Ώθηση Fitch στη “μάχη” για χαμηλότερα πλεονάσματα και φόρους

390

Της Δήμητρας Καδδά

Τα καλά νέα από τον οίκο Fitch ήταν γνωστά στην Αθήνα εδώ και ημέρες. Προστέθηκαν στην επιχειρηματολογία της ελληνικής πλευράς στο πλαίσιο των 3ήμερων διαπραγματεύσεων με τους θεσμούς που ολοκληρώθηκαν  χθες, με αντικείμενο το 5πλό αίτημα του ΥΠΟΙΚ για μεγαλύτερο δημοσιονομικό χώρο, ώστε να ξεδιπλωθούν οι μειώσεις φόρων, εισφορών και οι υπόλοιπες παρεμβάσεις που έχει εξαγγείλει η κυβέρνηση.

Ο ξένος οίκος, προχώρησε στην αναβάθμιση στηριζόμενος και στην πρόβλεψη για πρωτογενές πλεόνασμα το 2019 κατά 1 δισ. ευρώ υψηλότερο του στόχου (παρά τις παροχές 2,2 δισ. ευρώ), αλλά και στην πρόθεση κυβέρνησης – θεσμών για χαμηλότερα πλεονάσματα και σε μία πιο ισορροπημένη δημοσιονομική πολιτική (σ.σ. βεβαίως θυμίζοντας τους κινδύνους που υπάρχουν και την ανάγκη πιστής υλοποίησης του προγράμματος και της τήρησης της δημοσιονομικής πειθαρχίας).

Αλλά και ο ΥΠΟΙΚ Χρήστος Σταϊκούρας χθες το βράδυ στο συνέδριο του Economist επανέλαβε ως πρώτους στόχους δημοσιονομικής χαλάρωσης τη μείωση της εισφοράς αλληλεγγύης και του ΕΝΦΙΑ. Ανέλυσε τα 4 επιχειρήματα της κυβέρνησης προς τους δανειστές, μεταξύ των οποίων και το σταθερά χαμηλό κόστος δανεισμού.

Η DSA

Έτσι, η ανακοίνωση του οίκου, αποτελεί ένα ακόμη στοιχείο που βοηθά την αλλαγή στάσης των θεσμών. Μετά την προαναγγελία – στο περιθώριο της συνόδου του Eurogroup – περί ταχύτερης ανάπτυξης το 2020, η νέα αναβάθμιση στηρίζει και αυτή με τη σειρά της την νέα άσκηση βιωσιμότητας του χρέους (DSA).  Ουσιαστικά, αποτελεί μια ακόμη απόδειξη για την προοπτική σταθεροποίησης του κόστους δανεισμού σε χαμηλότερα επίπεδα, άλλα και για την επιστροφή σε επενδυτική βαθμίδα η οποία και θα απελευθερώσει κεφάλαια από τα διαθέσιμα του δημοσίου που θα τονώσουν με τη σειρά τους την ανάπτυξη.
Τόσο το ΑΕΠ όσο και το κόστος δανεισμού είναι παράμετροι της άσκησης βιωσιμότητας χρέους.  Συντάσσεται ήδη, όπως ειπώθηκε χθες από στέλεχος του ΥΠΟΙΚ,  από την ελληνική πλευρά, ενώ ανάλογο έργο ξεκινούν και οι θεσμοί. Και θα κρίνει σε μεγάλο βαθμό τη μάχη για μεγαλύτερο δημοσιονομικό χώρο.

Το EWG και τα επόμενα βήματα

Μετά τις διαβουλεύσεις στην Αθήνα, η κυβέρνηση πρέπει να ολοκληρώσει όλες τις “ουρές” της 5ης αξιολόγησης μέσα από νομοθετικό έργο, από την παροχή επιπλέον στοιχείων, αλλά και από την πλήρη τεκμηρίωση των θέσεών της για περισσότερο δημοσιονομικό χώρο.  Το θέμα θα συζητηθεί στο Eurogroup της 16ης Μαρτίου, το οποίο δεν συνδέεται με κέρδη ομολόγων, αλλά πλέον έχει ειδική σημασία.

Και τούτο καθώς, όπως ανέφεραν χθες κυβερνητικές πήγες, στην εν λόγω σύνοδο θα επιχειρηθεί να συμφωνηθεί έστω ένα μέρος από τα αιτήματα της ελληνικής πλευράς. Το ΥΠΟΙΚ, παράλληλα, θα ολοκληρώσει και την Ανάλυση Βιωσιμότητας Χρέους με στόχο την ίδια σύνοδο, ενώ θα ακολουθήσει ανάλογη “άσκηση” από τους “θεσμούς”.

