Από την Πάρνηθα, το καζίνο πάει στο Μαρούσι – Η επίδραση της «μετακόμισης» στο κυκλοφοριακό

60

Αυτό που μέχρι χθες ήταν μια αφηρημένη εξαγγελία, κάτι που θα συμβεί κάποια στιγμή στο μέλλον, άρχισε να παίρνει συγκεκριμένη μορφή και εικόνα. Το υπουργείο Περιβάλλοντος  δημοσιοποίησε τη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων για τη μεταφορά του καζίνο από την Πάρνηθα στο Μαρούσι, μέσα από την οποία σκιαγραφείται ένα έργο που φαίνεται ότι θα σημαδέψει τη ζωή της πρωτεύουσας για τις επόμενες δεκαετίες. Αν κανείς παραμερίσει τα κοινωνικά ή ηθικής φύσης ζητήματα που γεννά η μεταφορά ενός «ναού του τζόγου» μέσα στον αστικό ιστό, το κύριο ερώτημα που προβάλλει είναι πώς θα αντέξει η ευρύτερη περιοχή ακόμα έναν πόλο έλξης, δίπλα στα διαδοχικά εμπορικά κέντρα, στους εκθεσιακούς χώρους, στα πολυκαταστήματα, στα νοσοκομεία της λεωφόρου Κηφισίας και στον μεγαλύτερο αθλητικό πόλο της πρωτεύουσας.

Μέχρι πριν από δύο χρόνια, η μετακίνηση του καζίνο της Πάρνηθας (και άλλων καζίνο ανά την Ελλάδα) από τη θέση τους απαγορευόταν. Ομως η οικονομική κρίση «χτύπησε» και τα καζίνο: «Λόγω της μειούμενης οικονομικής δραστηριότητας της εταιρείας “Ελληνικό Καζίνο Πάρνηθας Α.Ε.”, η οποία ανήκει κατά 49% στο ελληνικό Δημόσιο, ο κύκλος εργασιών της οποίας το 2007-2015 έχει μειωθεί κατά 55%, τίθεται το ζήτημα της μετεγκατάστασης του καζίνο από την Πάρνηθα σε άλλο χώρο εντός Αττικής, εκτός του Δήμου Αθηναίων», αναφέρεται στο εισαγωγικό σημείωμα της στρατηγικής μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων του έργου. Η περιοχή που επελέγη βρίσκεται σε ένα από τα πιο κομβικά σημεία των βορείων προαστίων της πρωτεύουσας: ένας χώρος περίπου 50 στρεμμάτων, στη συμβολή της λεωφόρου Κηφισίας με τη λεωφόρο Σπύρου Λούη. Το σημείο αυτό είναι γνωστό ως περιοχή Δηλαβέρη, ανήκει στη Νέα Φιλοθέη και παραμένει… εκτός σχεδίου πόλης, καθώς η πολεοδομική μελέτη έχει από χρόνια καταρτιστεί αλλά δεν έχει εγκριθεί.

Η ευρύτερη ενότητα παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον, καθώς με τα χρόνια συγκέντρωσε χρήσεις που οι πολεοδόμοι αποκαλούν «υπερτοπικές», δηλαδή που προσελκύουν ανθρώπους από άλλες περιοχές: τα εμπορικά κέντρα Golden Hall και Avenue, το ΟΑΚΑ, το εκθεσιακό κέντρο HELEXPO, το νοσοκομείο Υγεία, το μαιευτήριο Μητέρα, το υπουργείο Υγείας, το κτίριο του ΕΟΠΠΥ, σημαντικά εμπορικά καταστήματα. Η «δημοτικότητα» των χρήσεων αυτών ήδη προκαλεί μικρά κυκλοφοριακά εμφράγματα ανά σημεία στη βοηθητική οδό της λεωφόρου Κηφισίας και πλημμυρίζει τις καθέτους με (κυρίως παράνομα) σταθμευμένα οχήματα. Το κύριο πολεοδομικό ζήτημα, λοιπόν, που γεννάται από τη «μετακόμιση» του καζίνο είναι αναμφίβολα το κυκλοφοριακό.

Τρεις ενότητες

Ας δούμε, όμως, πρώτα ποια είναι η σημερινή κατάσταση και τι πρόκειται να κατασκευαστεί. Η αδόμητη έκταση των 50 στρεμμάτων (αποτελείται από εννέα ανεξάρτητες ιδιοκτησίες) θα χωριστεί σε τρεις ενότητες:

• Στην πρώτη και κύρια (32 στρ.), με «πρόσωπο» στη λεωφόρο Κηφισίας, θα κτιστεί ένα τριώροφο κτίριο, έκτασης 22.000 τ.μ. και ύψους 21 μ., στο οποίο θα βρίσκεται το καζίνο μαζί με ένα ξενοδοχείο, καταστήματα και χώρους εστίασης. Το κτίριο θα κλιμακώνεται σε επίπεδα, θα έχει τρία υπόγεια και συνολικά 850 θέσεις στάθμευσης (200 περισσότερες από όσες επιβάλλει η νομοθεσία). Να σημειωθεί εδώ ότι η νομοθεσία δεν προβλέπει ελάχιστη απόσταση των καζίνο από σχολεία (το πλησιέστερο βρίσκεται σε απόσταση 350 μ.).

• Στη δεύτερη (5,8 στρ.), η οποία «βλέπει» προς το εσωτερικό, θα κατασκευαστούν κατοικίες.

