Πράσινο φως από την Κομισιόν για τη “δόση” των 767 εκατ. ευρώ – Τα 9 νέα προαπαιτούμενα του Δεκεμβρίου

203

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ: 14:51

Της Δήμητρας Καδδά

Πρόταση έγκρισης του επόμενου πακέτου “δόσεων” των 767 εκατ ευρώ κατά τη σύνοδο του Eurogroup της 4ης Δεκεμβρίου συνιστά η ιδιαιτέρως θετική έκθεση της Κομισιόν για την 4η αξιολόγηση σε καθεστώς ενισχυμένης εποπτείας. Αποδίδει εύσημα στην κυβέρνηση για τις μεταρρυθμίσεις που πέτυχε, αναφέρει ότι επιτυγχάνονται οι δημοσιονομικοί στόχοι, αλλά και απευθύνει συστάσεις για να συνεχισθεί η προσπάθεια.

Μάλιστα θέτει 9 προαπαιτούμενα που πρέπει να επιτευχθούν πολύ σύντομα και συγκεκριμένα έως το τέλος Δεκεμβρίου με βάση τη συμφωνία του 2018. Αυτά περιλαμβάνουν τις παρεμβάσεις στο δημόσιο, τη φορολογική διοίκηση, τα κοινωνικά επιδόματα, την αγορά εργασίας, τη δικαιοσύνη, την αδειοδότηση επιχειρήσεων, τις δημοπρασίες ΝΟΜΕ και τις υπόλοιπες παρεμβάσεις της αγοράς ενέργειας, τις παρεμβάσεις στις ιδιωτικοποιήσεις και στα δημόσια οικονομικά.

Αναφέρονται επίσης και τα σχέδια για το 2020 με τις προτεραιότητες που θέτει η ελληνική πλευρά. Μεταξύ αυτών αναφέρεται και η πρόθεση της κυβέρνησης για παράταση της προστασίας 1ης κατοικίας και για τον Απρίλιο του 2020.

Όπως αναφέρεται στο κείμενο “η έκθεση αυτή θα μπορούσε να χρησιμεύσει ως βάση για να αποφασίσει το Eurogroup την αποδέσμευση του δεύτερου πακέτου των παρεμβάσεων επί του χρέους ύψους 767 εκατ. Ευρώ”.

Η επιτροπή για το χρέος αναφέρει σε νέα (συνοπτική) έκθεση βιωσιμότητας ότι το βασικό σενάριο δείχνει πως θα παραμείνει σε καθοδική τάση, αλλά θα κυμαίνεται πάνω από το 100% του ΑΕΠ έως το 2041.

Τα 9 ορόσημα του Δεκεμβρίου

Αναλυτικά, έως το τέλος του έτους η κυβέρνηση πρέπει να ολοκληρώσει 9 ακόμη προαπαιτούμενα: 

1. Δημόσια οικονομική διαχείριση. Ολοκλήρωση του νέου τρόπου παρακολούθησης των δαπανών του Δημοσίου (λογαριασμός θησαυροφυλακίου) μέχρι το τέλος του 2019. Σημειώθηκε πρόοδος στις περισσότερες από τις βασικές ενέργειες παρά τις μικρές καθυστερήσεις. Θα χρειαστούν πρόσθετα μέτρα για να εξασφαλιστεί η πλήρης ολοκλήρωση της μεταρρύθμισης.

2. Φορολογική διοίκηση. Στελέχωση της ΑΑΔΕ με 12.500 άτομα έως το τέλος του 2019. Φαίνεται απίθανο να επιτευχθεί ο στόχος προσλήψεων (το τρέχον επίπεδο προσωπικού είναι 11.751 άτομα). Συνολικά, σημειώθηκε ικανοποιητική πρόοδος όσον αφορά τα συμπληρωματικά μέτρα που συμφωνήθηκαν για τη διευκόλυνση της επίτευξης μελλοντικών στόχων προσλήψεων.

3. Δίχτυ κοινωνικής ασφάλειας. Ολοκλήρωση των τριών πυλώνων του συστήματος ΚΕΑ  έως τα τέλη του 2019.  Οι αρχές ολοκλήρωσαν τον δεύτερο πυλώνα και βρίσκονται σε εξέλιξη οι εργασίες στον τρίτο πυλώνα για την παροχή ενεργών υπηρεσιών στην αγορά εργασίας. Επίσης οι αρχές επιβεβαίωσαν τη δέσμευσή τους να αξιολογήσουν την καταλληλότητα του ισχύοντος συστήματος επιδοτούμενων ναύλων για τις τοπικές δημόσιες συγκοινωνίες μέχρι το τέλος του 2019.

