Σήμερα η πρώτη κρούση στο Eurogroup για μέτρα στήριξης λόγω κοροναϊού

202

της Δήμητρας Καδδά

Η έκτακτη συνεδρίαση του Eurogroup που λαμβάνει χώρα σήμερα μέσω τηλεδιάσκεψης είναι το πρώτο από τα βήματα που έχουν σχεδιαστεί και θα λάβουν χώρα τις επόμενες μέρες προκειμένου να γίνει ο πρώτος απολογισμός της κρίσης που προκαλεί ο κοροναϊός, αλλά και να σχεδιασθεί η ανάληψη δράσης από τα κράτη και από την ΕΕ. Θα γίνει η καταγραφή του πληγμάτων που δέχεται η Ευρώπη (αλλά και κάθε κράτος) από τον κοροναϊό, αλλά και των πρωτοβουλιών και των αποφάσεων που πρέπει να αναληφθούν στο δημοσιονομικό πεδίο.

Ακολουθεί αύριο η σύνοδος του Euroworking Group που θα προετοιμάσει την υπουργική σύνοδο της 16ης Μαρτίου. Σε αυτή, ούτως ή άλλως, ήταν στο τραπέζι το θέμα του δημοσιονομικού πλαισίου της ΕΕ μαζί με τα πορίσματα για την Ελλάδα αλλά και τα αιτήματα για μεγαλύτερη δημοσιονομική ευελιξία με αρχή τις προσφυγικές δαπάνες και την μεγαλύτερη εξαίρεσή τους από την προσμέτρηση των πλεονασμάτων σε όρους Ενισχυμένης Εποπτείας (σ.σ. μένει να φανεί πως θα συνυπάρχει πλέον αυτό το αίτημα με τα 700 εκατ ευρώ επιπλέον προσφυγικών κονδυλίων για δομές που ανακοινώθηκαν χθες από την ΕΕ αλλά και πως θα ενισχυθεί η ελληνική θέση από την κρίση στα σύνορα με τη Τουρκία).

Σε επίπεδο ΕΕ σήμερα θα γίνει η πρώτη συζήτηση για τα μέτρα που έλαβαν ή επιθυμούν να λάβουν τα κράτη – μέλη, αλλά και οι πρώτες συζητήσεις για την συντονισμένη ανάληψη δράσης που προανήγγειλε ο αρμόδιος Επίτροπος Πάολο Τζεντιλόνι.

Οι ελληνικές θέσεις

Από ελληνικής πλευράς, το σχέδιο στήριξης του επιχειρηματικού κόσμου έχει δομηθεί από το επιτελείο του Υπουργείου Οικονομικών  (συζητήθηκε και χθες σε σύσκεψη του οικονομικού επιτελείου). Παράλληλα δομούνται και τα επιχειρήματα για την μεγαλύτερη ευελιξία αναφορικά με το δημοσιονομικό στόχο του 3,5% του ΑΕΠ.

Βεβαίως, το παραπάνω πλαίσιο θα πρέπει πλέον να “κουμπώσει” με τον οδικό χάρτη μείωσης φόρων-εισφορών που έχει δρομολογήσει η κυβέρνηση με αρχή τον ΕΝΦΙΑ και την εισφορά αλληλεγγύης.  Θα συζητηθεί τον Μάιο με τη κατάθεση του Μεσοπροθέσμου 2021 – 2024 στη Βουλή το οποίο θα καταγράφει το δημοσιονομικό χώρο που αναζητούσε η κυβέρνηση από υπέρβαση εσόδων, από το μέρισμα της ΤτΕ και από περιθώριο που έδινε το υπόλοιπο των προσφυγικών δαπανών που δεν χρησιμοποιούταν.