Στις διαπραγματεύσεις που ολοκληρώθηκαν χθες στην Αθήνα ελληνικές πηγές κάνουν λόγο για ένα ιδιαίτερα καλό κλίμα. Αλλά και από την κοινή θέση των “θεσμών” που ανακοινώθηκε χθες το απόγευμα προκύπτουν συγκλίσεις.

Η επόμενη πράξη θα διαδραματιστεί στο Euroworking Group της επόμενης Πέμπτης. Τότε θα φανεί ενδεχομένως η πρώτη αντίδραση σε πολιτικό επίπεδο.  Επίσης, στο EWG που ακολουθεί μια αποστολή είθισται να γίνεται ένας απολογισμός της κατάστασης.

Η έκθεση των “θεσμών” θα κοινοποιηθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή την Τετάρτη 26 Φεβρουαρίου, σύμφωνα με τον μέχρι στιγμής προγραμματισμό, μαζί με το υπόλοιπο πακέτο του European Semester.

Πηγές του ΥΠΟΙΚ ανέφεραν για τις εν Αθήνας διαβουλεύσεις ότι σε δημοσιονομικό πεδίο υπάρχει σύγκλιση, αλλά απαιτείται περαιτέρω πρόοδος σε τουλάχιστον πέντε πεδία: ιδιωτικό χρέος, κρατικές οφειλές, εγγυήσεις Δημοσίου προς τράπεζες, αγορά ενέργειας και ασφαλιστικό.

Τα 5 αιτήματα του ΥΠΟΙΚ

Ο ΥΠΟΙΚ, Χρήστος Σταϊκούρας, έκανε σαφές στους συνομιλίες του σε Αθήνα και Βρυξέλλες την προηγούμενη εβδομάδα ότι ζητά μεγαλύτερο δημοσιονομικό χώρο μέσα από πέντε διαφορετικές κινήσεις. Μάλιστα, παρέδωσε στους “θεσμούς” στην Αθήνα αναλυτικά κείμενα με τις θέσεις της ελληνικής κυβέρνησης για τα 3 πιο… άμεσα αιτήματα. Δηλαδή για τα αιτήματα που ζητείται από ελληνικής πλευράς να συζητηθούν τον Μάρτιο. Ο λόγος για:

– Αλλαγή χρήσης των κερδών ομολόγων, ούτως ώστε να χρηματοδοτήσουν συγκεκριμένες επενδύσεις.

– Δικαίωμα μεταφοράς υπερπλεονασμάτων από έτος σε έτος, με αρχή από το 2020 (για το 2021).

– Διεκδίκηση 200 εκατ. ευρώ δαπανών στις οποίες προέβη η Ελλάδα λόγω αυξημένων μεταναστευτικών ροών. Ζητείται να μην προσμετρούνται στον Προϋπολογισμό, ούτως ώστε να αυξηθεί ο δημοσιονομικός χώρος, και πιθανόν να είναι το πρώτο πεδίο συμφωνίας, καθώς το θέμα είναι σχετικά πιο “απλό”.

Επίσης, η κυβέρνηση ζητά:

– Τη μείωση-κατάργηση της εισφοράς αλληλεγγύης, ΕΝΦΙΑ και άλλων φόρων.

– Τη μείωση των πλεονασμάτων από το 2021 και μετά. Η κυβέρνηση επιθυμεί μεν μείωση στόχου στο 2% του ΑΕΠ (από το 3,5% του ΑΕΠ σήμερα), αλλά έχει γίνει σαφές ότι ακόμη δεν είναι τεχνικά έτοιμη να υποβάλει το εν λόγω αίτημα εγγράφως. Θα γίνει έως τον Μάρτιο ανάλυση βιωσιμότητας χρέους από το ΥΠΟΙΚ και τον ΟΔΔΗΧ και σε αυτή θα αποτυπωθούν στοιχειοθετημένα τα περιθώρια για αλλαγή στόχων.

Τον Μάρτιο η ελληνική πλευρά εκτιμά ότι είναι πολύ πιθανό να προχωρήσει ένα ή δύο και όχι συνολικά όλα τα παραπάνω ζητήματα, καθώς μπορεί να κριθεί από την πλευρά των “θεσμών” ότι κάποια άλλα συνδέονται με τη μεγάλη διαπραγμάτευση και τη μείωση των πρωτογενών πλεονασμάτων. Στόχος της κυβέρνησης είναι τον δημοσιονομικό χώρο που θα δημιουργηθεί να τον διαθέσει κατά 70% σε μειώσεις φόρων (ΕΝΦΙΑ, εισφορά αλληλεγγύης κ.λπ.) και το υπόλοιπο 30% σε δαπάνες, με πρόθεση να υπάρξει ενίσχυση και της αμυντικής ικανότητας της χώρας.

Πηγή: capital.gr