«Ζωή – πατίνι» με τη νέα μόδα στην Ευρώπη

512

Οι επικριτές των ηλεκτρικών πατινιών καταγγέλλουν τους χρήστες τους ότι προκαλούν ενόχληση σε πεζούς, ποδηλάτες και αυτοκινητιστές, διεκδικώντας και αυτοί μία θέση σε δρόμους και πεζοδρόμια.

Είναι βέβαιο ότι η είδηση που ακολουθεί θα λυπήσει τους λάτρεις των ηλεκτρικών πατινιών, που έχουν πλέον καταλάβει τους δρόμους της Ευρώπης, και όχι μόνον. Οι δημοτικές αρχές του Μιλάνου αποφάσισαν να βάλουν οριστικό τέλος σε αυτήν τη νέα μάστιγα, δίνοντας στις εταιρείες που τα εκμεταλλεύονται προθεσμία τριών ημερών για να τα απομακρύνουν. Ειδικότερα, οι αρμόδιοι αντιδήμαρχοι για την ασφάλεια, Αννα Σκαβούτσο, και Μεταφορών, Μάρκο Γκρανέλι, εξέδωσαν διαταγή για να αποσυρθούν τα ηλεκτρικά πατίνια από τους δρόμους του Μιλάνου έως ότου ο δήμος καταρτίσει και δημοσιεύσει σχετικό διαγωνισμό για την ανάθεση της ενοικίασής τους, και τοποθετηθούν οι σχετικές σημάνσεις με τις οδηγίες χρήσης και τις απαγορεύσεις που προβλέπονται από τη νομοθεσία. Σήμερα στο Μιλάνο λειτουργούν επτά εταιρείες ενοικίασης ηλεκτρικών πατινιών, ενώ δεν είναι λίγοι οι ντόπιοι που, αποφασίζοντας να εξοικονομήσουν χρήματα μακροπρόθεσμα, αγόρασαν το δικό τους. Σύμφωνα με τους παρόντες κανονισμούς, η χρήση τους επιτρέπεται μόνο σε πεζοδρόμους και η μέγιστη ταχύτητά τους δεν πρέπει να υπερβαίνει τα έξι χιλιόμετρα την ώρα. Ωστόσο, οι αναβάτες τους δεν φαίνεται να το βάζουν κάτω και εφορμούν και στους δρόμους. Ηδη έχουν καταγραφεί πολλά μικροατυχήματα, αλλά και μία παράσυρση πεζού, ο οποίος κατέληξε στο νοσοκομείο με πολλαπλά κατάγματα.

Oμως, τα ηλεκτρικά πατίνια συνιστούν πανευρωπαϊκή μάστιγα, που έχει εξοργίσει πολλούς κατοίκους, εποχούμενους και πεζούς των ευρωπαϊκών μητροπόλεων.

Οι λάτρεις του μέσου, βέβαια, θεωρούν ότι πρόκειται για ένα πραγματικό άλμα στο μέλλον των μεταφορών κι έναν καταπληκτικό τρόπο για να μετακινηθείς με ταχύτητα, από το Λούβρο στον Πύργο του Αϊφελ, χωρίς να παραγάγεις ατμοσφαιρική ρύπανση. Οι επικριτές του, ωστόσο, διαφωνούν, επισημαίνοντας τον διαρκή αυξανόμενο αριθμό των τραυματισμών, αλλά και των θανάτων από συγκρούσεις με ηλεκτρικά πατίνια καταγγέλλοντας ταυτόχρονα την τρομερή ενόχληση που προκαλούν σε πεζούς, ποδηλάτες και αυτοκινητιστές, οι οποίοι διεκδικούν και αυτοί μία θέση σε δρόμους και πεζοδρόμια.

Εκτός Ευρώπης, και στις ΗΠΑ οι ρυθμιστικοί φορείς καταβάλλουν προσπάθειες να καθυποτάξουν τις εταιρείες ενοικίασης τέτοιων διτρόχων.