Ο δημοσιονομικός κίνδυνος

Χθες, το Δημοσιονομικό Συμβούλιο, το όργανο το οποίο καλείται να επικυρώσει την επίτευξη του εν λόγω δημοσιονομικού στόχου στο πλαίσιο των κανονισμών της ΕΕ, παραδέχτηκε σε έκτακτη έκθεσή του ότι πλέον αυτός ο στόχος του 3,5% του ΑΕΠ δεν μπορεί να διασφαλιστεί. Και τούτο εξαιτίας ακριβώς της επίδρασης που θα έχει ο κοροναϊός την ελληνική οικονομία.

Κάνει σαφές παράλληλα ότι η ελληνική οικονομία δεν αντέχει και άλλα δημοσιονομικά μέτρα. Προτείνει μεταξύ άλλων έγκριση των θεσμών για απόκλιση από το δημοσιονομικό στόχο, αλλά και χρήση “μαξιλαριών” του Προϋπολογισμού καθώς και αξιοποίηση των ταμειακών αποθεμάτων ασφαλείας.

Το Δημοσιονομικό Συμβούλιο στα σενάρια που παραθέτει ποσοτικοποιεί δύο εναλλακτικές εκδοχές για επιβράδυνση του ΑΕΠ: μείωση της εκτιμώμενης αύξησης του ΑΕΠ κατά 0,3% ή 0,7%. Κάνει λόγο όμως και για ένα τρίτο σενάριο μεγαλύτερων επιπτώσεων το οποίο δεν ποσοτικοποιεί.

Τα μέτρα και ο δημοσιονομικός “χώρος”

Ανάλογα σενάρια εναλλακτικών επιπτώσεων έχει καταστρώσει και το Υπουργείο Οικονομικών τα οποία δεν έχει δημοσιοποιήσει. Ανά περίπτωση, περιοχή και κλάδο διαμορφώνονται μέτρα πολιτικής τα οποία τα οποία  θα ενεργοποιηθούν είτε κατά τη διάρκεια της κρίσης είτε εκ των υστέρων (με τη συνολική αποτίμηση των επιπτώσεων στην οικονομία) ανάλογα με το εύρος της κρίσης αλλά και με τα δημοσιονομικά περιθώρια που θα υπάρχουν.

Πέρα από τα μέτρα, ο Υπουργός Οικονομικών, Χρήστος Σταϊκούρας επιχειρεί σε επίπεδο ΕΕ να συζητήσει την ανάληψη κοινών δράσεων και πρωτοβουλιών. Το ζήτημα είναι ότι οι εν λόγω δαπάνες για τον κοροναϊό θεωρούνται one-off (απορρέουσες από ένα έκτακτο γεγονός).

Τέτοιου είδους δαπάνες έχουν ειδικό τρόπο καταγραφής στον Προϋπολογισμό σε τρία επίπεδα. Πρώτον, εντός των υφιστάμενων ορίων του Προϋπολογισμού, ακόμα και αν υπάρχει παρέκκλιση, υπάρχει κατανόηση γιατί δεν θα είναι επαναλαμβανόμενες τον επόμενο χρόνο (σ.σ. όπως αναφέρει και το Δημοσιονομικό Συμβούλιο).

Δεύτερον, στο πλαίσιο της Ενισχυμένης Εποπτείας μπορεί να υπάρξει νέα πρόβλεψη για τέτοιου είδους ανάγκες (στο πρότυπο του Προσφυγικού που εξαιρεί δαπάνες έως 0,2% του ΑΕΠ από την καταμέτρηση του πλεονάσματος).

Και, τρίτον, σε περίπτωση που υπάρξει γενικευμένο ζήτημα σε ευρωπαϊκό επίπεδο, θα μπορέσει να γίνει ανάλογη διευθέτηση των εν λόγω δαπανών στον τρόπο καταμέτρησης της δημοσιονομικής πειθαρχίας ανά την Ε.Ε. Δηλαδή μία απόφαση για το πώς θα προσμετράται η διατήρηση της δημοσιονομικής σταθερότητας.

Πηγή: capital.gr