Τα 2 + 1 βήματα για έως 4 δισ. πρόσθετα επενδυτικά κονδύλια

13

Της Δήμητρας Καδδά

Η έγκριση του πακέτου “δόσεων” στο Eurogroup της 4ης Δεκεμβρίου αποτελεί το πρώτο μέλημα της ελληνικής κυβέρνησης. Αλλά η “ατζέντα” του ΥΠΟΙΚ Χρήστου Σταϊκούρα περιλαμβάνει και τις επόμενες κινήσεις που μπορεί να παράσχουν συνολικά έως και το 2022 έως 4 δισ. ευρώ επιπλέον επενδυτικών κονδυλίων.

Προς το παρόν η κυβέρνηση επισήμως ζητά τις εν λόγω “δόσεις”  (δηλαδή τα 767 εκατ ευρώ που συνδέονται με αυτή την αξιολόγηση) για να ελαφρυνθεί το χρέος.  Από το εν λόγω ποσό της “δόσης” ένα μικρό μέρος αφορά τη διατήρηση των χαμηλών επιτοκίων του 2ου δανείου και τα υπόλοιπα (640 εκατ. ευρώ) συνδέονται με την αποδέσμευση των κερδών ομολόγων που διακρατούνται.

Η χώρα δικαιούται μια ανάλογη κίνηση ανά εξάμηνο έως και το 2022. Δηλαδή το ποσό των κερδών ομολόγων που προς το παρόν τροφοδοτεί την αποπληρωμή του χρέους και μπορεί να εισρέει ανά 6μηνο έως και το 2022  είναι περί τα 4 δισ. ευρώ.

Εντολή να εξεταστεί η αλλαγή χρήσης

Στην συμφωνία του 2018 ορίζεται, ότι μπορεί να ληφθεί απόφαση του Eurogroup για τη χρήση μέρους του ποσού για “συμφωνημένες επενδύσεις”. Το πρώτο βήμα γι αυτήν ακριβώς την απόφαση επιχειρείται να ληφθεί την προσεχή εβδομάδα.

Επιχειρείται να υπάρξει μια “εντολή” του Eurogroup προς τους θεσμούς της Ε.Ε. ώστε να εξεταστούν τα εν λόγω περιθώρια που προβλέπονται στην απόφαση του 2018.

Η αλλαγή δεν θα είναι αυτόματη”. Θα χρειαστεί χρόνο και μία σειρά από βήματα.

Τα βήματα

Το πρώτο βήμα είναι να βρεθεί ένας μηχανισμός ο οποίος να αποκλείει κάθε υπόνοια πως η χώρα μειώνει εμμέσως πλεονάσματα.  Δηλαδή, θα πρέπει να γίνεται σαφές ότι η αλλαγή χρήσης των 640 εκατ. ευρώ δεν συνδέεται με την επόμενη –μεγάλη– διαπραγμάτευση για χαμηλότερα πρωτογενή πλεονάσματα, η οποία είναι σαφές πως θα λάβει χώρα πολύ αργότερα, περί τα μέσα του 2020 με βάση τα σημερινά δεδομένα…

Αυτός ο μηχανισμός θα βοηθήσει στο η εν λόγω χρηματοδότηση να “αφαιρείται” από τον “λογαριασμό” του χρέους, αλλά να μην λογίζεται ως έσοδο (δηλαδή να μην εισάγεται στον Προϋπολογισμό). Απλά να χρηματοδοτεί επενδυτικές πράξεις.

Το δεύτερο βήμα που πρέπει να γίνει σχεδόν παράλληλα έχει σχέση με τη διατήρηση της ισορροπίας στην ανάλυση βιωσιμότητας χρέους (DSA). Θα πρέπει να φανεί, λοιπόν, ότι δεν θα διαταράσσεται η πορεία μείωσης του χρέους αν αφαιρεθούν 640 εκατ.  ευρώ ανά εξάμηνο έως και το 2022 από τα εν λόγω κέρδη ομολόγων.

Εδώ, πολύ κρίσιμος είναι ο παρονομαστής του δείκτη  χρέους, δηλαδή το ΑΕΠ.  Πρέπει να φανεί ότι το ΑΕΠ λόγω ακριβώς αυτών των επενδύσεων θα επιταχυνθεί αντισταθμίζοντας την βραδύτερη μείωση του χρέους σε αξία (λόγω της απουσίας των “δόσεων”).

Ένα τρίτο βήμα είναι η ανάγκη όσο διαρκούν αυτές οι διαπραγματεύσεις, αλλά και το παράλληλο μεγάλο αίτημα μείωσης των πλεονασμάτων από το 2021, η κυβέρνηση να τελεί “σε τροχιά προσαρμογής”. Η τέταρτη αξιολόγηση είχε μεν ιδιαίτερα θετικό πρόσημο, αλλά στις 150 και πλέον σελίδες της αναλύει όλα τα προαπαιτούμενα και δίνει έμφαση σε εκκρεμότητες που παραμένουν, Η ανάγκη εγρήγορσης άλλωστε φαίνεται και από τη σημασία της έγκρισης της δόσης όχι μόνο από το Euroroup αλλά και από τη γερμανική Βουλή.

Πηγή: capital.gr