Η Ελλάδα βραβεύτηκε για τη μεγαλύτερη μείωση στα τροχαία δυστυχήματα στην Ευρώπη

Τι είναι όμως αυτό που πραγματικά συνετέλεσε στη μείωση των τροχαίων συμβάντων στη χώρα;

474

Της Βάσως Δανέλλη-Μυλωνά*

Ελλάδα βραβεύτηκε με το PIN (Performance Index) Award από το ETSC (Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών) για τη μεγαλύτερη μείωση (54%) στα τροχαία δυστυχήματα στην Ευρώπη κατά τη δεκαετία 2010-2020.

Κάποιοι θριαμβολογούν, άλλοι ισχυρίζονται ότι η κρίση μείωσε τα τροχαία, άλλοι υπόσχονται και πολλοί σιωπούν.

Τι είναι όμως αυτό που πραγματικά συνετέλεσε στη μείωση των τροχαίων συμβάντων στη χώρα;

Στο ΙΟΑΣ μας αρέσει να μιλάμε με στοιχεία όταν αυτά είναι διαθέσιμα και είναι αξιόπιστα. Είναι γεγονός ότι η οικονομική κρίση συνετέλεσε στη μείωση της κυκλοφορίας, ότι η πανδημία του COVID-19 μείωσε τις μετακινήσεις. Είδαμε όμως περιπτώσεις που στην περίοδο της πανδημίας τα τροχαία όχι μόνο δεν μειώθηκαν αναλογικά με τη μείωση της κυκλοφορίας αλλά αυξήθηκαν δραματικά, όπως π.χ. στις ΗΠΑ αλλά και σε ευρωπαϊκές πόλεις. Είδαμε ακόμη μέσα στις πόλεις μας να αυξάνονται οι περιπτώσεις κίνησης με υψηλές ταχύτητες σε άδειους δρόμους.

Η ΕΕ άλλωστε, κατά την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων για τις επιδόσεις Οδικής Ασφάλειας τον Απρίλιο (20.4.21), επεσήμανε πως οι χαμηλότερος όγκος των μετακινήσεων είχε κάποια επίδραση,  αλλά μη μετρήσιμη, στον αριθμό των θανατηφόρων τροχαίων. Και χαρακτηριστικά  αναφέρθηκε πως σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες παρατηρήθηκε αύξηση των ριψοκίνδυνων συμπεριφορών, ιδιαίτερα οδήγηση με υψηλές ταχύτητες, κατά τις περιόδους του lockdown.

Η Ελλάδα έχει καταφέρει την τελευταία δεκαετία σημαντικά επιτεύγματα στην Οδική Ασφάλεια παράλληλα με την επέκταση ενός σύγχρονου δικτύου αυτοκινητοδρόμων. Η σημαντική Ευρωπαϊκή πρωτιά και επίτευξη του στόχου μείωσης των τροχαίων θανάτων κατά 50% για τη δεκαετία 2010-2020, αποτελεί συλλογική προσπάθεια της Πολιτείας, των θεσμών και της κοινωνίας των πολιτών.  Το ΙΟΑΣ ‘Πάνος Μυλωνάς’ σταθερός συνεργάτης της πολιτείας όλα τα χρόνια από την ίδρυσή του, με τις δράσεις και πρωτοβουλίες του, έχει αδιαμφισβήτητα συμβάλει στην προσπάθεια της χώρας να βελτιώσει τα επίπεδα της οδικής ασφάλειας. Το ΙΟΑΣ ‘Πάνος Μυλωνάς’, από την ίδρυσή του, έχει μεταξύ άλλων διεξάγει πάνω από 150 καμπάνιες οδικής ασφάλειας ενημερώνοντας πάνω από 6 εκατομμύρια πολίτες και έχει εκπαιδεύσει πάνω από 250.000 μαθητές με επιστημονικά τεκμηριωμένα προγράμματα οδικής ασφάλειας.

Είμαστε περήφανοι για αυτά, για τις προσπάθειες και τις παρεμβάσεις μέσα και από την Ειδική Μόνιμη Επιτροπή Οδικής Ασφάλειας της Βουλής και όλον αυτό τον αγώνα που φέρνει ψηλά στην πολιτική ατζέντα το θέμα της Οδικής Ασφάλειας. Οι εξαγγελίες του ίδιου του πρωθυπουργού για την υιοθέτηση μιας στρατηγικής για την Οδική Ασφάλεια με την προσέγγιση του ασφαλούς συστήματος (Safe System Approach) είναι μία ελπίδα για να οδεύσουμε προς το όραμα για έναν κόσμο χωρίς τροχαία δυστυχήματα –  ελπίζουμε λοιπόν για να περιμένουμε τα καλύτερα. Δεν μπορούμε  να είμαστε περήφανοι όμως όταν ακόμη θρηνούμε ανθρώπινες ζωές στο δρόμο.

Και συνεχίζουμε τον αγώνα – γιατί η ανθρώπινη ζωή είναι ανεκτίμητη και πρέπει να προστατευτεί, γιατί η εκπαίδευση και η ενημέρωση έχουν καθοριστικό ρόλο στην αλλαγή συμπεριφοράς και στη διαμόρφωση και καλλιέργεια Παιδείας Οδικής Ασφάλειας.

Σε μία τόσο δύσκολη περίοδο που διανύουμε είναι πολύ σημαντικό να κυκλοφορούμε με ασφάλεια σε ένα πολιτισμένο και ευχάριστο περιβάλλον, το χρειαζόμαστε και το αξίζουμε…

* Η Βάσω Δανέλλη-Μυλωνά είναι η Πρόεδρος του Ινστιτούτου Οδικής Ασφάλειας “Πάνος Μυλωνάς”