλώσει στο ίδιο συνέδριο ο διευθύνων σύμβουλος της, αυξάνει τις τιμές για να καλύψει το υψηλότερο κόστος.

Στην Ελλάδα για τον όμιλο Jumbo, που το τελευταίο τρίμηνο πραγματοποιεί το 35% του ετήσιου τζίρου του, “τα προβλήματα στην τροφοδοτική αλυσίδα όχι μόνο δεν έχουν την τάση να επιλυθούν αλλά οι καταστάσεις συχνά γίνονται χαοτικές”. Οξύνονται δε περαιτέρω από το κόστος της ενέργειας που συνεχίζει την ανοδική πορεία και από το γεγονός ότι οι πρώτες ύλες και το μεταφορικό κόστος διατηρούνται σε ιστορικά απαράδεκτα επίπεδο, έχει σημειώσει η Jumbo σε ανακοίνωσή της.

Τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν η Jumbo και οι διεθνείς όμιλοι δεν απέχουν από αυτό που βιώνουν μεσαίοι και μικρότεροι παίκτες του κλάδου στην Ελλάδα που “τρέχουν να στοκάρουν υπό τον φόβο ότι θα ξεμείνουν από εμπορεύματα” λέει στο Capital.gr στέλεχος του κλάδου των παιγνιδιών.

Όμως όσες παραγγελίες “πέφτουν” σήμερα στο σύστημα ενός Κινέζικου εργοστασίου -ο μεγαλύτερος όγκος παιγνιδιών που κυκλοφορούν στη χώρα είναι από την Κίνα- μπορεί να καθυστερήσει να παραδοθεί έως και δύο μήνες, λέει στο Capital.gr ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελλήνων Βιοτεχνών Παιδικών Παιχνιδιών & Αμαξών Γιάννης Παπαδόπουλος.

Για τον κ. Παπαδόπουλο, η αγορά αυτή τη στιγμή δεν παρουσιάζει ιδιαίτερα προβλήματα σε ότι αφορά την τροφοδοσία της, αν και παραδέχεται πως “από την Κίνα δεν βρίσκεις containers να φορτώσεις το εμπόρευμα και αν το βρεις είναι ασύμφορο για προϊόντα χαμηλής αξίας και μεγάλου όγκου”. Πέρυσι ένα εμπορευματοκιβώτιο κόστιζε κάτω από 1.800 ευρώ, ενώ σήμερα η τιμή έχει ξεπεράσει τα 15.000 ευρώ.

Υπό αυτά τα δεδομένα “κανείς δεν μπορεί να προδικάσει τι θα γίνει στο άμεσο μέλλον”, σημειώνει άλλο στέλεχος του κλάδου το οποίο αναφέρει πως  οι πωλήσεις καταγράφουν αύξηση 20-30% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2020 ενώ ανοδικά κινούνται και οι τιμές των προϊόντων οι οποίες έχουν αυξηθεί 10-30% λόγω των ακριβών μεταφορικών και του κόστους των πρώτων υλών.

Σε μια προσπάθεια οι παιχνιδάδες να αποφύγουν τα χειρότερα, δηλαδή να αποφύγουν να μείνουν χωρίς εμπόρευμα το τελευταίο δίμηνο του έτους όπου τζιράρουν το 50% των ετήσιων πωλήσεων τους, έχουν στραφεί σε εργοστάσια της Ευρώπης και συγκεκριμένα σε Ιταλία,  Ρουμανία, Βουλγαρία και Τουρκία για να κάνουν τις προμήθειες τους.

Στα εργοστάσια της Γηραιάς Ηπείρου, εκτός από τους Έλληνες, έχουν στραφεί και οι έμποροι και άλλων κρατών που αντιμετωπίζουν ακριβώς το ίδιο πρόβλημα με τις παραδόσεις από την Κίνα. Όμως τα παραγωγικά όρια της Ευρώπης είναι πεπερασμένα. Και το πρόβλημα το Ευρωπαϊκό λιανεμπόριο να ξεμείνει από προϊόντα -οι Βρετανοί το αντιμετωπίζουν ήδη- είναι υπαρκτό. Ήδη οι Γερμανοί λιανέμποροι, σύμφωνα με έρευνα του Ινστιτούτου Οικονομικών Ερευνών (Ifo) δυσκολεύονται να εκτελέσουν το σύνολο των παραγγελιών που έχουν αναλάβει. Τα ίδια προβλήματα εκτιμάται ότι θα αντιμετωπίσουν οι γερμανικές επιχειρήσεις λιανικού εμπορίου κατά την εορταστική περίοδο των Χριστουγέννων με τα προϊόντα είτε να μην μπορούν να παραδοθούν εντός των καθορισμένων χρονικών περιθωρίων είτε το κόστος να είναι περισσότερο υψηλό και τις τιμές των προϊόντων να έχουν συνεχώς ανοδική πορεία.