Μια όμορφη εικόνα, όμορφα καίγεται

506

Τη δεκαετία του ’50 η Υδρα ήταν, χωρίς υπερβολή, ένας βράχος στο πέλαγος. Οι κάτοικοί της, στην πλειονότητά τους, ασχολούνταν με την αλιεία και τα παλιά σπίτια πωλούνταν αντί πινακίου φακής. Αυτή την Υδρα είδε το 1956 η Σοφία Λόρεν, όταν βρέθηκε εκεί για τα γυρίσματα της πρώτης αγγλόφωνης ταινίας της και, ταυτόχρονα, της πρώτης κινηματογραφικής παραγωγής του Χόλιγουντ που γυριζόταν στην Ελλάδα. Η Ιταλίδα ηθοποιός υποδυόταν τη Φαίδρα, κόρη σφουγγαρά, και είχε ξετρελάνει τους ντόπιους καθώς, σε μία από τις πιο αποκαλυπτικές σκηνές, αναδυόταν από τη θάλασσα με ένα στενό βρεγμένο φόρεμα που δεν άφηνε και πολλά στη φαντασία… «Το παιδί και το δελφίνι» –αυτός ήταν ο τίτλος της ταινίας– βγήκε στις αίθουσες το 1957 και άλλαξε τη μοίρα όχι μόνο της 25χρονης τότε Λόρεν (συστήνοντάς την στο κοινό των ΗΠΑ), αλλά και του ίδιου του νησιού, που ήδη από το επόμενο καλοκαίρι άρχισε να υποδέχεται χιλιάδες ξένους τουρίστες.

Αντιστοίχως, τη δεκαετία του ’60 η Μύκονος ήταν επίσης ανέγγιχτη ακόμα από τον μαζικό τουρισμό. Διέθετε μόλις εννέα ταξί και δύο λεωφορεία. Τα πλοία δεν έπιαναν στο λιμάνι, αλλά αρόδο, κι από εκεί οι ταξιδιώτες έφταναν στην ξηρά με λάντζες. Ετσι την γνώρισε η Τζάκι Κένεντι όταν την επισκέφθηκε τον Ιούνιο του 1961. Την προηγούμενη χρονιά είχε παρακολουθήσει την ταινία του Ζυλ Ντασσέν «Ποτέ την Κυριακή». Εντυπωσιασμένη από τη Μελίνα Μερκούρη και μαγεμένη από την Ελλάδα, είχε αποφασίσει να επισκεφθεί τη χώρα μας για πρώτη φορά. Στο πλαίσιο κρουαζιέρας με το «Northwind», το μήκους 123 ποδιών γιοτ του εφοπλιστή Μάρκου Νομικού, ο οποίος την φιλοξενούσε στην έπαυλή του στο Καβούρι, επισκέφθηκε και το νησί των Κυκλάδων, που έκτοτε καθιερώθηκε ως VIP προορισμός.


Η Νία Βαρντάλος, η οποία έγινε διάσημη με την κωμωδία «Γάμος α λα ελληνικά», φωτογραφίζεται στη Νάξο.

Μια τέτοια Ελλάδα, αυθεντική και φιλόξενη, αγάπησαν δεκάδες σταρ του κινηματογράφου και της μουσικής –από την Ελίζαμπεθ Τέιλορ και την Γκρέις Κέλι μέχρι τους Μπιτλς και τον Λέοναρντ Κοέν–, βάζοντας, με τις φωτογραφίες τους που έκαναν τον γύρο του κόσμου, το λιθαράκι τους στο σημερινό «θαύμα» του ελληνικού τουρισμού. Ομως, οι καιροί άλλαξαν. Και τα ιλουστρασιόν περιοδικά εκείνης της εποχής έχουν εν πολλοίς αντικατασταθεί από τους λογαριασμούς στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης των ίδιων των σελέμπριτι, που δεν χρειάζονται πλέον μεσάζοντες για να μεταφέρουν τις ειδήσεις που τους αφορούν, δημιουργούν οι ίδιοι τις ειδήσεις που θέλουν. Αρκεί ένα «κλικ» με το κινητό τους τηλέφωνο.

Με αυτόν τον τρόπο τα καλά για την Ελλάδα νέα ταξιδεύουν αστραπιαία και φτάνουν σε ασύλληπτα πολλούς παραλήπτες. Eτσι, εκατομμύρια χρήστες του Instagram θαύμασαν αυτό το καλοκαίρι τα ακροβατικά της Κένταλ Τζένερ πάνω σε τζετ-σκι στη Μύκονο, τις πόζες της Αλεσάντρα Αμπρόζιο στη Σαντορίνη και τις βουτιές του Τομ Χανκς στην Αντίπαρο είδαν τον Μπόνο να στέκεται έξω από το σπίτι του Λέοναρντ Κοέν στην Υδρα και τον Γουίλ Σμιθ να απολαμβάνει τις ελληνικές θάλασσες ζήλεψαν τη… ζαμπονοτυρόπιτα που ανέβασε η Νία Βαρντάλος από τη Νάξο. Ομως, με την ίδια ταχύτητα ταξίδεψαν και τα άσχημα νέα. «Με λήστεψαν. Δεν πρόκειται ποτέ να ξαναπάω. Δεν σας το συνιστώ.


