Θερινό λίφτινγκ για συρμούς του ηλεκτρικού

167

Το καλοκαίρι του 2020 τοποθετείται η έναρξη του διαγωνισμού για την ανακαίνιση των 15 συρμών (ηλεκτρικού) 8ης σειράς, η οποία επελέγη ως η πιο συμφέρουσα και εφικτή λύση στην παρούσα φάση. Ο προγραμματισμός θέλει την ολοκλήρωση των τευχών δημοπράτησης και την ένταξη του έργου στο ΕΣΠΑ 2014-2020 τον Ιούνιο του 2020. Εμπόδιο μέχρι στιγμής ήταν η εξασφάλιση χρηματοδότησης και τελικώς βρέθηκε η παραπάνω λύση. Σημειώνεται ότι η παλαιότητα του τροχαίου υλικού δυσχεραίνει σε μεγάλο βαθμό τη συγκοινωνιακή εξυπηρέτηση, με δεδομένο ότι ο μέσος όρος ηλικίας των συρμών του ηλεκτρικού αγγίζει τα 30 χρόνια. Σε πρώτη φάση προγραμματίζεται η αναβάθμιση των 15 συρμών της γραμμής 1 του μετρό κόστους περίπου 70 – 80 εκατ. ευρώ. Οι εν λόγω συρμοί  κατασκευάστηκαν πριν από περίπου 35 χρόνια (σειρά 8). Το έργο αφορά 75 βαγόνια (15 τρίδυμα και 20 δίδυμα) που με την αναβάθμισή τους θα είναι επιπέδου σύγχρονων συρμών μετρό. Ταυτόχρονα, οι εργασίες που θα πραγματοποιηθούν πάνω στους συρμούς, αναμένεται να επεκτείνουν τη διάρκεια ζωής τους κατά 20 χρόνια περίπου.

Προβληματισμός επικρατεί ως προς το πού θα λάβει χώρα η ανακατασκευή των συρμών, καθώς τα μηχανοστάσια που διαθέτει η χώρα δεν επαρκούν για το σύνολο των εργασιών που απαιτούνται. Σε αυτή τη φάση είναι σε εξέλιξη η σύνταξη των τευχών δημοπράτησης με στόχο η χρηματοδότηση να προέλθει από κάποια ανακατανομή προγράμματος του ΕΣΠΑ 2014-2020.

Ο προγραμματισμός θέλει επίσης την αγορά 6 έως 7 συρμών που θα εξυπηρετούν αποκλειστικά τη γραμμή 3 προς αεροδρόμιο. Σήμερα, οι διαθέσιμοι συρμοί πραγματοποιούν δύο δρομολόγια ανά ώρα προς και από το αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος». Με τη σταδιακή επέκταση της γραμμής 3 προς τον Πειραιά (Νίκαια και Δημοτικό Θέατρο), είναι απαραίτητη η προσθήκη επιπλέον συρμών μιας και το δίκτυο θα ενισχυθεί κατά 7,5 χλμ. και 6 νέους σταθμούς. Γι’ αυτόν τον διαγωνισμό, το χρονοδιάγραμμα είναι πιο μακρινό. Η βούληση υπάρχει, η χρηματοδότηση αναζητείται, αλλά προς το παρόν δεν έχει προχωρήσει η σύνταξη των τευχών δημοπράτησης. Το κόστος εκτιμάται σε περίπου 90 εκατ. ευρώ και αφορά την προμήθεια ειδικού τύπου συρμών, οι οποίοι λέγονται διρευματικοί. Είναι συρμοί που κινούνται με ηλεκτρισμό, τόσο στο δίκτυο του μετρό που τραβούν ρεύμα από το έδαφος (από την τρίτη ράγα που είναι τοποθετημένη κατά μήκος των γραμμών) αλλά και από το σιδηροδρομικό δίκτυο (από τον παντογράφο που τραβά ρεύμα από τις εναέριες γραμμές).

Την άνοιξη του 2020 προγραμματίζεται και ο διαγωνισμός για την προμήθεια νέων λεωφορείων που θα επανδρώσουν τον γερασμένο στόλο των ΟΣΥ (Οδικές Συγκοινωνίες). Πληροφορίες αναφέρουν ότι διαγωνισμός θα αφορά έως 1.000 λεωφορεία, ενώ όλα ανεξαιρέτως θα είναι σύγχρονης αντιρυπαντικής τεχνολογίας. Η εν λόγω προμήθεια θα αφορά και τις αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης και κατά πάσα πιθανότητα θα περιλαμβάνεται σε ένα διαγωνισμό για την επιτάχυνση των διαδικασιών και την επίτευξη της βέλτιστης οικονομικής προσφοράς. 

Πηγή: kathimerini.gr