Αυταρχικός, αδίστακτος και εμμονικός με τις λεπτομέρειες

181

Ο Αυστριακός Φέρντιναντ Πιχ ανέλαβε τη VW στη θέση του διευθύνοντος συμβούλου το 1993, μια ανάσα πριν από τη χρεοκοπία της, και μέσα σε λίγα χρόνια τη μετέτρεψε σε χρυσωρυχείο.

«Αν θέλω να πετύχω έναν στόχο, προσεγγίζω το πρόβλημα και το αντιμετωπίζω χωρίς να αντιλαμβάνομαι τι συμβαίνει γύρω μου. Η όρεξή μου για αρμονικότητα είναι περιορισμένη», είχε γράψει το 2002 στην αυτοβιογραφία του ο χαρισματικός Φέρντιναντ Πιχ, ο οποίος χάρη στη λατρεία του για τα αυτοκίνητα και την πατριαρχική θέση της οικογένειάς του στον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας, μετέτρεψε τη Volkswagen στη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία παγκοσμίως.

Ο Αυστριακός Φέρντιναντ Πιχ, εγγονός του Φέρντιναντ Πόρσε, σχεδιαστή του αυτοκινήτου Beetle κατ’ εντολήν του Χίτλερ, απεβίωσε αργά το βράδυ της Κυριακής σε ηλικία 82 ετών. Μια σειρά σχολίων θαυμασμού προς το πρόσωπό του γέμισε τις σελίδες του διεθνούς Τύπου. Πρώην συνεργάτες και φιλικά πρόσωπα τον ευχαριστούσαν για τη συμβολή του στην ανάκαμψη της VW και για τον αποφασιστικό τρόπο με τον οποίο διαχειριζόταν την εταιρεία. Πολλοί όμως μίλησαν και για σχεδόν αυταρχική ηγεσία και για αδίστακτη προσέγγιση των προβλημάτων.

Ο Πιχ ανέλαβε τη VW στη θέση του διευθύνοντος συμβούλου το 1993, μια ανάσα πριν από τη χρεοκοπία, και μέσα σε λίγα χρόνια τη μετέτρεψε σε χρυσωρυχείο. Προηγουμένως είχε εργαστεί στην Porsche, η οποία είναι εν ευρεία εννοία η οικογενειακή του επιχείρηση, ως επικεφαλής του τμήματος αγωνιστικών αυτοκινήτων, σύμφωνα με πληροφορίες της Handelsblatt. Προτού περάσει στη VW, εργάστηκε και στην Audi, που πλέον είναι θυγατρική της VW.

Με την εμμονή του στις λεπτομέρειες και στο κυνήγι των εξαγορών, παραδείγματος χάριν των εταιρειών Bentley, Bugatti και Lamborghini, ο Πιχ, χωρίς να έχει θυσιάσει πολλές θέσεις εργασίας στην εταιρεία, μετέτρεψε τη VW σε σοβαρό παίκτη στον χώρο της αυτοκινητοβιομηχανίας. Ωστόσο, στην πορεία, και αφού ανέλαβε την προεδρία του διοικητικού συμβουλίου, ο Πιχ απέκτησε πολλούς εχθρούς. Η εταιρεία, που άνθησε υπό την ηγεσία του, εντέλει του έστρεψε την πλάτη και τον υποχρέωσε να αποχωρήσει από το διοικητικό συμβούλιο το 2015.

Υπό την ηγεσία του Πιχ το εργασιακό περιβάλλον στη VW είχε χαρακτηριστεί από το γερμανικό περιοδικό Der Spiegel «Βόρεια Κορέα χωρίς τα στρατόπεδα καταναγκαστικής εργασίας». Εκτός αυτού, ο Πιχ είχε την κακή συνήθεια να επικρίνει δημοσίως τους αντιπάλους του. Χαρακτηριστικό είναι το σχόλιό του το 2006 εναντίον του Μπερντ Πισετσρίντερ, του διευθύνοντος συμβούλου που ανέλαβε τα ηνία της VW μετά τον ίδιο. «Η παράταση του συμβολαίου του είναι ένα ανοικτό ζήτημα», είχε σχολιάσει δημοσίως ο Πιχ, ενδεχομένως συμβάλλοντας στην απομάκρυνση του Πισετσρίντερ λίγους μήνες αργότερα.

Το μεγαλύτερο παράπτωμα όμως του Πιχ, που έφερε την τελειωτική ρήξη στη σχέση του με τη VW, ήταν οι κατηγορίες που επέρριψε στους συνεργάτες του σχετικά με το σκάνδαλο Dieselgate το 2015. Σε μια συνεδρίαση των συμβούλων τον Μάρτιο του 2015, ο Πιχ, χωρίς να δοθεί κάποια επαρκής δικαιολογία, απομακρύνθηκε από το εταιρικό συμβούλιο, σύμφωνα με τους Financial Times.

Λίγους μήνες μετά, ξέσπασε το σκάνδαλο σχετικά με τους ρύπους που παρήγαν τα αυτοκίνητα της VW. Φημολογείται ότι ο Πιχ είχε αφήσει να διαρρεύσουν πληροφορίες στον Τύπο, ώστε να αποδυναμώσει τον τότε διευθύνοντα σύμβουλο Μάρτιν Βίντερκορν. Την επόμενη ημέρα εμφανίστηκε θριαμβευτικά στα κεντρικά γραφεία της εταιρείας σε μια κόκκινη Bentley. Αργότερα, διέρρευσε και μια κατάθεση του Πιχ ενώπιον της εισαγγελίας, που ενοχοποιούσε ορισμένους συμβούλους της VW. Κατά τα λεγόμενά του, που δεν επιβεβαιώθηκαν ποτέ, υπήρχαν πολλά υψηλά στελέχη τα οποία γνώριζαν για το σκάνδαλο, όπως αναφέρει δημοσίευμα του Bloomberg.

Πέρασαν περίπου δύο χρόνια μέχρι να απαντήσει δημόσια η VW, απειλώντας τον Πιχ ότι η εταιρεία θα κινηθεί δικαστικά σε περίπτωση που ο επιχειρηματίας προκαλέσει περαιτέρω αναστάτωση. Πάντως οι σχέσεις μεταξύ VW και Πιχ είχαν ήδη εκτραχυνθεί.

Ο Πιχ κατηγόρησε για ανάμειξη στο σκάνδαλο και τον Βόλφγκανγκ Πόρσε, μέλος της δυναστείας Porsche και ξάδελφό του. Οι μεταξύ του σχέσεις, που ήταν ήδη τεταμένες, έπληξαν και τον δεσμό των δύο εταιρειών. Τον Μάρτιο του 2017, ο Πιχ εκποίησε το μερίδιο ύψους 14,7% που είχε στην Porsche, η οποία και κατέχει πλειοψηφικό μερίδιο της VW.

Πηγή: kathimerini.gr