Προς νέο διαγωνισμό για αγορά λεωφορείων

497

Η κατάσταση του στόλου των αστικών συγκοινωνιών είναι οριακή.

Ριζικό λίφτινγκ στον στόλο των αστικών συγκοινωνιών προγραμματίζει το υπουργείο Υποδομών, κύκλοι του οποίου όμως επισημαίνουν ότι προϋπόθεση για την προκήρυξη νέου διαγωνισμού αποτελεί η εξασφαλισμένη χρηματοδότηση. Η παρούσα κατάσταση του στόλου θεωρείται οριακή και η παλαιότητα λεωφορείων και τρόλεϊ δεν αφήνει πολλά περιθώρια παρεμβάσεων. Οι προσπάθειες επικεντρώνονται αυτή τη στιγμή στην εξομάλυνση της συγκοινωνιακής κατάστασης με τις υφιστάμενες δυνάμεις, με επανασχεδιασμό και βελτίωση του συγκοινωνιακού έργου μέσω καλύτερου συντονισμού ανθρώπινου δυναμικού και διαθέσιμου στόλου. Ταυτόχρονα, πρόκειται άμεσα να ολοκληρωθεί μελέτη που προβλέπει τον ακριβή αριθμό των νέων λεωφορείων που απαιτούνται προκειμένου να εισέλθει ο ΟΑΣΑ (Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών Αθηνών) αλλά και ο ΟΑΣΘ (Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης) σε μια νέα εποχή. Σύμφωνα με τα έως τώρα στοιχεία, γίνεται λόγος για περίπου 1.000 λεωφορεία, με το ένα τρίτο αυτών να κατευθύνεται προς τη Θεσσαλονίκη.

Σημειώνεται ότι πριν από λίγες ημέρες ανακοινώθηκε η ακύρωση της προκήρυξης του αντίστοιχου διαγωνισμού που προγραμμάτιζε η προηγούμενη κυβέρνηση και αφορούσε την προμήθεια 750 λεωφορείων. Οι προσφυγές των εταιρειών που επιθυμούσαν να συμμετάσχουν στον διαγωνισμό οδήγησαν στην ακύρωσή του από την ΑΕΠΠ (Αρχή Εκδίκασης Προδικαστικών Προσφυγών).

Σύμφωνα με δηλώσεις στελεχών του υπουργείου Υποδομών, προγραμματίζεται η διάθεση περίπου 500 εκατ. ευρώ για τη νέα προμήθεια στις αστικές συγκοινωνίες, η οποία θα λαμβάνει υπόψη τις ανάγκες που προκύπτουν σε βάθος δεκαετίας. Κρίθηκε μάλιστα ότι τα 750 λεωφορεία που αφορούσε ο προηγούμενος διαγωνισμός θα μπορούσαν να καλύψουν της ανάγκες δύο έως τριών ετών, καθώς δεν είχαν συνυπολογιστεί τα οχήματα που πρόκειται να τεθούν εκτός λειτουργίας το επόμενο διάστημα, παρά μόνο η σημερινή κατάσταση του στόλου.

Ο νέος διαγωνισμός θα αφορά διαφορετικό μείγμα οχημάτων με έμφαση στην προμήθεια πράσινων ηλεκτρικών λεωφορείων, τα οποία μπορούν να επιδοτηθούν από ευρωπαϊκούς πόρους. Πληροφορίες αναφέρουν ότι με τον νέο διαγωνισμό ο ΟΑΣΑ θα προμηθευτεί περίπου 650 αστικά λεωφορεία (τα 2/3 δηλαδή για τις ΟΣΥ-Οδικές Συγκοινωνίες) και 350 η Θεσσαλονίκη (ΟΑΣΘ). Τα ηλεκτρικά λεωφορεία, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, θα ανέρχονται σε περίπου 600-700. Ο προγραμματισμός θέλει τα οχήματα να φθάνουν σταδιακά με προτεραιότητα στα θερμικά και στη συνέχεια τα ηλεκτρικά. Ως προς τη φόρτιση των ηλεκτρικών, αυτή θα γίνεται στα αμαξοστάσια και αυτό γιατί το μήκος της διαδρομής στα περισσότερα δρομολόγια είναι μικρό, εξαλείφοντας την ανάγκη ενδιάμεσης φόρτισης.

Η χρηματοδότηση

Ο νέος διαγωνισμός πρόκειται να «βγει στον αέρα» εντός του επόμενου εξαμήνου και στόχος είναι η χρηματοδότηση να προέρχεται από κονδύλια των ΕΣΠΑ, ΠΔΕ και ΕΤΕπ. Από την ΕΤΕπ η προμήθεια των ηλεκτρικών λεωφορείων επιδοτείται με πολύ χαμηλά επιτόκια. Στο μεταξύ, παραμένει εν ισχύι η δυνατότητα για την Αθήνα να προμηθευτεί 92 αστικά λεωφορεία από το ΠΕΠ Αττικής (είναι εγγεγραμμένο το σχετικό κονδύλι). Ο διαγωνισμός, ενώ ήταν προ των πυλών, τελικά δεν προκηρύχθηκε, καθώς η Κομισιόν εξέφρασε διαφωνίες σχετικά με το μείγμα των οχημάτων. Με ορισμένες τροποποιήσεις όμως μπορεί να προκηρυχθεί.

Πηγή: kathimerini.gr