Σταϊκούρας: Έρχεται δεύτερο σχήμα μείωσης των NPLs το 2020 μετά τον Ηρακλή

244

Της Δήμητρας Καδδά

Στην προαναγγελία ενός δευτέρου σχήματος απομείωσης των NPLs το 2020 μετά το σχέδιο “Ηρακλής” προχώρησε ο υπουργός Οικονομικών, Χρήστος Σταϊκούρας μιλώντας στην τηλεόραση της ΕΡΤ. Δεν δεσμεύθηκε όμως ότι το εν λόγω σχήμα θα είναι αυτό της Τράπεζας της Ελλάδας, αναφέροντας ότι η πρώτη κίνηση θα είναι η παρουσίαση της πρότασης της ΤτΕ αλλά το σχήμα που θα επιλεγεί θα πρέπει να είναι αποδεκτό από τους θεσμούς.

Ο ΥΠΟΙΚ ανέφερε και τον σχεδιασμό για τον “διάδοχο” της προστασίας της πρώτης κατοικίας μέσα από ένα όχημα ρύθμισης οφειλών φυσικών και νομικών προσώπων. Έκανε σαφές ότι έχουν αρχίσει και γίνονται ορατοί οι στρατηγικοί κακοπληρωτές.

Επίσης εκτίμησε ότι δεν θα είναι οριζόντια η μείωση της εισφοράς αλληλεγγύης. Προανήγγειλε ακόμη τον Ιανουάριο νομοσχέδιο για το Brexit και τη θωράκιση της χώρας. Είπε ότι το βέλτιστο στη μείωση των πλεονασμάτων την οποία ήδη διαπραγματεύεται η κυβέρνηση είναι το 2%. Επανέλαβε επίσης την αποδοχή της κυβέρνησης σε ένα σενάριο μεταφοράς υπερπλεονασμάτων στο επόμενο έτος.

Για το σχέδιο Ηρακλής

Για την κριτική ότι δεν αρκεί το σχέδιο Ηρακλής η οποία ασκείται, όπως ειπώθηκε, από πλευρά των θεσμών ο ΥΠΟΙΚ απάντησε ότι θα υπάρξει και επόμενο “συμβατό” σχέδιο. “Με το σχέδιο Ηρακλής ερχόμαστε και ισχυριζόμαστε βάσιμα, με βάση τα στοιχεία που μας έδωσαν οι τράπεζες, ότι μπορούν να μειωθούν τα κόκκινα δάνεια περίπου κατά 33 με 35 δισ. ευρώ.  Οι τράπεζες θα συνεχίσουν τη δουλειά που πρέπει να κάνουν, να καθαρίζουν δηλαδή τα χαρτοφυλάκιά τους και πράγματι μέσα στο 2020 είμαστε διατεθειμένοι σε συνεργασία με την Τράπεζα της Ελλάδος να προσχωρήσουμε σε άλλη μία συμπληρωματική λύση, σε ένα σχέδιο συμβατό με τους ευρωπαϊκούς κανόνες” ανέφερε ο ΥΠΟΙΚ.

Σε ερώτημα για το αν θα είναι το σχέδιο της ΤτΕ απέφυγε να απαντήσει λέγοντας ότι το “2020 που θα πάρω στα χέρια μου το σχέδιο της Τράπεζας της Ελλάδος και θα το συζητήσουμε θα είμαι σε θέση να σας απαντήσω αν θα είναι συμβατό αυτό το σχέδιο, μία παραλλαγή του ή κάποιο άλλο σχέδιο. Τότε θα προχωρήσουμε έτσι ώστε την επόμενη διετία να καθαρίσουμε ουσιαστικά τα χαρτοφυλάκια των τραπεζών για να αρχίσει να υπάρχει βιώσιμη πιστωτική επέκταση, δηλαδή δανεισμός επιχειρήσεων και νοικοκυριών”.