Γνωστή είναι η αγάπη του Τομ Χανκς για την Αντίπαρο, την οποία διαφημίζει μέσω του Instagram.

Ξοδέψτε τα χρήματά σας κάπου αλλού», έγραψε πριν από λίγες μέρες για τη Μύκονο το διάσημο μοντέλο Τζίτζι Χαντίντ, προκαλώντας την μήνιν εκατοντάδων Ελλήνων χρηστών που με σχόλιά τους διαμαρτυρήθηκαν για τη δυσφήμηση της χώρας.

Ο «πλαστικός» βυθός

Οικολογικού περιεχομένου και διόλου κολακευτικό για τη χώρα μας ήταν το βίντεο από τον βυθό της Ανδρου που ανήρτησε στις αρχές της εβδομάδας ο Λεονάρντο ντι Κάπριο. «Πλαστικές σακούλες και καθίσματα τουαλέτας. Εκατοντάδες κομμάτια πεταμένων αλιευτικών διχτυών. Ολα αυτά ήταν στον βυθό της θάλασσας στο νησί της Ανδρου στην Ελλάδα. Εθελοντές συγκέντρωσαν περίπου 660 λίβρες πλαστικών σκουπιδιών» εξηγούσε, μεταξύ άλλων, στο μήνυμα που το συνόδευε.


«Με λήστεψαν. Δεν πρόκειται ποτέ να ξαναπάω», έγραψε πριν από λίγες μέρες για τη Μύκονο η Τζίτζι Χαντίντ.

«Ειδικά αυτό το τελευταίο περιστατικό είναι απλώς σύμπτωμα μιας ασθένειας για την οποία εμείς μιλάμε εδώ και καιρό», λέει στην «Κ» ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ), Γιάννης Ρέτσος. «Ο τουρισμός δεν μπορεί να αντιμετωπίζεται ως μια πρόσκαιρη επιτυχία. Το γεγονός ότι τα τελευταία έξι χρόνια αυξάνονταν οι αφίξεις δεν σημαίνει τίποτα από μόνο του. Αν θέλουμε να κεφαλαιοποιήσουμε αυτό το ρεύμα και να το μετατρέψουμε σε μια πραγματικότητα την οποία θα έχουμε κατακτήσει για πολλά χρόνια, πρέπει να ασχοληθούμε σοβαρά με αυτό που εμείς αποκαλούμε “διαχείριση των προορισμών”. Πολλά μέρη στη χώρα μας δέχονται αριθμούς επισκεπτών πολλαπλάσιους των δυνατοτήτων τους και είναι αναμενόμενο να μην μπορούν να ανταποκριθούν. Χρειάζονται επενδύσεις σε κεντρικές υποδομές (λιμάνια, αεροδρόμια) και, κυρίως, σε ό,τι έχει να κάνει με την τοπική αυτοδιοίκηση (καθαριότητα, απορρίμματα, αποχέτευση, ύδρευση). Ολα αυτά, λόγω κρίσης, έμειναν πίσω τα τελευταία χρόνια, με συνέπεια σήμερα όχι μόνο οι τουρίστες να αντιμετωπίζουν δυσάρεστες καταστάσεις, αλλά και οι ίδιοι οι κάτοικοι να δυσκολεύονται να ζήσουν στον τόπο τους. Κι αυτό έχει σοβαρό αντίκτυπο στο πώς οι ίδιοι αντιμετωπίζουν και τον τουρισμό και τους τουρίστες. Η πρόκληση της επόμενης μέρας, λοιπόν, είναι ένα στρατηγικό σχέδιο το οποίο θα χτιστεί πάνω στη βάση όχι του πώς θα προωθήσουμε το τουριστικό προϊόν μας αλλά πώς θα βελτιώσουμε τους προορισμούς μας. Η προώθηση πρέπει να έπεται…».


Εκατομμύρια χρήστες του Instagram θαύμασαν τα ακροβατικά της Κένταλ Τζένερ πάνω σε τζετ-σκι στη Μύκονο.

Φαύλος κύκλος, δηλαδή. Οταν μια χώρα δέχεται 33 εκατ. ταξιδιώτες χωρίς να διαθέτει τις απαραίτητες υποδομές, κάποιοι θα μείνουν δυσαρεστημένοι. Ανάμεσά τους και πολλοί διάσημοι, που θα μοιραστούν όχι μόνο τα θετικά αλλά τα αρνητικά της ελληνικής τους εμπειρίας. Δεν είχε άδικο, άλλωστε, ο Λεονάρντο Ντι Κάπριο σε όσα έγραψε για την Ανδρο. «Το πρόβλημα του νησιού με τα σκουπίδια είναι γνωστό εδώ και χρόνια, αλλά κανείς δεν έκανε κάτι για να το λύσει», συνεχίζει ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ. «Τα social media μπορούν να απογειώσουν τον ελληνικό τουρισμό αλλά και να τον… κατατροπώσουν. Είναι πολύ εύκολο να διασυρθεί η χώρα μας και η επιτυχία μας να γίνει μπούμερανγκ, να εξελιχθεί σε μια τεράστια αποτυχία».

Πηγή: kathimerini.gr