ΕΛΜΕ: Πανελλαδική διαμαρτυρία ενάντια στο αντιεκπαιδευτικό ν/σ σήμερα, 30/4 στο Σύνταγμα

205

Η κ. Κεραμέως, πιστή στην παράδοση των προκατόχων της, που φιλοδόξησαν να αφήσουν ανεξίτηλο το «μεταρρυθμιστικό τους στίγμα» στο χώρο εκπαίδευση, έδωσε στη δημοσιότητα ένα νομοσχέδιο, το οποίο βρίσκεται ήδη σε δημόσια διαβούλευση. Οι παρεμβάσεις του ξεκινούν από το νηπιαγωγείο και φθάνουν μέχρι το πανεπιστήμιο και σε γενικές γραμμές και με μια φράση δε θα ήταν άδικο να το χαρακτηρίσουμε αντιεκπαιδευτικό, οπισθοδρομικό και διαλυτικό για την εκπαίδευση. Αναφέρουμε ενδεικτικά ότι προχωρούν την αξιολόγηση  σχολείων και εκπαιδευτικών και αποκλείουν μια συγκεκριμένη ηλικιακή ομάδα μαθητών κυρίως από τα λύκεια. Στο Γυμνάσιο αυξάνονται τα εξεταζόμενα μαθήματα, και μάλιστα με τελείως ανορθολογικό τρόπο (π.χ. αγγλικά και βιολογία αλλά όχι γεωγραφία και χημεία) και επαναφέρεται η αναγραφή της Διαγωγής σε όλες τις βεβαιώσεις φοίτησης. Στη συνέχεια επικεντρώνουμε στις ρυθμίσεις που αφορούν τα ΓΕΛ και κυρίως τα ΕΠΑΛ, καθώς φαίνεται ότι και πάλι στοχοποιούνται, όπως και το 2013.

Μια «καινοτομία» που προωθείται και αφορά ΓΕΛ και ΕΠΑΛ είναι η αύξηση των γραπτώς εξεταζόμενων μαθημάτων σε όλες τις τάξεις του Λυκείου και βέβαια η επαναφορά της Τράπεζας Θεμάτων. Η Τράπεζα «πανελλαδικοποιεί» τις ενδοσχολικές εξετάσεις και τα αρνητικά αποτελέσματά της τα είδαμε πριν λίγα χρόνια: πολλαπλασιασμός της σχολικής αποτυχίας και μαθητική διαρροή. Αναπόφευκτη συνέπεια αυτών των μέτρων θα είναι η ενίσχυση της προσφυγής στα φροντιστήρια, σε μια περίοδο ακραίας οικονομικής στενότητας και λόγω του κορονοϊού για τις περισσότερες οικογένειες. Επιδιώκεται ένα σχολείο-εξεταστική αρένα, που θα προετοιμάζει τους «μονομάχους» για το άκρως ανταγωνιστικό κοινωνικό περιβάλλον που τους επιφυλάσσουν οι κυβερνητικοί θιασώτες του νεοφιλελευθερισμού και πολύ μακριά από τη διαμόρφωση κοινωνικά ευαίσθητων και κριτικά σκεπτόμενων ενεργών πολιτών.

Οι συντάκτες του νομοσχεδίου, σε μια επίδειξη νοσηρής φαντασίας, εισάγουν  ρύθμιση που θα οδηγήσει σε δραματική συρρίκνωση της επαγγελματικής εκπαίδευσης και θέτει ως ανώτατο ηλικιακό όριο εγγραφής στα ΕΠΑΛ τα 17 έτη. Στην αιτιολογική έκθεση με περίσσεια κυνισμού αναφέρεται ότι το συγκεκριμένο άρθρο αποσκοπεί στην «αποτελεσματικότερη πρόληψη φαινόμενων ενδοσχολικής βίας και εκφοβισμού, τα οποία παρατηρούνται ιδίως μεταξύ ενηλίκων και ανηλίκων μαθητών. Παράλληλα, επιχειρείται η σταδιακή αποσυμφόρηση, από σκοπιάς μαθητικού δυναμικού, των ημερήσιων ΕΠΑ.Λ., με γνώμονα της συνολική βελτίωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας διά του εξορθολογισμού της αριθμητικής σχέσης εκπαιδευτικού και μαθητή»!…