Για την 1η κατοικία

Για την άρση προστασίας της 1ης κατοικίας από τους πλειστηριασμούς απάντησε ότι σε τέσσερις μήνες θα καταργηθεί, ολοκληρώνεται στο τέλος Απριλίου. “Ήταν επιλογή της προηγούμενης κυβέρνησης να υπάρχει άρση προστασίας στις 31/12, την παρατείναμε για τέσσερις μήνες προκειμένου να ολοκληρώσουμε τη μεταρρύθμιση του ιδιωτικού χρέους”. Εξήγησε πως “υπάρχουν πολλοί τρόποι με τους οποίους θα πρέπει η πολιτεία, η Τράπεζα της Ελλάδος και οι συστημικές τράπεζες να αντιμετωπίσουν το μεγάλο πρόβλημα που λέγεται κόκκινα δάνεια. Οι τράπεζες από τη δική τους πλευρά ανέλαβαν κάποιες πρωτοβουλίες τα προηγούμενα χρόνια και έτσι τα κόκκινα δάνεια είναι πλέον στα 71 δισ από 107 δισ. ευρώ το 2017.

Εξήγησε πως “αυτή τη στιγμή που μιλάμε στην Ελλάδα υπάρχουν οκτώ σχήματα που δημιουργήθηκαν τα προηγούμενα χρόνια μέσα στα οποία δυστυχώς σε ορισμένες περιπτώσεις δημιουργήσαμε ρυθμίσεις στις οποίες βρίσκουν καταφύγιο συστηματικά στρατηγικοί κακοπληρωτές”.  Το θέμα είναι, είπε, “πως θα δημιουργήσουμε ένα πλαίσιο που θα είναι για φυσικά και για νομικά πρόσωπα και θα δίνει δεύτερη ευκαιρία”. Ένα πλαίσιο “που θα αντιμετωπίσει στρεβλώσεις του υπάρχοντος συστήματος και που θα προστατεύει με δίκαιο τρόπο τα πιο ευάλωτα νοικοκυριά. Πάνω σε αυτούς τους άξονες κινούμαστε”. Για τους στρατηγικούς κακοπληρωτές είπε ότι “ξεκινήσαμε πριν από δύο μήνες, έχω τα πρόσφατα στατιστικά στοιχεία που με κάνουν να είμαι αισιόδοξος”.

Μείωση και μεταφορά πλεονασμάτων

Για τη μείωση του Πρωτογενούς πλεονάσματος  ανέφερε ότι ήδη με τον ΟΔΔΗΧ “τρέχουμε άσκηση βιωσιμότητας χρέους πάνω σε τέσσερις πήγες”, την ταχύτερη ανάπτυξη, το χαμηλότερο κόστος δανεισμού, την πρόωρη αποπληρωμή του ΔΝΤ και  τη χρήση των κερδών ομολόγων.  “Διεκδικούμε ρεαλιστικά, σοβαρά και τεκμηριωμένα το 2020 μία μείωση που θα τεθεί σε εφαρμογή από το 2021” είπε ο ΥΠΟΙΚ.

Ανέφερε ότι “το βέλτιστο θα ήταν να φτάσουμε στο 2%” του ΑΕΠ από 3,5% σήμερα. Για το υπερπλεόνασμα παραδέχθηκε ότι “ακόμα και σήμερα προσπαθούμε να δούμε μέρα με τη μέρα τι  επιπλέον πλεόνασμα έχουμε ώστε να το διανέμουμε. Συμφώνησε με την πρόταση που τέθηκε στο τραπέζι (σ.σ. είχε τεθεί και το Φθινόπωρο από το ΔΝΤ στην έκθεσή του για την Ελλάδα με αποδοχή από την κυβέρνηση στην επιστολή Ψαλιδόπουλου) για μεταφορά υπερπλεονάσματος στην επόμενη χρονιά “από τη στιγμή που πάντα μπορούν να δημιουργούνται στο τέλος χρονιάς” ώστε να διανέμονται με προγραμματισμό.

Για τον ΕΝΦΙΑ

Ο ΥΠΟΙΚ για τη μείωση του ΕΝΦΙΑ κατά 8% “που προσδοκούμε να κάνουμε μέσα στο 2020” είπε ότι “η άσκηση των αντικειμενικών αξιών θα ολοκληρωθεί περίπου τον Απρίλιο – Μάιο και εκτιμούμε ότι θα έχει το αναγκαίο δημοσιονομικό αποτέλεσμα”. Πιθανόν να επιβαρυνθούν κάποιες περιουσίες σε κάποιες περιοχές που δεν έχουν φορολογηθεί όσο θα έπρεπε, αλλά δεν θα χτυπηθεί η μεσαία τάξη, είπε. Έκανε σαφές επίσης πως στις λαϊκές περιοχές δεν θα υπάρχει επιβάρυνση, καθώς ακόμη και σε περιπτώσεις αυξήσεων των αντικειμενικών “μπορεί να υπάρξει μεγαλύτερη μείωση του ΕΝΦΙΑ σε αυτές τις περιοχές”.