4. Αγορά εργασίας. Εφαρμογή σχεδίου δράσης για την αδήλωτη εργασία έως τα τέλη του 2019. Το ισχύον σχέδιο δράσης για την καταπολέμηση της αδήλωτης εργασίας για το 2017-2019 προωθεί μια ολοκληρωμένη προσέγγιση της αδήλωτης εργασίας, συμπεριλαμβανομένων μέτρων για την ενίσχυση της συνεργασίας μεταξύ των διαφόρων θεσμικών οργάνων και τη βελτίωση της ικανότητας ανίχνευσης της αδήλωτης εργασίας.

5. Δικαιοσύνη. Εφαρμογή του τριετούς σχεδίου δράσης για τη δικαιοσύνη με στόχο την ηλεκτρονική κατάθεση νομικών εγγράφων σε όλα τα Δικαστήρια, αφού ολοκληρωθεί η διαδικασία υποβολής προσφορών μέχρι το τέλος του 2019. Η διαδικασία υποβολής προσφορών θα ξεκινήσει μέχρι τα τέλη Δεκεμβρίου 2019.

6. Αδειοδότηση επενδύσεων. Ολοκλήρωση της μεταρρύθμισης με την πλήρη έκδοση όλων των σχετικών εφαρμοστικών πράξεων. Η διαδικασία υποβολής προσφορών για τον σχεδιασμό και την υλοποίηση του σχετικού συστήματος πληροφορικής αναμένεται να ολοκληρωθεί και η σύμβαση θα ανατεθεί μέχρι τα τέλη του 2019.

7. Ενέργεια. Προκειμένου να ολοκληρωθούν οι μεταρρυθμίσεις στον ενεργειακό τομέα, θα πρέπει να εφαρμοστούν τα μέτρα που συμφωνήθηκαν στο πλαίσιο της κοινής αξιολόγησης του συστήματος δημοπρασιών NOME. Συζητούνται πρόσθετα διαρθρωτικά μέτρα, αν και στο πλαίσιο ενός εναλλακτικού τρόπου αντιμετώπισης της αντιμονοπωλιακής δέσμευσης. Υπάρχουν επίσης σχέδια για επιτάχυνση της παράδοσης της προθεσμιακής αγοράς ως εναλλακτική λύση για την NOME.

8. Ιδιωτικοποιήσεις. Πρέπει να ολοκληρωθούν μέχρι τα τέλη του 2019 οι κινήσεις σε Εγνατία, ΔΕΠΑ, περιφερειακούς λιμένες Αλεξανδρούπολης και Καβάλας, Ελ. Βενιζέλο, ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ. Έχει συμφωνηθεί αναλυτικός σχεδιασμός για κάθε κίνηση και καταγράφεται η πρόοδος που έχει γίνει.

9. Δημόσια διοίκηση. Ολοκλήρωση του ολοκληρωμένου συστήματος διαχείρισης ανθρώπινου δυναμικού μέχρι το τέλος του 2019. Συνολική καλή πρόοδος όσον αφορά την ολοκλήρωση των ψηφιακών οργανογραμμάτων (περίπου για το 50%) και των περιγραμμάτων θέσεων εργασίας (για 140.788 επί  συνόλου 192.878). Όσοι δεν ενταχθούν δεν θα είναι σε θέση να μετάσχουν στο πρόγραμμα κινητικότητας ή να εξασφαλίσουν την πρόσληψη νέου μόνιμου προσωπικού.

Θετική ορμή και εύσημα

Για την πρόοδο των τελευταίων μηνών επισημαίνεται ότι “η νέα κυβέρνηση ξεκίνησε ταχέως και επιβεβαίωσε, αμέσως μετά την ανάληψη των καθηκόντων της, την πρόθεσή της να τηρήσει τη μεταρρυθμιστική πορεία που συμφωνήθηκε στο πλαίσιο του ενισχυμένου πλαισίου εποπτείας. Η κυβέρνηση έχει δεσμευτεί θετικά και εποικοδομητικά με τα ευρωπαϊκά θεσμικά όργανα και υπάρχει ένα υψηλό επίπεδο προθυμίας”. Επίσης επισημαίνεται ότι “η κυβέρνηση έχει λάβει σημαντικά μέτρα για τη βελτίωση του συντονισμού των οικονομικών πολιτικών, η οποία θα συμβάλλει στην εξασφάλιση της έγκαιρης ολοκλήρωσης των συγκεκριμένων δεσμεύσεων της Ελλάδας”.

Αναφέρει ότι “οι εμβληματικές μεταρρυθμίσεις που υιοθετήθηκαν μέχρι στιγμής από τη νέα κυβέρνηση και η συνολική αναπτυξιακή της στάση έχουν θετική ανταπόκριση από τις αγορές”. Αναφέρει –όπως και η άλλη έκθεση για τον Προϋπολογισμό που επίσης ανακοινώθηκε σήμερα– ότι επιτυγχάνονται οι δημοσιονομικοί στόχοι του 2020.

