Ενας στους είκοσι «χτυπάει» εισιτήριο στις ΟΣΥ

75

Ο ΟΑΣΑ έχει ζητήσει από τις δυνάμεις των ιδιωτικών εταιρειών φύλαξης που βρίσκονται στα εκδοτήρια να μεταφερθούν στις ράμπες και να διασφαλίζουν ότι δεν δημιουργούνται προβλήματα με «λαθρεπιβάτες».

Στην εντατικοποίηση των ελέγχων κομίστρου έχει επιδοθεί ο ΟΑΣΑ, με πρωταρχικό στόχο την ενίσχυση των οικονομικών των συγκοινωνιακών φορέων. Μπορεί η έλευση του ηλεκτρονικού εισιτηρίου να συνεπάγεται τη σημαντική καταστολή της εισιτηριοδιαφυγής, ωστόσο δεν εξασφαλίζει τον μηδενισμό της, καθώς οι κλειστοί σταθμοί με πύλες εισόδου – εξόδου δεν είναι δυνατόν να τοποθετηθούν στο σύνολο των μέσων. Το φαινόμενο έχει περιοριστεί σημαντικά στην πλειονότητα των σταθμών του μετρό (γραμμές 1, 2 και 3), καθώς ο δρόμος για της αποβάθρες περνάει από τις πύλες, οι οποίες ανοίγουν μόνο με την επίδειξη του εισιτηρίου. Αυτό, ωστόσο, δεν σημαίνει ότι δεν έχουν βρει τρόπο οι επιτήδειοι να ξεπερνούν το «εμπόδιο» της πύλης εισόδου.

Η πιο συνηθισμένη πρακτική είναι να περνούν οι λαθρεπιβάτες μαζί με προπορευόμενο επιβάτη που επικύρωσε εισιτήριο, αξιοποιώντας τη μεγάλη, κατά πολλούς, διάρκεια που οι πύλες παραμένουν ανοικτές. Στο μεταξύ, όμως, ο ΟΑΣΑ προχώρησε στη ρύθμιση των πυλών, ώστε να περιοριστεί ο χρόνος που μένουν ανοικτές για να περάσει ένας επιβάτης, σε μια προσπάθεια καταπολέμησης της λαθρεπιβίβασης. Ενδεικτικό, μάλιστα, της κατάστασης είναι το γεγονός ότι είχε δημιουργηθεί εφαρμογή σε κινητά τηλέφωνα, η οποία ενημέρωνε τους επιβάτες σε ποιους σταθμούς του μετρό διεξάγονται έλεγχοι, ώστε να προνοήσουν. Ακόμη δυσκολότερη, ωστόσο, είναι η κατάσταση σε λεωφορεία και τρόλεϊ, όπου επαφίεται στην ευαισθησία του επιβάτη το αν θα επικυρώσει το εισιτήριό του.

Καθίσταται σαφές ότι σε χώρες όπως η Ελλάδα, αν δεν υπάρχει έλεγχος εισιτηρίων, το φαινόμενο δεν πρόκειται να εκμηδενιστεί. Οι εκτιμήσεις ήθελαν την εισιτηριοδιαφυγή να οργιάζει σε λεωφορεία και τρόλεϊ, με τα στοιχεία να κάνουν λόγο για μία επικύρωση εισιτηρίου ανά 20 επιβάτες στα οδικά μέσα.

Ετσι, τους τελευταίους μήνες, ΟΣΥ (Οδικές Συγκοινωνίες) και ΣΤΑΣΥ (Σταθερές Συγκοινωνίες) προχωρούν σε εντατικούς ελέγχους εισιτηρίων προκειμένου να περιορίσουν τις απώλειες από τα έσοδα που χάνονται κάθε χρόνο από τη λαθρεπιβίβαση. Η «μαύρη τρύπα», μάλιστα, των οργανισμών αγγίζει αρκετά εκατομμύρια ευρώ ετησίως, με αποτέλεσμα οι απώλειες εσόδων να έχουν αντίκτυπο στο συγκοινωνιακό έργο των φορέων.

Ο ΟΑΣΑ έχει αναλάβει την οργάνωση του σώματος ελεγκτών τόσο στις ΟΣΥ όσο και στις ΣΤΑΣΥ και επιβλέπει καθημερινά τις ομάδες ελεγκτών που είναι προγραμματισμένες να δραστηριοποιηθούν σε κάθε βάρδια. Ταυτόχρονα, έχει ζητήσει από τις δυνάμεις των ιδιωτικών εταιρειών φύλαξης (σεκιούριτι) που βρίσκονται στα εκδοτήρια να μεταφερθούν στις ράμπες και να διασφαλίζουν ότι δεν δημιουργούνται προβλήματα με «λαθρεπιβάτες» που σπρώχνουν για να περάσουν μαζί με όποιον πληρώνει εισιτήριο.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΟΑΣΑ, τον Οκτώβριο πραγματοποιήθηκαν συνολικά 340.958 έλεγχοι από τους ελεγκτές ΟΣΥ και ΣΤΑΣΥ. Συνολικά καταλογίστηκαν 6.911 πρόστιμα, με τον κάθε ελεγκτή να έχει διενεργήσει 162 ελέγχους κατά μέσον όρο. Η αύξηση των ελέγχων διαμορφώθηκε στο 34% σε σχέση με τον Σεπτέμβριο, ενώ τα επιβληθέντα πρόστιμα ήταν κατά 6,5% περισσότερα από τον προηγούμενο μήνα. Αντιστοίχως, ο μέσος όρος ελέγχων ανά ελεγκτή ενισχύθηκε κατά 18,04%.

Πηγή: kathimerini.gr