Αυλαία με αντιδράσεις για τα κολέγια

177

Συλλαλητήριο για σήμερα έχουν προγραμματίσει οι εκπαιδευτικές ομοσπονδίες, αντιδρώντας στη ρύθμιση του υπουργείου Παιδείας.

Με τη διεξαγωγή ονομαστικής ψηφοφορίας θα ολοκληρωθεί σήμερα στη Βουλή η μάχη κυβέρνησης-αντιπολίτευσης για τη ρύθμιση του υπουργείου Παιδείας, με την οποία επιτρέπεται σε πτυχιούχους παιδαγωγικών από ιδιωτικά κολέγια που λειτουργούν στην Ελλάδα ως παραρτήματα ξένων ΑΕΙ, να διεκδικήσουν μία θέση στη δημόσια εκπαίδευση. Η απάντηση του ΔΟΑΤΑΠ, που παρουσιάζει η «Κ», για το θέμα είναι αντίθετη με τη ρύθμιση του υπουργείου Παιδείας. Για το θέμα, χθες, o τομεάρχης Παιδείας ΣΥΡΙΖΑ Νίκος Φίλης, η αναπληρώτρια τομεάρχης Μερόπη Τζούφη και η κοινοβουλευτική εκπρόσωπος ΣΥΡΙΖΑ Μαριλίζα Ξενογιαννακοπούλου ζήτησαν από την υπουργό Παιδείας Νίκη Κεραμέως να καταθέσει την επιστολή της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σύμφωνα με την οποία η Ελλάδα πρέπει να συμμορφωθεί με την Οδηγία 2005/36. Την ίδια στιγμή συνεχίζονται οι αντιδράσεις κατά της ρύθμισης. Χθες, στον χορό προστέθηκε το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος, ενώ για σήμερα οι εκπαιδευτικές ομοσπονδίες έχουν προγραμματίσει συλλαλητήριο (12.30 μ.μ. από τα Προπύλαια), ζητώντας την απόσυρση της επίμαχης ρύθμισης.

Ειδικότερα, το υπουργείο Εξωτερικών έστειλε επισήμως την επιστολή-παράβαση 4061/2019 της Ε.Ε. στο υπ. Παιδείας στις 30/7/2019. Το ΥΠΕΞ έστειλε το έγγραφο της ΜΕΑ/ΕΕ το οποίο περιέχει προειδοποιητική επιστολή της Επιτροπής, λόγω κακής εφαρμογής της Οδηγίας 2005/36, σχετικά με την αναγνώριση των επαγγελματικών προσόντων. Το έγγραφο 4061/2019 αναφέρει δέκα λόγους για τους οποίους η Επιτροπή θεωρεί ότι παραβιάζεται η Οδηγία 2005 και ζητεί από την Ελλάδα απάντηση έως τις 26/9/2019.

Η απάντηση (από 20/9/2019) του αρμόδιου φορέα ΔΟΑΤΑΠ, την οποία διαθέτει η «Κ», επικαλείται την παράγραφο 4 του άρθρου 165 της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ενωσης και λέει ότι «οποιαδήποτε παρέμβαση στο ν. 3328/2005 –ο οποίος σε συνδυασμό με το άρθρο 16 παρ. 5 και 8 του Συντάγματος, αποτελούν την ελληνική νομοθεσία η οποία διέπει την αναγνώριση ακαδημαϊκής ισοτιμίας– προς τον σκοπό αντιμετώπισης ζητημάτων τα οποία αφορούν στην από επαγγελματικής άποψης εξέταση αλλοδαπών τίτλων και τα οποία ανέκαθεν ενέπιπταν στις αρμοδιότητες άλλων οργάνων της ελληνικής πολιτείας, θα συνεπαγόταν ανεπίτρεπτη παραβίαση των παραπάνω διατάξεων του Συντάγματος. Φορείς όπως τα κολέγια του ν. 3696/2008 συνιστούν στο πλαίσιο της ελληνικής νομοθεσίας φορείς μη τυπικής εκπαίδευσης. Κατά συνέπεια, δεν θα μπορούσε να αναγνωριστεί από τον ΔΟΑΤΑΠ, ως χρόνος σπουδών ανώτατης εκπαίδευσης, χρόνος σπουδών ο οποίος πραγματοποιήθηκε στην Ελλάδα σε τέτοιο φορέα, διότι τούτο θα συνιστούσε καταστρατήγηση των παραγράφων 5 και 8 του άρθρου 16 του Συντάγματος, οι οποίες διέπουν την αναγνώριση ακαδημαϊκής ισοτιμίας στην Ελλάδα». Σύμφωνα με στελέχη του ΔΟΑΤΑΠ, η απάντηση του Οργανισμού συμπυκνώνεται ως εξής: Ο εκπαιδευτικός είναι ένα νομικά ρυθμιζόμενο επάγγελμα που πέρα από τα τυπικά επαγγελματικά του προσόντα, ο ΔΟΑΤΑΠ (και κατ’ επέκταση η ελληνική πολιτεία) θέλει να διαθέτει και ακαδημαϊκό τίτλο. Δηλαδή, γίνεται κάποιος δάσκαλος ή καθηγητής επειδή έχει μόνο το πτυχίο Φυσικής, Φιλολογίας; Γι’ αυτό απαιτείται να υπάρχει έλεγχος των ακαδημαϊκών προσόντων.

Η αντιπολίτευση λέει ότι «η οδηγία 2005/36/ΕΚ δεν αφορά τον τρόπο αναγνώρισης και αντιστοίχισης τίτλων σπουδών της αλλοδαπής. Περιορίζεται στα επαγγελματικά προσόντα, αφού σύμφωνα με το ενωσιακό δίκαιο τα εκπαιδευτικά συστήματα εμπίπτουν στην αρμοδιότητα των κυβερνήσεων των κρατών-μελών της Ε.Ε., οι οποίες μπορούν και πρέπει να εφαρμόζουν τους δικούς τους κανόνες όσον αφορά την αναγνώριση ή μη των τίτλων σπουδών (πτυχίων) που έχουν αποκτηθεί σε άλλη χώρα», όπως ανέφερε ο κ. Φίλης, επικρίνοντας την κ. Κεραμέως ότι αποτελεί πολιτική της επιλογή η αναγνώριση των κολεγίων, παρότι η απάντηση του ΔΟΑΤΑΠ είναι σαφής περί του αντίθετου.

Το ΤΕΕ, ως υπεύθυνος φορέας για τη διαδικασία απονομής άδειας ασκήσεως επαγγέλματος και κατ’ επέκταση επαγγελματικών δικαιωμάτων, ανέφερε ότι «θα ασκήσει με κάθε πρόσφορο τρόπο τον θεσμικό, επιστημονικό και κοινωνικό του ρόλο ώστε η πολιτική άκριτης εμπορευματοποίησης της Παιδείας και νομοθετικής εξίσωσης διαφορετικών επιπέδων επιστημονικής γνώσης να καταργηθεί στην πράξη».

Πηγή: kathimerini.gr