Ανατροπές στην αγορά αυτοκινήτου – Οι 3 παρεμβάσεις που φέρνουν τα πάνω-κάτω

103

Ριζικές αλλαγές στον χάρτη της αγοράς αυτοκινήτου, φέρνουν τρεις παρεμβάσεις που ήδη υιοθετήθηκαν και που θα ενεργοποιηθούν άμεσα από την 1η Ιανουαρίου: Ανατροπές έρχονται τόσο στα τέλη κυκλοφορίας τα οποία μειώνονται, όσο και στην κατάθεση πινακίδων και το κόστος μετακίνησης των οχημάτων.

Νέος τρόπος υπολογισμού των τελών κυκλοφορίας που θα πληρώσουν οι ιδιοκτήτες αυτοκινήτων από τη νέα χρονιά: Το νέο σύστημα θα ισχύσει για τα αυτοκίνητα που θα αποκτηθούν από την 1η-1-2021, ενώ για τα αυτοκίνητα που θα κυκλοφορήσουν έως την 31η Δεκεμβρίου 2020, οι αλλαγές στα ποσά, θα είναι ελάχιστες και θα επιβαρυνθούν τα ρυπογόνα οχήματα. Για τον υπολογισμό των νέων τελών, θα λαμβάνεται υπόψη το μοντέλο WLTP, που καθιερώνει η κοινοτική Οδηγία, το οποίο προσαυξάνει τους ρύπους των οχημάτων έως και κατά 40% σε σχέση με το μοντέλο υπολογισμού των ρύπων που υιοθετείται σήμερα (NEDC 2).

Πόσο μειώνονται τα τέλη κυκλοφορίας

Όμως παρά την ονομαστική αύξηση των εκπεμπόμενων ρύπων, δηλαδή τα γραμμάρια διοξειδίου του άνθρακα ανά χιλιόμετρο διανυόμενης απόστασης, η νέα κλίμακα που υιοθετήθηκε με σχετικό νόμο στη Βουλή, οδηγεί σε μειώσεις των τελών κυκλοφορίας, σε σχέση με το υφιστάμενο σύστημα, για το ίδιο αυτοκίνητο.

Παράδειγμα 1

Παράδειγμα 2

Πετρελαιοκίνητο όχημα με κινητήρα 1.995 κ.ε., με το ισχύον σύστημα υπολογισμού των ρύπων εκπέμπει 144 γραμμάρια διοξειδίου του άνθρακα. Με το νέο σύστημα υπολογισμού, οι ρύποι του συγκεκριμένου οχήματος θα προσδιοριστούν σε 185 γραμμάρια. Αν το συγκεκριμένο όχημα κυκλοφορεί ήδη ή θα αγοραστεί έως την 31η Δεκεμβρίου 2020, θα επιβαρύνεται με τέλη κυκλοφορίας, ύψους 266,4 ευρώ. Αν αγοραστεί από την 1η-1-2020, τα τέλη κυκλοφορίας με τα οποία θα επιβαρύνεται, θα μειωθούν σε 157,25 ευρώ ή κατά 41%.

Παράδειγμα 3

Υβριδικό όχημα 1.497 κ.ε., με το ισχύον σύστημα μέτρησης εκπέμπει 96 γραμμάρια διοξειδίου του άνθρακα. Με το νέο σύστημα, οι ρύποι προσαυξάνονται σε 113 γραμμάρια. Αν το συγκεκριμένο όχημα κυκλοφορεί ήδη ή θα αγοραστεί έως την 31η Δεκεμβρίου 2020, θα επιβαρύνεται με τέλη κυκλοφορίας, ύψους 86,4 ευρώ. Αν αγοραστεί από την 1η-1-2020, τα τέλη κυκλοφορίας θα είναι μηδενικά.

«Τσιμπάει» το πετρέλαιο κίνησης

Και ενώ τα τέλη κυκλοφορίας –τουλάχιστον για τα νέα οχήματα-μειώνονται, όσοι αγοράσουν ντιζελοκίνητα (ή όσοι έχουν) θα ανακαλύψουν ότι το κόστος για να γεμίσουν το ντεπόζιτο του οχήματός τους ..ανεβαίνει. Γιατί; Μα επειδή υιοθετήθηκε «πράσινο τέλος». Έτσι από την πρώτη μέρα του 2021 η τιμή του πετρελαίου κίνησης θα αναπροσαρμοστεί αυτόματα και θα «τσιμπήσει» 0,03 €/lt, χωρίς να συνυπολογίζεται ο ΦΠΑ. Έτσι, και οι οδηγοί αυτοκινήτων diesel θα χρειαστεί να βάλουν πιο βαθιά το χέρι στην τσέπη. Σήμερα, η τιμή του πετρελαίου κίνησης κινείται στο 1,143 €/lt: Από αυτό το ποσό αφαιρείται ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης 0,41 €/lt (χωρίς ΦΠΑ) και από τον Γενάρη άλλα 0,03 €/lt που αντιστοιχούν στο νέο «πράσινο τέλος», σύνολο 0,47 €/lt.

Πόσο θα κοστίσει όμως για τον οδηγό αυτή η αύξηση των 0,03/lt λόγω «πράσινου τέλους» σε κάθε γέμισμα του ρεζερβουάρ του; Αν το ντεπόζιτο ενός οχήματος diesel γεμίζει με 55 lt σήμερα ο ιδιοκτήτης του πληρώνει 63 ευρώ για να το «φουλάρει». Από την 1η Ιανουαρίου (εάν υποθέσουμε ότι η τιμή του πετρελαίου κίνησης είναι στα ίδια επίπεδα) με την αυτόματη εισαγωγή στην τιμή του νέου τέλους, θα γεμίζει το ρεζερβουάρ με 64,5 ευρώ, δηλαδή 1,5 € περισσότερα σε κάθε γέμισμα λόγω του νέου φόρου. Αν το ρεζερβουάρ είναι 70 lt τότε από 80 € το γέμισμα ο οδηγός του οχήματος θα πληρώνει με το νέο χρόνο 82 €, άρα 2 € περισσότερα για να γεμίσει το ντεπόζιτο.

Και στο βάθος… τέλη με τον μήνα

Η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων ετοιμάζει παράλληλα την πλατφόρμα, myCar, μέσω της οποίας θα μπορούσαν οι ιδιοκτήτες αυτοκινήτων να καταθέσουν πινακίδες στην Εφορία, χωρίς να χρειάζεται να πηγαίνουν εκεί, ώστε όλη η διαδικασία να γίνεται online από το σπίτι. Μέσω αυτής της εφαρμογής –που αναμένεται να είναι έτοιμη τις επόμενες ημέρες-θα μπορούσε ενδεχομένως κάποιος να αποσύρει για ορισμένο διάστημα -μήνα με μήνα-τις πινακίδες του οχήματός του και όταν το θέτει ξανά σε κυκλοφορία να καταβάλλει αναλογικά τα τέλη.

Πηγή: enikonomia.gr