Μια σοφή Μήτις στην υπηρεσία της παγκόσμιας ναυτιλίας

257

Τα στελέχη της εταιρείας Metis και άποψη του λιμένος του Πειραιά. Την ανάγκη των ναυτιλιακών εταιρειών να επιβλέπουν τη λειτουργία και την κατάσταση του στόλου τους καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας και της νύχτας, σε όλα τα μήκη και τα πλάτη των θαλασσών, έρχεται να καλύψει η Metis, μέσω των έξυπνων συστημάτων της.

Κατά τη μυθολογία, η Μήτις ήταν η πρώτη σύζυγος του Δία και μητέρα της Αθηνάς. Σύμφωνα με έναν χρησμό, η Μήτις θα γεννούσε πρώτα μια κόρη και έπειτα ένα γιο, ο οποίος θα έπαιρνε την εξουσία από τον πατέρα του. Μόλις ο Δίας έμαθε για τον χρησμό, κατάπιε τη Μήτιδα, η οποία όμως ήδη κυοφορούσε την Αθηνά, εξ ου και η θεά της σοφίας γεννήθηκε τελικά από το κεφάλι του Δία. Ηταν κόρη δύο θεοτήτων του νερού, του Ωκεανού και της Τηθύος, η Ωκεανίδα της σοφίας και της σωφροσύνης. Εν έτει 2019, η σοφή και σώφρων Μήτις είναι ένα ευφυές chatbot, μια ψηφιακή βοηθός που φιλοδοξεί να γίνει το «δεξί χέρι» των στελεχών και εργαζομένων της παγκόσμιας ναυτιλίας. Είναι «παιδί» της ομώνυμης εταιρείας (Metis), που συνίδρυσαν πριν από τρία χρόνια οι Μάικ Κωνσταντινίδης, Σεραφείμ Κατσικάς, Ανδρέας Σακελλαρίου, Κωνσταντίνα Μερμικλή, Δημήτρης Δήμας, Σωτήρης Μάλιος και Φαίη Σιψά, μηχανικοί με περγαμηνές, ερευνητικό έργο και καριέρα σε διάφορους τομείς.

Αναζητώντας να αποκωδικοποιήσουν το τοπίο της ναυτιλίας κατά τη δεύτερη δεκαετία του 21ου αιώνα, διαπίστωσαν ότι συνδιαμορφώνεται από δύο πολύ βασικούς παράγοντες: Αφενός, εξαιτίας της ανεπάρκειας ελληνικών πληρωμάτων, οι Ελληνες πλοιοκτήτες αναγκάζονται να προσλαμβάνουν καπετάνιους και πληρώματα άλλων εθνικοτήτων, που διαθέτουν μεν καλή εκπαίδευση, όχι όμως και το δέσιμο με το καράβι που τους οδηγούσε να το γνωρίζουν σαν τη θαλασσοδαρμένη παλάμη τους και να το νοιάζονται σαν παιδί τους.

Αφετέρου, η ναυτιλία εισέρχεται στην εποχή του ψηφιακού μετασχηματισμού της, γίνεται «έξυπνη». «Υπάρχει λοιπόν ανάγκη των ναυτιλιακών εταιρειών να διαθέτουν, σε πραγματικό χρόνο, έναν αντικειμενικό τρόπο να εποπτεύουν και να επιβλέπουν τη λειτουργία και την κατάσταση του στόλου τους καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας και της νύχτας, σε όλα τα μήκη και τα πλάτη των θαλασσών. Αυτή την ανάγκη έρχεται να καλύψει η Metis μέσω έξυπνων συστημάτων, τα οποία συγκεντρώνουν δεδομένα από κάθε πλοίο του στόλου, τα επεξεργάζονται, τα εμπλουτίζουν με τρίτες πηγές (μετεωρολογικούς παρόχους που κάνουν εκτιμήσεις των καιρικών συνθηκών κ.ά.) και παραδίδουν στα στελέχη και στους εργαζομένους της ναυτιλιακής μια συγκεκριμένη, εμπεριστατωμένη, συνοπτική και αξιοποιήσιμη εικόνα του στόλου ανά πάσα στιγμή», εξηγεί ο κύριος Μάικ Κωνσταντινίδης, CEO της Metis.

Η εγκατάσταση των συστημάτων της εταιρείας σε ένα πλοίο μπορεί να ολοκληρωθεί εντός δύο ημερών. Η συλλογή των δεδομένων γίνεται από μία συσκευή αποκλειστικής κατασκευής της Metis και η αποθήκευσή τους στο cloud, σε διακριτό χώρο για κάθε ναυτιλιακή. Η επεξεργασία του συνόλου των πληροφοριών γίνεται από τη Μήτις, η οποία αξιοποιεί τεχνολογία macchine learning ώστε να φιλτράρει, να αξιολογεί, να συνδυάζει πληροφορίες και να διαμορφώνει μια πλήρη εικόνα του πλοίου, την οποία μεταφέρει στα στελέχη της διοίκησης, είτε μέσω περιοδικών αναφορών είτε κατόπιν αιτήματός τους. Ενδεικτικά, η Μήτις μπορεί να στείλει μια αναφορά πρόβλεψης της κατανάλωσης καυσίμου ενός πλοίου από τον απόπλου του ώς την άφιξή του στο λιμάνι προορισμού λαμβάνοντας υπόψη τις καιρικές συνθήκες, τη μηχανική του κατάσταση, το φορτίο του. Μπορεί μέσα σε λίγα λεπτά να ανταποκριθεί σε ένα αίτημα τεχνικής ανάλυσης της κατάστασης της κύριας μηχανής του πλοίου. Το πρόγραμμα μπορεί να εγκατασταθεί σε κάθε συσκευή, σταθερή ή κινητή, σε όσους χρήστες της ναυτιλιακής χρειάζεται και να λειτουργεί αποτελεσματικά και εξατομικευμένα για τον κάθε χρήστη, παρέχοντας τις πληροφορίες που είναι εξουσιοδοτημένος να διαχειρίζεται. «Είναι γεγονός ότι η ναυτιλία αλλάζει και οι εταιρείες του κλάδου χρειάζεται να συμπορευθούν με τις νέες τεχνολογίες, που θα τους δώσουν ανταγωνιστικό πλεονέκτημα», τονίζει ο κύριος Κωνσταντινίδης. Ηδη η Metis συνεργάζεται με μερικές από τις μεγαλύτερες ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες και διαθέτει επίσης πελάτες σε ναυτιλιακές «μητροπόλεις», όπως η Σιγκαπούρη και το Αμβούργο, εξάγοντας ουσιαστικά ελληνική τεχνογνωσία και καινοτομία. Στους στόχους της είναι να καθιερωθεί σε τρεις γεωγραφίες, Ελλάδα, Βόρεια Ευρώπη και Απω Ανατολή, με έδρα τη Σιγκαπούρη. Στη συνέχεια, θα επεκτείνει τη δραστηριότητά της στην αμερικανική ήπειρο και στο Ντουμπάι. 

Πηγή: kathimerini.gr