Την καθημερινότητα των ατόμων με προβλήματα όρασης θα βελτιώσει το “e-Όραση”

261

Χάρη σε ένα ειδικό, υψηλής τεχνολογίας έργο, το οποίο χρηματοδοτείται από το πρόγραμμα “Ερευνώ-Δημιουργώ-Καινοτομώ”, άτομα με προβλήματα όρασης σύντομα θα δοκιμάζουν στο πεδίο ένα σύστημα, που φιλοδοξεί να τα βοηθά μεταξύ άλλων στις καθημερινές τους διαδράσεις, όπως για παράδειγμα στα ψώνια για το σπίτι, αλλά και στην πρόσβαση σε υπηρεσίες. Το έργο συντονίζει το Εθνικό Κέντρο Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης (ΕΚΕΤΑ), συνεργαζόμενο με τις εταιρείες “Tetragon”, “Prisma Ηλεκτρονικά” και “Μασούτης”, αλλά και τη Μητροπολιτική Αναπτυξιακή Θεσσαλονίκης (ΜΑΘ) ΑΑΕ/ΟΤΑ.

“Σκοπός του έργου είναι, με τη συνδρομή του Κέντρου Εκπαιδεύσεως και Αποκαταστάσεως Τυφλών (ΚΕΑΤ) στη Θεσσαλονίκη, να δοθεί κάποια αυτονομία στους ανθρώπους με μειωμένη και ολική απώλεια όρασης”, εξηγεί μιλώντας στον ραδιοφωνικό σταθμό του ΑΠΕ-ΜΠΕ, “Πρακτορείο 104,9 FM”, η Ελισάβετ Χατζηλάρη, επιστημονική υπεύθυνη του έργου, ερευνήτρια του ΕΚΕΤΑ. Ο δε κύριος στόχος του προγράμματος, αλλά και του συστήματος, που σκοπός είναι να προκύψει από το συγκεκριμένο πρότζεκτ είναι, όπως αναφέρει η κα.Χατζηλάρη, όταν αυτό τεθεί σε πλήρη λειτουργία “να βελτιωθεί η αυτονομία αυτών των πολιτών. Το στοιχείο άλλωστε που ζητείται περισσότερο από όλα, (είναι) τα άτομα με προβλήμτα όρασης να εκτελούν καθημερινές λειτουργίες χωρίς βοήθεια έτερου ατόμου“.

Το σύστημα που αναπτύσσεται στο πλαίσιο του προγράμματος e-Όραση “τον τελευταίο ενάμιση χρόνο” περιλαμβάνει, όπως εξηγεί η κα Χατζηλάρη, αισθητήρες, ένα ειδικό ζευγάρι γυαλιών στο οποίο είναι προσαρτημένη μια κάμερα. «Η συγκεκριμένη κάμερα στέλνει φωτογραφίες στο κινητό του ατόμου, κινητό στο οποίο υπάρχει (σ.σ εγκατεστημένη στο πλαίσιο του προγράμματος) μια εφαρμογή ειδικά σχεδιασμένη για ανθρώπους με προβλήματα όρασης, εφαρμογή η οποία χάρη σε νέες τεχνολογίες, αναλύει την εικόνα και προσπαθεί να δώσει στο ακουστικό του χρήστη τις πληροφορίες που αφορούν το τι εκείνη “βλέπει”», εξηγεί ερωτηθείσα για τον τρόπο λειτουργίας του υπό ανάπτυξη συστήματος η ερευνήτρια του ΕΚΕΤΑ, σημειώνοντας πως στο πλαίσιο του προγράμματος έχουν σχεδιαστεί συνολικά τρεις εφαρμογές.

Ηλεκτρονικά “ψώνια”, υπηρεσίες και ψυχαγωγία με “ηχο-τοπία”

Η πρώτη από αυτές τις εφαρμογές βοηθάει τον χρήστη ή τη χρήστρια “να πάει στο σούπερ μάρκετ και να κάνει αγορές χωρίς να κάποιου άλλου είδους βοήθεια”, η δεύτερη κάνει φιλικότερη την πρόσβαση ενός ατόμου με προβλήματα όρασης “σε μια δημόσια υπηρεσία”, ενώ μια τρίτη, “πιο ψυχαγωγική” εφαρμογή για φορητές συσκευές, τού δίνει τη δυνατότητα να “πάει μια βόλτα στην παραλία της Θεσσαλονίκης όπου θα του περιγράφεται το τι βλέπει γύρω του/της” περιγράφει η κα Χατζηλάρη. Στο πλαίσιο δε του προγράμματος “e-Όραση” η ερευνήτρια αποκαλύπτει πως η ομάδα που το σχεδίασε έχει σχεδιάσει και στοιχεία που ονομάζονται “ηχο-τοπία”, εφαρμογές που “συνδέονται με πολιτιστικά σημεία ενδιαφέροντος στη γραμμή της παραλίας της Θεσσαλονίκης”, όπως οι ομπρέλες του Ζογγολόπουλου κ.α., σημεία “για τα οποία ένα άτομο με ζητήματα όρασης “θα ακούει τις πληροφορίες που τα αφορούν” όπως εξήγησε.

Για να μπορέσει ένα άτομο να αξιοποιήσει τις δυνατότητες που προσφέρονται μέσω του e-Οραση, θα πρέπει διαθέτει ένα κοινό κινητό τηλέφωνο iOS και Android, τα γυαλιά “και να κατεβάσει μόλις θα είναι διαθέσιμη ανοιχτά την εφαρμογή (σ.σ app)”, απαντά η ερευνήτρια του ΕΚΕΤΑ, όταν θα ερωτηθεί για τις τεχνικές ανάγκες, που την ίδια ώρα εξηγεί πως στις δοκιμές που ξεκινούν στον Απρίλιο. Στόχος είναι “να γίνει η εκπαίδευση των χρηστών, να εισαχθούν στον τρόπο λειτουργίας της εφαρμογής κάτι που θα γίνει και με ειδικό εκπαιδευτικό λογισμικό που υπάρχει ενσωματωμένο στην εφαρμογή σε δεύτερο χρόνο”, εκπαίδευση που θα γίνει στη Θεσσαλονίκη και το Κέντρον Εκπαιδεύσεως και Αποκαταστάσεως Τυφλών ΚΕΑΤ: “λογικά τον Μάιο θα το έχουν κάποιοι άνθρωποι στην κατοχή τους για να το δοκιμάζουν”, αναφέρει ερωτηθείσα για την επιχειρησιακή αξιολόγηση του συστήματος η κα Χατζηλάρη.

ΑΠΕ-ΜΠΕ