Τι να πρωτοσχολιάσει κανείς; Στο ερώτημα πώς βελτιώνουμε την εκπαιδευτική διαδικασία και πώς αντιμετωπίζουμε τα φαινόμενα παραβατικής συμπεριφοράς σε ένα σχολείο, το υπουργείο απαντά: δεν επιτρέπουμε σε μια μεγάλη μερίδα μαθητών να εγγραφούν σ’ αυτό. Γιατί το ποσοστό των ενηλίκων που φοιτούν στα ΕΠΑΛ είναι περίπου 30% (στοιχεία του 2017) και μπορεί κανείς να αντιληφθεί το πλήγμα που θα υποστεί η ΤΕΕ από τον αποκλεισμό αυτών των μαθητών. Πρώτα και κύρια βέβαια το πλήγμα θα είναι για τους ίδιους τους μαθητές!

Τώρα, το να υποστηρίζουν οι συντάκτες του νομοσχεδίου ότι οι ενήλικες μαθητές είναι οι βασικοί δράστες του σχολικού εκφοβισμού και οι φυσικοί αυτουργοί της παραβατικότητας, δείχνει ότι ή δεν έχουν ιδέα για τη σχολική πραγματικότητα των ΕΠΑΛ ή ότι δε νοιώθουν καν την ανάγκη να επιχειρηματολογήσουν στοιχειωδώς και τεκμηριωμένα για τις αλλαγές που προτείνουν. Είναι γνωστό ότι οι ενήλικοι των ΕΠΑΛ στη πλειοψηφία τους είναι ώριμοι, συνειδητοποιημένοι για την επιλογή τους και αποτελούν πρότυπο για τους ανήλικους συμμαθητές τους. Πολύ συχνά μάλιστα λειτουργούν κατευναστικά σε ενδεχόμενες προστριβές, αποτρέπουν εντάσεις και συμβάλλουν στη διαμόρφωση ήπιου σχολικού κλίματος. Οι φωστήρες του υπουργείου αν δεν ξέρουν, δεν ρωτούν;

Οι ρυθμίσεις για τα ΕΠΑΛ θα οδηγήσουν σε δραματική μείωση του μαθητικού δυναμικού τους γιατί:

  1. Πολλοί νέοι ηλικίας μεγαλύτερης των 17 ετών, που εργάζονται σε βραδινές δουλειές (εστίαση, καφετέριες, ντελίβερυ κ.λπ.) βρίσκουν διέξοδο και φοιτούν στα ημερήσια πρωινά ΕΠΑΛ. Αυτοί δεν μπορούν να φοιτήσουν σε Εσπερινά ΕΠΑΛ χωρίς να εγκαταλείψουν την βραδινή τους εργασία. Αν η ρύθμιση ισχύσει το πιο πιθανό σενάριο είναι να εγκαταλείψουν το σχολείο.
  2. Σε περιοχές, όπως η Δυτική Αττική, με χαμηλό μορφωτικό και κοινωνικό-οικονομικό υπόβαθρο, με μειονότητες και ευπαθείς ομάδες αρκετοί ενήλικοι μέσω των ημερήσιων ΕΠΑΛ αναζητούν την ολοκλήρωση του σχολείου και επαγγελματικά προσόντα. Επίσης αρκετές ενήλικες μαθήτριες – μητέρες παρακολουθούν το ημερήσιο ΕΠΑΛ, όταν τα παιδιά τους βρίσκονται επίσης στο σχολείο και λόγω οικογενειακών υποχρεώσεων δεν μπορούν να παρακολουθήσουν σχολείο σε διαφορετική βάρδια. Σε όλους αυτούς το υπουργείο αρνείται μια δεύτερη ευκαιρία.
  3. Τα Εσπερινά ΕΠΑΛ δεν μπορούν να αποτελέσουν λύση στο πρόβλημα που ανακύπτει γιατί ο αριθμός τους είναι πολύ μικρός. Το ποσοστό των εσπερινών είναι περίπου στο 19% των ΕΠΑΛ, ενώ σε 11 νομούς και 22 νησιά δεν υπάρχουν καθόλου εσπερινά ΕΠΑΛ για να καλύψουν τους ενήλικες μαθητές. Στη Δυτική Αττική δεν λειτουργεί εσπερινό ΕΠΑΛ και πολλοί ενήλικοι εξυπηρετούνται από το Ημερήσιο Απογευματινό 2ο ΕΠΑΛ Ελευσίνας, αποτελώντας το 75% του μαθητικού του δυναμικού.
  4. Πολλοί απόφοιτοι του ΕΠΑΛ επανεγγράφονται στο ΕΠΑΛ για την απόκτηση δεύτερης ειδικότητας. Αυτή η δυνατότητα αντικειμενικά καταργείται με τη νέα ρύθμιση, καθώς οι μαθητές αυτοί είναι μεγαλύτεροι των 17 ετών. Το ίδιο θα συμβεί με τους αποφοίτους ΓΕΛ που εγγράφονταν στο ΕΠΑΛ, όπου  αρκετοί παρουσιάζουν σημαντικές επιτυχίες στις πανελλαδικές εξετάσεις.
  5. Ορισμένοι μαθητές λόγω ανεπαρκούς φοίτησης στο Γυμνάσιο εγγράφονται στο ΕΠΑΛ σε ηλικία άνω των 17 ετών. Με το νέο ηλικιακό όριο αυτοί οι νέοι αποκλείονται από την ΤΕΕ.
  6. Υπάρχουν τέσσερα (4) ημερήσια ΕΠΑΛ στην Ελλάδα (Πειραιάς, Ελευσίνα, Αγρίνιο, Θεσσαλονίκη) που λειτουργούν σε απογευματινό ωράριο επί σειρά ετών, με τους ενήλικους να αποτελούν περίπου το 70% των μαθητών τους. Η δραματική συρρίκνωση που θα υποστεί το μαθητικού τους δυναμικού είναι προφανής

Το πού οδηγούν όλα αυτά είναι πασίδηλο: στη μετακίνηση μεγάλου κομματιού των σημερινών μαθητών των ΕΠΑΛ, αλλά και ενός διόλου ευκαταφρόνητου ποσοστού των μαθητών των ΓΕΛ, προς τις μεταγυμνασιακές Επαγγελματικές Σχολές Μαθητείας, έξω απ’ τις δομές της Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, στην κατάρτιση των μεταλυκειακών ΙΕΚ (δημόσιων και κυρίως ιδιωτικών) και βέβαια στη σχολική εγκατάλειψη. Και συγχρόνως στην περικοπή   τμημάτων, τη συγχώνευση σχολικών μονάδων, την κατάργηση οργανικών θέσεων και γιατί όχι και σε διαθεσιμότητες. Είναι άλλωστε νωπές οι μνήμες της «παρέμβασης» της παράταξης των «αρίστων» στην Τ.Ε.Ε, όταν το καλοκαίρι του 2013 κατάργησαν 3 τομείς και 15 από τις πιο πολυπληθείς ειδικότητες των ΕΠΑΛ και έθεσαν σε διαθεσιμότητα 2500 εκπαιδευτικούς.

Να αποσυρθεί το αντιεκπαιδευτικό ν/σ της κυβέρνησης!

Το Δ.Σ. της ΕΛΜΕ