• Τέλος, η τρίτη ενότητα (11,3 στρ.) θα είναι κοινόχρηστοι χώροι και πράσινο, που προκύπτουν υποχρεωτικά από την –απαραίτητη από τη νομοθεσία– εισφορά σε γη για την ένταξη της περιοχής στο σχέδιο πόλης (ελαφρά προσαυξημένη). Η ενότητα αυτή θα λειτουργεί ως ζώνη σύνδεσης με την περιοχή της Νέας Φιλοθέης.

Για την πολεοδομική αναδιοργάνωση της περιοχής επελέγη το μοντέλο του «ειδικού χωρικού σχεδίου». Πρόκειται για μια πολεοδομική «ομπρέλα», με την οποία τροποποιείται κατά το δοκούν ο υφιστάμενος πολεοδομικός σχεδιασμός. Το ειδικό σχέδιο κατατέθηκε για πρώτη φορά στο Κεντρικό Συμβούλιο Πολεοδομικών Θεμάτων (όργανο του υπουργείου Περιβάλλοντος) τον Μάιο του 2018 και επανυποβλήθηκε άλλες δύο φορές, προκειμένου να ενσωματωθούν οι παρατηρήσεις, κυρίως για την κυκλοφοριακή οργάνωση της περιοχής. Προηγήθηκε, το 2017, μια «φωτογραφική» νομοθετική ρύθμιση (ν.4499). Τελικώς, τον Απρίλιο του 2019, το Κεντρικό Συμβούλιο γνωμοδότησε θετικά και κατόπιν το σχέδιο εγκρίθηκε από το υπουργείο υπό δύο βασικές προϋποθέσεις: να αναβαθμισθεί η πολεοδομική φυσιογνωμία της περιοχής μέσω βελτίωσης της ρυμοτομίας και των κυκλοφοριακών προσβάσεων, της αύξησης των κοινόχρηστων χώρων κ.ά. και να δοθεί ιδιαίτερη έμφαση στην κυκλοφοριακή ρύθμιση, με κατάλληλα τεχνικά έργα.  Η μελέτη, που δόθηκε χθες σε δημόσια διαβούλευση, υποστηρίζει ότι η κυκλοφοριακή επιβάρυνση από την (24ωρη) λειτουργία του καζίνο στην ευρύτερη περιοχή δεν θα συμπίπτει με εκείνη των υπολοίπων χρήσεων. «Σε ανάλυση πρόσφατων μεγεθών κυκλοφοριακού φόρτου του υπουργείου Υποδομών προκύπτει ότι τόσο η λεωφόρος Κηφισίας όσο και η Σπύρου Λούη παρουσιάζουν έντονη φόρτιση μεταξύ 7 π.μ. και 9 μ.μ. Οι ώρες, όμως, κυκλοφοριακής αιχμής από τη νέα λειτουργία βρίσκονται εκτός του κρίσιμου αυτού 14ώρου», αναφέρεται (σ.σ.: μεταξύ 9 – 10 μ.μ.). Ωστόσο, η μελέτη προτείνει μία σειρά από έργα που «πέραν της εξυπηρέτησης της νέας εγκατάστασης, ανακουφίζουν σημαντικά τη σημερινή φόρτιση του αστικού δικτύου». Πιο συγκεκριμένα:

• Την κατασκευή μιας νέας γέφυρας απευθείας σύνδεσης της λεωφόρου Κηφισίας (ρεύμα προς κέντρο) με τον παράπλευρο, πάνω από το ρεύμα εισόδου από Σπύρου Λούη προς Κηφισίας, με κατεύθυνση το κέντρο.

• Τη διαπλάτυνση του παραδρόμου της λεωφόρου Κηφισίας εις βάρος του οικοπέδου του καζίνο και τη δημιουργία ενός νέου συνδέσμου προς την οδό Αποστόλου Παύλου, δηλαδή από την Κηφισίας προς τη Νέα Φιλοθέη.

• Τη δημιουργία τρίτης λωρίδας στη Σπύρου Λούη (εις βάρος του οικοπέδου του καζίνο), στη συμβολή της με την Κηφισίας, ώστε να υπάρχουν ξεχωριστές λωρίδες προς τις τρεις κατευθύνσεις από ΟΑΚΑ: απέναντι στη Ριζαρείου, δεξιά στην Κηφισίας προς κέντρο και αριστερά στην Κηφισίας προς Κηφισιά.

• Τη δημιουργία απευθείας σύνδεσης του οικοπέδου του καζίνο με τη Σπύρου Λούη.

Το βασικό ερώτημα, βέβαια, δηλαδή ποιος θα κατασκευάσει τα συγκεκριμένα έργα, δεν διευκρινίζεται στη μελέτη (αν και η απάντηση είναι μάλλον αναμενόμενη). Αυτό, όμως, που είναι εξαιρετικά κρίσιμο, είναι τα οδικά έργα να κατασκευαστούν παράλληλα με το καζίνο, ώστε να συνοδεύσουν εξαρχής τη λειτουργία του. Η περίπτωση του Κέντρου Πολιτισμού στην Καλλιθέα, όπου κάποιες κυκλοφοριακές προσβάσεις μετατέθηκαν και τελικά δεν κατασκευάστηκαν ποτέ, με αποτέλεσμα να επιβαρύνεται η περιοχή με την κυκλοφορία και την παράνομη στάθμευση, αποδεικνύει το γιατί. 

Πηγή: kathimerini.gr