Δέκα χρόνια για να φτιαχτούν έντεκα χιλιόμετρα

120

Ο κλάδος που συνδέει την εθνική οδό Αθηνών – Λαμίας με τη Χαλκίδα, μήκους 11 χλμ., ήταν ένα από τα πέντε τμήματα που βάσει της σύμβασης παραχώρησης του 2007, το Δημόσιο θα κατασκεύαζε με δικά του έξοδα και κατόπιν θα παρέδιδε στην παραχωρησιούχο Νέα Οδό.

Πόσα χρόνια χρειάζεται για να (ξανά)φτιαχτεί ένας δρόμος; Στην περίπτωση των 11 χιλιομέτρων του συνδετηρίου κλάδου Σχηματαρίου – Χαλκίδας, μία δεκαετία δεν είναι αρκετή. Αιτία δεν είναι τόσο το πολύπλοκο των εργασιών, όσο οι κακοτεχνίες που διαδοχικοί εργολάβοι αναλάμβαναν ανεπιτυχώς να αποκαταστήσουν. Τελικώς, τις εργασίες πραγματοποιεί η Νέα Οδός, η οποία έχει πλέον αναλάβει και τη λειτουργία του τμήματος, με τον λογαριασμό να έρχεται στη συνέχεια. Ο κλάδος που συνδέει την εθνική οδό Αθηνών – Λαμίας με τη Χαλκίδα, μήκους 11 χλμ., ήταν ένα από τα πέντε τμήματα που βάσει της σύμβασης παραχώρησης του 2007 το Δημόσιο θα κατασκεύαζε με δικά του έξοδα και κατόπιν θα παρέδιδε στην παραχωρησιούχο Νέα Οδό (τα υπόλοιπα ήταν οι παρακάμψεις Αγίου Κωνσταντίνου και Καμένων Βούρλων στην ΠΑΘΕ, Αρτας και Αγρινίου στην Ιονία). Το ενδιαφέρον είναι πως σύμφωνα με την αρχική συμφωνία το τμήμα έπρεπε να παραδοθεί στον ιδιώτη στις 31.12.2008, παραδόθηκε ωστόσο… περισσότερο από μία δεκαετία αργότερα, μόλις τον φετινό Ιούνιο.

Τι είχε συμβεί; Σύμφωνα με πηγές του υπουργείου Υποδομών, το έργο είχε ολοκληρωθεί ήδη τις αρχές του 2015. Ωστόσο, η Νέα Οδός αρνείτο να το παραλάβει, καθώς κατά τον έλεγχο διαπιστώθηκε ότι είχε πλήθος κακοτεχνιών. Το γεγονός αυτό είχε διαπιστωθεί και από το Δημόσιο, που είχε εν τω μεταξύ αναθέσει την επισκευή ορισμένων από αυτές με επιμέρους εργολαβίες. Τα αποτελέσματα, ωστόσο, δεν ήταν προφανώς αυτά που έπρεπε. Επιπλέον, υπήρχε και μια παράνομη σύνδεση με τον αυτοκινητόδρομο (ένα πρατήριο βενζίνης) που έπρεπε να κλείσει, υπόθεση που η κοινοπραξία δεν ήθελε να αναλάβει για ευνόητους λόγους.

Τελικώς, έπειτα από διαπραγματεύσεις, το Δημόσιο και η Νέα Οδός συμφώνησαν το 2018 να αναλάβει η εταιρεία τον κλάδο και να αποκαταστήσει τα όποια προβλήματα υπήρχαν, στέλνοντας τον λογαριασμό στο Δημόσιο. Οι πρώτες εργασίες, που βρίσκονται αυτές τις ημέρες σε εξέλιξη, αφορούν την ποιότητα του οδοστρώματος (όπου κρίνεται αναγκαίο), είτε με εργασίες ασφαλτόστρωσης είτε μείωσης της ολισθηρότητας με «σφαιριδιοβολή». Μέσα στους επόμενους μήνες θα πραγματοποιηθούν εργασίες για τη βελτίωση της σήμανσης και του πρασίνου, τοποθέτησης νέου ηλεκτροφωτισμού, καθώς και των επιπρόσθετων συστημάτων που έχει υποχρέωση ο παραχωρησιούχος, όπως εγκατάσταση βρόχων και καμερών ασφαλείας, οπτικής ίνας. Να σημειωθεί ότι τελικώς δεν χρειάστηκε καμία επέμβαση για το κλείσιμο της παράνομης σύνδεσης, καθώς ο ιδιοκτήτης του πρατηρίου την έκλεισε από μόνος του.

Οι εργολάβοι δεν θα επισκευάσουν μόνο τον δρόμο, αλλά θα κατασκευάσουν και έναν μετωπικό σταθμό διοδίων, στο Βαθύ Χαλκίδας. Ο σταθμός, ωστόσο, δεν θα λειτουργήσει έως το 2021 (με τα μέχρι στιγμής δεδομένα), καθώς η Νέα Οδός έχει συμφωνήσει με την προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου Υποδομών να αναστείλει τη λειτουργία νέων σταθμών διοδίων και αντ’ αυτού να πληρώνεται από το κράτος το εκτιμώμενο έσοδο που χάνει (υπολογίζεται με βάση την κυκλοφορία και τις παραδοχές του χρηματοοικονομικού μοντέλου). Το ίδιο ισχύει και για τα πλευρικά διόδια Αγίου Στεφάνου και Βαρυμπόπης, τα οποία κοστίζουν περί τα 15 εκατ. ευρώ ετησίως.

Πάντως, η επιλογή αυτή (της ανάληψης από το Δημόσιο του κόστους μη λειτουργίας σταθμών διοδίων, προς αποφυγή τοπικών αντιδράσεων) υποχρεωτικά θα επανεξεταστεί το επόμενο διάστημα, καθώς το υπουργείο Υποδομών θα πρέπει να αποφασίσει αν θα συνεχίσει ή θα ακυρώσει τον διαγωνισμό-μαμούθ για την τοποθέτηση ηλεκτρονικών διοδίων σε όλη τη χώρα. 

Πηγή: kathimerini.gr

katerini-banner