Για την εισφορά αλληλεγγύης

Μιλώντας για την εισφορά αλληλεγγύης ο ΥΠΟΙΚ είπε ότι “θα ήταν τελείως ανεύθυνο να έρθω πριν κλείσει η χρόνια να πω ποια θα είναι η δημοσιονομική κατάσταση το Μάιο, θα σας πω όμως ότι γενικώς πιστεύω πως οι μειώσεις των φόρων δεν πρέπει να είναι οριζόντιες, θα πρέπει να υπάρχει μία προσέγγιση η οποία να έχει μία αναλογικότητα δίνοντας ιδιαίτερη σημασία στα χαμηλά και στα μεσαία εισοδήματα”.

Εξήγησε ότι ακόμη δεν έχει γίνει η άσκηση για τι αντικειμενικές. Θα γίνει “έγκαιρα όταν με ασφάλεια δημιουργηθεί δημοσιονομικός χώρος. Προσδοκώ να είναι σημαντικός αυτός ο χώρος και να είναι σημαντική αυτή η ελάφρυνση στην εισφορά αλληλεγγύης”.

Για κίνητρα επιβράβευσης

Ο ΥΠΟΙΚ ανέφερε ότι έχει ζητήσει από τον ΙΟΒΕ να ερευνηθεί από κοινού  στο πεδίο των αποδείξεων “πώς μπορούμε πέρα από το πέναλτι να εισάγουμε και κίνητρα επιβράβευσης. Κινούμαστε προς αυτή την κατεύθυνση, αλλά μη θεωρείτε ως δεδομένο ότι μπορούν τα πληροφοριακά συστήματα της χώρας άμεσα να στηρίξουν τις πολιτικές που έχουμε στο μυαλό μας”.

Νομοσχέδιο για Μπρέξιτ

“Πράγματι υπάρχουν μία σειρά από την κίνδυνοι” απάντησε ο Υπουργός σε σχετικό ερώτημα για την παγκόσμια οικονομία. “Αβεβαιότητες και κίνδυνοι εξακολουθούν να υπάρχουν. Πιστεύουμε όμως ότι υπάρχει μία δυναμική στην οικονομία με την έννοια ότι υπάρχει ένα σημαντικό ενδιαφέρον για τη χώρα μετά από τις πρωτοβουλίες που αναλαμβάνει η κυβέρνηση” πρόσθεσε.

Για τις επιπτώσεις του Μπρέξιτ ανέφερε ότι “έχουν μετρηθεί, έχουν ποσοτικοποιηθεί και έχουν ενσωματωθεί στον Κρατικό Προϋπολογισμό και τον Ιανουάριο θα φέρουμε νομοσχέδιο για το Μπρέξιτ”. Όπως είπε “οφείλει μία συντεταγμένη Πολιτεία έγκαιρα να αντιδράσει”.

Μίλησε επίσης για “επενδύσεις με σεβασμό στους νόμους, στο περιβάλλον και στο καλό της χώρας”.  

Για τον κατώτατο μισθό

Αναφορικά με τον κατώτατο μισθό και για το πώς θα αυξάνεται το επόμενο διάστημα ανέφερε ότι “έχουμε πει πως θα υπάρχει “διπλάσια αύξηση του κατώτατου μισθού σε σχέση με το ρυθμό ανάπτυξης, ξεκινώντας όμως από ένα κατώτατο μισθό που δεν έχει αυξηθεί τόσο όσο αυξήθηκε από την προηγούμενη κυβέρνηση”. Αναφέρθηκε στην αύξηση κατά 11% που προηγήθηκε και “ουσιαστικά ενσωμάτωσε την αύξηση του κατώτατου μισθού που θα έπρεπε να γίνει σε βάθος τριετίας ή τετραετίας με βάση τους ρυθμούς ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας”. Είπε ότι το θέμα “θα αξιολογηθεί ανάλογα με τα δεδομένα της Ελληνικής οικονομίας. Πρέπει να ενισχυθεί η παραγωγικότητα της οικονομίας και αν πετύχουμε αυτούς τους ρυθμούς μεγέθυνσης που θεωρούμε ότι θα πετύχουμε είναι κάτι που θα το συζητήσουμε”.

Πηγή: capital.gr