Από τι θα κριθεί η μείωση εισφοράς αλληλεγγύης, ΕΝΦΙΑ και ασφαλιστικών “χαρατσιών”

215

Της Δήμητρας Καδδά

Πλήρως ενήμεροι είναι οι θεσμοί για το σχέδιο επίσπευσης των ελαφρύνσεων προς ιδιώτες και επιχειρήσεις που έχει χαράξει η ελληνική κυβέρνηση και περνά μέσα από μία μείωση του ΕΝΦΙΑ (το λιγότερο κατά 8%), από τη συρρίκνωση και στη συνέχεια την κατάργηση της εισφοράς αλληλεγγύης, την επιπλέον του 1% μείωση των ασφαλιστικών εισφορών στη μισθωτή εργασία, αλλά και τις υπόλοιπες κινήσεις που περιλαμβάνονται στο πρόγραμμα της παρούσας κυβέρνησης.

Το νέο κύμα ελαφρύνσεων είναι μέρος από το σχέδιο πέντε σημείων που παρουσιάστηκε χθες από τον Υπουργό Οικονομικών Χρήστο Σταϊκούρα στους εκπροσώπους των Θεσμών,  ήταν αντικείμενο και στις διμερείς επαφές που είχε τη Δευτέρα στις Βρυξέλλες με τον αρμόδιο Επίτροπο και τον επικεφαλής του ESM.

Το πρώτο στάδιο είναι να δημιουργηθεί ο απαραίτητος δημοσιονομικός χώρος μέσα από δύο πηγές:

• Από μία σειρά διευκολύνσεις που ζητούνται από τους θεσμούς αναφορικά με τον τρόπο με τον οποίο υπολογίζονται τα πλεονάσματα χωρίς να επηρεάσουν τη πορεία του χρέους, αλλά και

• Μέσα από μία πιστή εκτέλεση του προϋπολογισμού και υλοποίηση του μεταρρυθμιστικού πλαισίου της κυβέρνησης, η οποία θα διασφαλίσει ισχυρό ρυθμό ανάπτυξης και υπερεκτέλεση προϋπολογισμού και το 2020.

Το πρώτο κρίσιμο ορόσημο έχει οριστεί για τον Απρίλιο όταν η κυβέρνηση θα έχει καλύτερη εικόνα για τα φετινά δεδομένα μέσα από τρεις πηγές: μέσα από την ανακοίνωση της Eurostat που θα γίνει στις 22 Απριλίου αναφορικά με το κλείσιμο του 2019, από τα στοιχεία για εκτέλεση του προϋπολογισμού του 2020, αλλά και από τις ανακοινώσεις της ΕΛΣΤΑΤ για το ΑΕΠ που πέτυχε η ελληνική οικονομία το 2019.

Σύμφωνα με τις προβλέψεις – που δέχεται πλέον και η πλευρά των θεσμών – δεν αποκλείεται να ξεπεράσει η ανάπτυξη τις προσδοκίες που διαμορφώθηκαν προ διμήνου.

Άλλωστε σε ανάλογη εκτίμηση προέβη χθες και το – συνήθως συντηρητικό – ΚΕΠΕ, προβλέποντας ρυθμό ανάπτυξης που ξεπερνά το 2% (που έχει εγγραφεί στον προϋπολογισμό). Αρμόδιες πηγές εξηγούν ότι πρέπει να φανεί και η επίπτωση στο 2020 των περυσινών επιδόσεων και ελαφρύνσεων.

Παράλληλα, έως τότε θα έχει ξεδιπλωθεί και η στάση των Θεσμών για τα αιτήματα που κατέθεσε και εγγράφως χθες ο ΥΠΟΙΚ Χρήστος Σταϊκούρας στους επικεφαλής των κλιμακίων των Θεσμών:

Τα τρία ζητήματα τα οποία οδηγούν σε μεγαλύτερο δημοσιονομικό χώρο και για τα οποία κατατέθηκαν προτάσεις είναι:
– Πρώτον, αλλαγή χρήσης των κερδών ομολόγων ούτως ώστε να χρηματοδοτήσουν συγκεκριμένες επενδύσεις.

– Δεύτερον, δικαίωμα μεταφοράς υπερπλεονασμάτων από έτος σε έτος. Για το θέμα αυτό, ήδη για το 2019 υπάρχει συμφωνία αναφορικά με το δημοσιονομικό αποτέλεσμα, αναφέρουν κυβερνητικές πηγές.

– Τρίτον, διεκδίκηση 200 εκατ. ευρώ δαπανών στις οποίες προέβη η Ελλάδα λόγω αυξημένων μεταναστευτικών ροών. Ζητείται να μην προσμετρούνται στον προϋπολογισμό ούτως ώστε να αυξηθεί ο δημοσιονομικός χώρος.

Επιπλέον, η κυβέρνηση, σύμφωνα με πηγές του ΥΠΟΙΚ, προωθεί τις θέσεις της για τους στόχους οι οποίοι θα τεθούν στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων το επόμενο διάστημα και για τους οποίους ενημερώθηκαν σήμερα οι θεσμοί. Πρόκειται για τη μείωση των πλεονασμάτων από το 2021 και μετά, αλλά και για τη μείωση-κατάργηση της εισφοράς αλληλεγγύης, ΕΝΦΙΑ και άλλων φόρων.

Τα πέντε παραπάνω ελληνικά αιτήματα, ενδεχομένως να αξιολογηθούν ανεξάρτητα από τους θεσμούς ή και να αποφασισθούν συνδυαστικά, αναφέρουν πηγές του ΥΠΟΙΚ. Και τούτο γιατί συνδέονται με την ανάλυση βιωσιμότητας χρέους που πρέπει να εκπονήσουν οι θεσμοί.

Χθες συζητήθηκε το δημοσιονομικό πεδίο καθώς και ζητήματα της ΑΑΔΕ και η πορεία εκτέλεσης του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων. Σήμερα, στο τραπέζι τίθεται, μεταξύ άλλων, το θέμα των αποκρατικοποιήσεων και των κόκκινων δανείων, ενώ για την Παρασκευή έχει προγραμματιστεί ένας γύρος συνολικής αποτίμησης και οι θεσμοί αποχωρούν.

Πηγή: capital.gr