Οι ιδιαίτερες συνθήκες των εθνικών οδών

229
Εκτροπή κυκλοφορίας των οχημάτων στον κόμβο Καλυφτάκη, χθες, λόγω διακοπής της στην εθνική οδό προς Λαμία (φωτ. ΑΠΕ- ΜΠΕ / ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΛΑΧΟΣ).

Του Γιώργου Λιάλιου

Η μειωμένη κυκλοφορία οχημάτων στις εθνικές οδούς λόγω καραντίνας δεν είναι απαραίτητο ότι βοηθάει στο να παραμείνουν αυτές «ανοιχτές» σε έναν χιονιά. Οπως επισημαίνουν οι εταιρείες που διαχειρίζονται τους αυτοκινητοδρόμους της χώρας, αν το αλάτι που ρίχνεται στους δρόμους δεν «πατηθεί», τότε είναι πολύ πιθανό να μην ανακόψει το στρώσιμο του χιονιού ή το πάγωμα του δρόμου. Οι εταιρείες πάντως υποστηρίζουν ότι στις περιπτώσεις που κόβεται η κυκλοφορία, συνεκτιμάται όχι μόνο η κατάσταση του αυτοκινητοδρόμου αλλά και των δρόμων στους οποίους καταλήγει, ενώ επαναλαμβάνουν ότι η τελική απόφαση ανήκει στην Τροχαία.

«Το πώς μπορεί ένας δρόμος να κλείσει σε μια τέτοια κατηγορία είναι ένα πολυπαραγοντικό ζήτημα», αναφέρει ο Δημήτρης Μανδαλόζης, διευθυντής λειτουργίας της εταιρείας Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου (διαχειρίζεται την εθνική οδό Αθηνών – Θεσσαλονίκης, από Ράχες Φθιώτιδας έως Κλειδί Ημαθίας).

«Σε επίπεδο προετοιμασίας, κάθε φθινόπωρο οι παραχωρησιούχοι καταθέτουν στις Αρχές ένα πλάνο αποχιονισμού, στο οποίο απαριθμούν τον εξοπλισμό τους και περιγράφουν τη διαδικασία που θα ακολουθηθεί σε κάθε περίπτωση. Το σχέδιο αυτό κατατίθεται σε όλες τις συναρμόδιες υπηρεσίες, ώστε να γνωρίζει ο καθένας τον ρόλο του, αλλά και τι δυνάμεις υπάρχουν διαθέσιμες σε κάθε σημείο. Επιπλέον, όλοι οι παραχωρησιούχοι βρίσκονται σε “ανοιχτή” γραμμή με την εθνική μετεωρολογική υπηρεσία, συχνά κάνοντας ειδικότερες μετρήσεις. Από εκεί και έπειτα, το πώς και το γιατί θα αποφασιστεί ο αποκλεισμός ενός δρόμου μπορεί να εξαρτάται από τις συνθήκες μέχρι τη συμπεριφορά των οδηγών. Οταν δημιουργηθεί πρόβλημα, συγκαλείται το συντονιστικό όργανο στο οποίο συμμετέχουν όλοι οι συναρμόδιοι και την τελική απόφαση την παίρνει η Τροχαία».

Σε κάθε οδικό άξονα υπάρχουν ορισμένα σημεία που θεωρούνται «οι συνήθεις ύποπτοι», λόγω του μικροκλίματος που ευνοεί… τις κακές καιρικές συνθήκες. Τέτοιες περιοχές είναι στη Νέα και στην Κεντρική Οδό (εθνική οδός Αθηνών – Λαμίας, από Μεταμόρφωση έως Μαλιακό και Ε65) η Μαλακάσα και το Μαρτίνο, λόγω υψομέτρου, το Κάστρο Βοιωτίας και το Πέταλο του Μαλιακού λόγω των παρακείμενων ορεινών όγκων. Στην Ολυμπία Οδό (Ελευσίνα – Κόρινθος – Πάτρα) είναι η περιοχή της Κινέττας. Στον Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου είναι οι Άγιοι Θεόδωροι Φθιώτιδας και το Αερινό Μαγνησίας, που επίσης επηρεάζονται από γειτονικούς ορεινούς όγκους. Επιπλέον, επισημαίνουν από τη Νέα Οδό, συνεκτιμάται και η κατάσταση του παράπλευρου δικτύου καθώς δεν έχει νόημα να οδηγείται η κυκλοφορία μέσα σε αποκλεισμένες τοπικές οδούς.

Οι λόγοι που μπορούν να δημιουργηθούν προβλήματα είναι πολλοί. Εκτός από την ένταση ενός φαινομένου, σημαντικό ρόλο παίζει η συμπεριφορά των οδηγών. «Στις περιαστικές περιοχές, πολλοί σταματούν στο πλάι του δρόμου για να βάλουν αλυσίδες. Το εκχιονιστικό δεν μπορεί να περάσει καθώς “πετάει” το χιόνι στη δεξιά πλευρά του δρόμου και σύντομα η κυκλοφορία μπλοκάρει», εξηγεί ο κ. Μανδαλόζης. «Στο υπεραστικό δίκτυο, ένα ατύχημα –λ.χ. να διπλώσει μια νταλίκα– είναι η συνηθέστερη αιτία».

Το παράδοξο

Το παράδοξο αυτή την περίοδο είναι ότι η απουσία κυκλοφορίας δεν διευκολύνει την κατάσταση. «Τα φορτηγά, για παράδειγμα, τα θέλουμε στον δρόμο για να πατούν το αλάτι και να το ανακατεύουν με το χιόνι. Ταυτόχρονα… δεν τα θες από τον φόβο των ατυχημάτων», λέει ο κ. Μανδαλόζης. «Στις μεγάλες ευθείες θέλεις κυκλοφορία για να λιώνει το χιόνι. Στις ανηφορικές περιοχές όμως παίζουν ρόλο τα λάστιχα του φορτηγού, η συντήρησή του και η εμπειρία του οδηγού. Μας έχουν τύχει περιπτώσεις που ο οδηγός φοβάται και απλώς σταματάει στο πλάι του δρόμου, μπλοκάροντας την κυκλοφορία χωρίς λόγο».

kathimerini.gr