Βανδάλισαν γλυπτό του Γιάννη Μόραλη, τοποθετημένο κοντά στο σπίτι του, στην Αίγινα

207

 «Με ρωτούν τι βρίσκω στην Αίγινα. Είναι σαν να μου λένε γιατί μου αρέσει μια συγκεκριμένη γυναίκα. Μα απαντιούνται αυτά; Μου ασκεί τρομερή γοητεία, αυτό είναι… Το 1950 πήγε εκεί ο επιστήθιος φίλος μου ο Νικολάου, ενώ ο Καπράλος είχε ψευτοεγκατασταθεί στο νησί. Μου λένε: “Δεν έρχεσαι και συ;”.

Ηρθα και εγώ και νοίκιασα ένα σπίτι με τη γυναίκα μου και τον γιο μου, τον Κωνσταντίνο. Αυτό ήταν! Ακόμα εδώ είμαι». Κάπως έτσι ξεκίνησε η τεράστια αγάπη του ζωγράφου για το νησί, που αποδείχθηκε το ησυχαστήριό του. Εκεί, στο σχεδιασμένο από τον Αρη Κωνσταντινίδη ατελιέ και σπίτι, μου έδωσε το 2008 και μία από τις τελευταίες συνεντεύξεις του. «Εφυγε» τον Δεκέμβριο του 2009.


O καλλιτέχνης με την αγαπημένη του φίλη Πέγκυ Ζουμπουλάκη.

Το 2016, στο πλαίσιο του Ετους Μόραλη, είχε γίνει μεγάλο εκθεσιακό αφιέρωμα στη μνήμη του, στο Ιστορικό και Λαογραφικό Μουσείο, καθώς και στο Αρχαιολογικό. Τότε, είχε τοποθετηθεί για περίπου τρεις μήνες στο λιμάνι του νησιού το γλυπτό «Χωρίς τίτλο», φτιαγμένο από μέταλλο. Επρόκειτο για ευγενική χειρονομία της Πέγκυς Ζουμπουλάκη, που δώρισε με την ευκαιρία αυτή το έργο στον Δήμο Αίγινας. Ο ίδιος ο Μόραλης έλεγε ότι το εμπνεύσθηκε από τη θέα του πελάγους στο σπίτι του μια μέρα που είδε δυο καράβια να πλησιάζουν το ένα το άλλο. Μετά το πέρας των εκδηλώσεων, το γλυπτό αυτό αποσύρθηκε και συστάθηκε ειδική επιτροπή, με παρότρυνση της γκαλερίστας, ώστε να γίνουν σωστά η χωροθέτηση και η τοποθέτησή του. Τελικά, το γλυπτό τοποθετήθηκε στην ακτογραμμή, σε ένα σημείο κοντά στο σπίτι του καλλιτέχνη. Στις 16 Σεπτεμβρίου θα γίνονταν μάλιστα τα επίσημα αποκαλυπτήρια, παρουσία της οικογένειας Ζουμπουλάκη και των εκπροσώπων της δημοτικής αρχής.


Σε μία από τις τελευταίες συνεντεύξεις του, με τη γράφουσα.

Χθες το πρωί, μια δυσάρεστη έκπληξη περίμενε τους Αιγινήτες. Αγνωστος θα πρέπει να είχε περάσει αρκετές ώρες τη νύχτα επιζωγραφίζοντας το μαύρο γλυπτό με λευκή μπογιά. «Με θλίβει βαθύτατα το γεγονός πως κάποιος αποφάσισε να βανδαλίσει έτσι το έργο ενός καλλιτέχνη που λάτρεψε την Αίγινα», δήλωσε στην «Κ» η Πέγκυ Ζουμπουλάκη, συμπληρώνοντας: «Με προβληματίζει ότι, για να ολοκληρώσει την καταστροφική του δουλειά, πρέπει να ασχολήθηκε πολλή ώρα και να είχε μαζί του φακό. Απορώ πώς δεν έγινε αντιληπτός». «Πρόκειται για απαράδεκτη ενέργεια», λέει ο βυζαντινολόγος Γιώργος Καλόφωνος, που μετείχε στην προαναφερθείσα επιτροπή. Ο Κώστας Βαρώτσος, που κατοικεί στο νησί και έχει τοποθετήσει έργο του σε δημόσια θέα, δήλωσε ότι ήταν μια πράξη άστοχη και ναρκισσιστική, σαν να ήθελε κάποιος να τραβήξει την προσοχή στη δική του «δημιουργία». Τις επόμενες ημέρες θα γίνει αποκατάσταση του γλυπτού.

Πηγή: kathimerini.gr