Πώς όμως αντιμετωπίζουν τα ηλεκτρικά πατίνια οι ευρωπαϊκές χώρες; Η γαλλική κυβέρνηση συναντήθηκε την περασμένη εβδομάδα με θύματα ηλεκτρικών πατινιών, καθώς προετοιμάζεται να θεσπίσει νέους κανόνες για τη χρήση τους. Το Παρίσι διαθέτει περισσότερες εταιρείες ενοικίασης τέτοιων διτρόχων από τις ΗΠΑ, και τουλάχιστον 20.000 άνθρωποι αναπτύσσουν δαιμονισμένες ταχύτητες, πάνω στα ηλεκτρικά πατίνια, στους ιστορικούς δρόμους της γαλλικής πρωτεύουσας. Φαίνεται πως τα ηλεκτρικά δίτροχα δρουν σαν πραγματικός μαγνήτης για τους πιο νεαρούς σε ηλικία, αλλά και τους τουρίστες. Ωστόσο, πολλοί επισημαίνουν πως οι χρήστες τους αγνοούν τον γαλλικό οδικό κώδικα. Την τρέχουσα χρονιά, στην Πόλη του Φωτός, έχει σκοτωθεί ένας αναβάτης και έχουν τραυματιστεί δεκάδες άλλοι. Οι δημοτικές αρχές επιβάλλουν πρόστιμα 135 ευρώ για τη χρήση ηλεκτρικών πατινιών σε πεζοδρόμια. Νέα νομοθεσία που θα θεσπιστεί τον Σεπτέμβριο θα επιβάλει χαμηλά ανώτατα όρια ταχύτητας στο Παρίσι, όπως και σε άλλες γαλλικές πόλεις, ενώ τα πρόστιμα για την υπέρβασή τους θα φτάνει τα 1.500 ευρώ. Πολλοί επικριτές του μέσου επιθυμούν τη θέσπιση ηλικιακών ορίων για τους αναβάτες, τη διενέργεια εξετάσεων οδήγησης και την υποχρεωτική ασφάλιση.

Το Βερολίνο, αντιθέτως, νομιμοποίησε τη χρήση των ηλεκτρικών πατινιών πριν από δύο μήνες, όμως γρήγορα αντιλήφθηκε ότι χρειάζεται αυστηρότερους κανόνες για τη χρήση τους. Την περασμένη εβδομάδα, δημοτικοί αξιωματούχοι ανήγγειλαν σχέδια για ειδικές ζώνες στάθμευσης των διτρόχων, που συχνά οι χρήστες τους τα παρατούν στα πεζοδρόμια. Επίσης η γερμανική αστυνομία θα εντείνει τους ελέγχους για παραβατική συμπεριφορά, όπως είναι η άνοδος δύο ατόμων στο ηλεκτρικό πατίνι. Σύμφωνα με τη γερμανική αστυνομία, επτά άτομα τραυματίστηκαν σοβαρά και 27 ελαφρότερα σε ατυχήματα από τα μέσα Ιουνίου μέχρι σήμερα.

Στη Βρετανία, αντιθέτως, τα ηλεκτρικά πατίνια απαγορεύονται από τα πεζοδρόμια, ενώ και η κίνηση στο οδικό δίκτυο θεωρείται παράνομη επειδή οι χρήστες τους δεν συμμορφώνονται με τη νομοθεσία, που επιβάλλει ασφάλιση, καταβολή τελών και εξετάσεις οδηγητικής ικανότητας.

Στην Ισπανία, τα ηλεκτρικά πατίνια κυριαρχούν στα αστικά τοπία πολλών πόλεων και οι Αρχές έχουν ήδη θεσπίσει κανόνες που, ωστόσο, δεν κρίνονται επαρκείς. Στη Μαδρίτη, το κράνος, παραδείγματος χάρη, είναι υποχρεωτικό για τους αναβάτες που είναι μικρότεροι των 16 ετών, ενώ τα δίτροχα μπορούν να κινούνται μόνο σε μία λωρίδα του οδικού δικτύου με μέγιστη ταχύτητα 30 χλμ./ώρα! Στη Βαρκελώνη, τα κράνη είναι υποχρεωτικά για όλους τους αναβάτες. Στην πόλη της Καταλωνίας, μία γυναίκα 92 ετών σκοτώθηκε όταν παρασύρθηκε από ηλεκτρικό πατίνι πέρυσι. Ο αναβάτης κατηγορήθηκε για ανθρωποκτονία, αλλά τελικά του επιβλήθηκε μόνο πρόστιμο λόγω της έλλειψης σχετικής νομοθεσίας.

Πηγή: kathimerini.gr