“Το γενικό κλίμα και οι προσδοκίες διαμορφώνουν ένα θετικό momentum” αναφέρει η Επιτροπή. Ο δείκτης οικονομικού αισθήματος βελτιώθηκε σημαντικά μετά τις γενικές εκλογές του Ιουλίου και οι κεφαλαιακοί έλεγχοι έχουν αρθεί πλήρως, επισημαίνει, ενώ κάνει ειδική μνεία στη “ραγδαία μείωση” στα επιτόκια δανεισμού και στις αναβαθμίσεις.

“Η πρόκληση για τις ελληνικές αρχές, αλλά και για τους ευρωπαίους εταίρους, είναι τώρα να διατηρηθεί αυτή η γενικά πολύ θετική δυναμική”.

Η Κομισιόν επισημαίνει επίσης ότι:

* Οι μεσοπρόθεσμες επιδόσεις αναφορικά με την ανάπτυξη εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από την ενίσχυση των επενδύσεων, οι οποίες παραμένουν κάτω από τον μέσο όρο της ζώνης του ευρώ.

* Η αγορά εργασίας δείχνει περαιτέρω βελτίωση και η ανεργία εξακολουθεί να μειώνεται με σταθερό ρυθμό.

* Υπάρχουν κίνδυνοι που προέρχονται από την επιβράδυνση της εξωτερικής ζήτησης, καθώς και από την επίμονη υποεκτέλεση του προϋπολογισμού του ΠΔΕ.

* Υπάρχουν όμως και προοπτικές ταχύτερης ανάκαμψης που συνδέονται με τη σημαντική βελτίωση του επιχειρηματικού και του καταναλωτικού κλίματος, το οποίο δεν έχει ακόμη “εκφραστεί” μέσα από σημαντικές αυξήσεις των δαπανών.

* Σημείο-κλειδί είναι “η διατήρηση της μεταρρυθμιστικής τάσης που συμφωνήθηκε στο πλαίσιο της ενισχυμένης εποπτείας, συμπεριλαμβανομένων των μεταρρυθμίσεων στο πλαίσιο εξυγίανσης των κόκκινων δανείων.

Τα ρίσκα

Τα δημόσια οικονομικά της Ελλάδας εξακολουθούν να αντιμετωπίζουν σημαντικούς δημοσιονομικούς κινδύνους σχετικά με τις συντάξεις και τους μισθούς του δημόσιου τομέα, αλλά και με το ΠΔΕ, επισημαίνει η Επιτροπή.

Αναφέρει για το συνταξιοδοτικό ότι ενώ το Συμβούλιο της Επικρατείας πρόσφατα επιβεβαίωσε τη συνταγματικότητα των βασικών πυλώνων της μεταρρύθμισης του συνταξιοδοτικού συστήματος του 2016, θα πρέπει να προσαρμοστούν ορισμένες από τις παραμέτρους του (συμπεριλαμβανομένων των διατάξεων για τις επικουρικές συντάξεις και τα ποσοστά αναπλήρωσης των κύριων συντάξεων για όσους παραμένουν επί πολλά έτη στην αγορά εργασίας).

Ο δημοσιονομικός αντίκτυπος της αντιμετώπισης αυτών των θεμάτων μπορεί να είναι σημαντικός, αναφέρει η Επιτροπή. Ωστόσο, “οι αρχές δεσμεύτηκαν να διατηρήσουν το ενδεχόμενο πρόσθετο δημοσιονομικό κόστος εντός του ανώτατου ορίου του προϋπολογισμού του Υπουργείου Εργασίας για το 2020.

Επιπλέον, οι πιθανές αρνητικές δημοσιονομικές επιπτώσεις θα περιοριστούν επίσης σημαντικά από το γεγονός ότι βασικά πεδία της μεταρρύθμισης του 2016 κρίθηκαν συνταγματικά και το ΣτΕ δεν έθεσε θέμα αναδρομικότητας.

Ωστόσο, τα συνταξιοδοτικά δικαιώματα των υπαλλήλων του δημόσιου τομέα εξακολουθούν να ελέγχονται από το Ελεγκτικό Συνέδριο, αναφέρει η Επιτροπή. Όσον αφορά στους μισθούς του δημόσιου τομέα, ο μεγάλος αριθμός εκτάκτων υπαλλήλων και οι κίνδυνοι που συνδέονται με τη διεύρυνση του πεδίου εφαρμογής των εξαιρέσεων από το ενιαίο μισθολογικό δίκτυο εξακολουθούν να αποτελούν πηγή ανησυχίας, επισημαίνει η Επιτροπή.

Εξηγεί επίσης ότι η πιθανότητα υπέρβασης του δημοσιονομικού στόχου του 3,5% του ΑΕΠ μέσω της υποαπορρόφησης του ΠΔΕ παραμένει αλλά έχει μειωθεί.

Πηγή: capital.gr